Gelukkig nieuwjaar

Wie kent er al nieuwjaarstoeten??
Of is dat echt iets van de achterste Achterhoek??
Nou ja het is zo’n leuke traditie dat ik er toch wat over ga zeggen.
Als kinderen gingen wij elke nieuwjaarsdag met de buurkinderen de buurt door om iedereen persoonlijk een gelukkig Nieuwjaar te wensen.
En zelf hadden we dan ook al met hulp van Hilde voor de buurkinderen nieuwjaarstoet gemaakt.
Echt een hele stapel snoepgoed!!

We mochten dan natuurlijk niet heel vroeg beginnen..
Dus dan zaten Ernst en ik met smart op de eerste buurkinderen te wachten,
En dan de buurt in..
Op de deurbel drukken, dag buurvrouw, dag buurman: Gelukkig Nieuwjaar.

En dan gaf de buur ons een nieuwjaars(snoep)zak of soms ook fruit.
We hadden een grote trommel waar dan net al dat snoepgoed wat we ophaalden in kon.
Die snoeptrommel was zo vol en, in mijn herinnering, ook weer zo leeg.
Pas veel later leerde ik dus om veel zuiniger te zijn met de dingen die ik kreeg.
Of in mijn gedachten foto’s te maken van de mensen in mijn omgeving.

Want we belden op nieuwjaarsdag niet bij elke buur aan in de straat.
(Ik woonde in een lange straat op nummer 71 destijds)
Bij de Duitse buurvrouw kwamen we niet..
(Zij woonden aan het begin van de straat)

Daar waren we bang voor.
Nu in dit nieuwe jaar hoor ik haar nog als ze haar zoon riep.
En dat terwijl ze er beiden al jaren niet meer zijn.

Welkom 2009 ik begroet je,

Maar ik neem wel nog een stapel herinneringen mee

Gelukkig Nieuwjaar!

***
Eens kijken of ik op mijn oude blog elke dag een blog kan vinden die ik wil herhalen.
Deze stond er dus duidelijk drie jaar geleden.
Wens iedereen heel gelukkig nieuwjaar, maak er wat moois van in 2012

Op het vorige blog kwamen 28 reacties, die teruglezen ik kan het je aanraden..

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

2 reacties op Gelukkig nieuwjaar

  1. Marja zegt:

    Leuke traditie. Hier komen a.s. vrijdag wel 40 koningen aan de deur in groepjes van 2 of 3. Ze zingen een liedje en krijgen snoep of een paar centjes.

  2. platoonline zegt:

    Doet me denken aan Sint Maarten. Maar dat vieren jullie daar dan zeker niet. Erg leuk gebruik. Mooi opgeschreven ook.

Plaats een reactie