Oud -> nieuw

Ik weet niet hoeveel boeken ik per jaar lees.
Nee, daar ga ik geen project van maken.
Ik lees namelijk voor mijn plezier en ontspanning
Sommige boeken lees ik in een ruk uit, een ander daar doe ik maanden over.
In de woonkamer staat dan ook een boekenkast.
Hierin is een deel van mijn verzamelingen te vinden.
Boeken over taal, kleinkunst, katten en geld zijn daarin te vinden.
Echter de meeste ruimte is toch voor het spannende boek.
Dit jaar had mijn bieb een leuke actie: de ruilkast.
Deze was speciaal voor spannende boeken die je zelf al gelezen had.
Nou er is hier zeker een dozijn boeken van kast veranderd.
En staan er dus een dozijn spannende boeken te wachten totdat Juan en ik tijd en gelegenheid hebben om ze te lezen.
Ze zijn niet nieuw, ze hebben al een lezer (ont)spanning geboden.

Deze spannende boeken zullen meegaan op reis.
En op reis komen we ook weer bibliotheken tegen waar je boeken kunt inleveren.
Zo wijzigt een oud, al gelezen boek in een nieuw verhaal waarvan je de clou nog niet kent.
En de plekken waar ik dan die boeken “ruil” is altijd wel iemand te vinden die mij wijst op een voor mij onbekende auteur.
Mijn liefde voor het spannende boek begon met het lezen van de boeken van Enid Blyton.
Via Agatha Christie kwam ik al eens uit bij Stieg Larsson.
Het is als het ware een oude liefde, die steeds weer nieuw leven krijgt.
En met dank aan de actie van de bieb, ook nieuwe lezers.

Dit bericht werd geplaatst in Op verzoek, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

5 reacties op Oud -> nieuw

  1. Marja zegt:

    Prachtige invalshoek. Spreekt me heel erg aan. Ik ben stapel op boeken.

  2. rietepietz zegt:

    He ja , lekker een spannend boek ! Heel verstandig om “voor je plezier “te lezen , en niet omdat je een bepaald boek “gelezen moet hebben” .Mooie actie van de bieb ,zo kunnen liefhebbers zonder kosten meer lezen en vinden goede boeken een nieuwe liefhebber !

  3. platoonline zegt:

    Een heel leuke actie van de bieb. Zo krijgen boeken een tweede leven. Ik ben ook stapel op boeken. En de boeken zijn stapel voor stapel op mij. Dus ik zou heel veel kunnen ruilen. Als ze hier de bieb niet hadden opgeheven omdat er geld moest komen voor een of ander prestigeproject van de gemeente.

  4. Ellen zegt:

    wat leuk die ruil actie!
    ik ben ook zo ontzettend dol op lezen. altijd geweest.

    En Enid Blyton!! De 5 serie en 3 boeken over een meisje dat op kostschool zat…. verslonden heb ik ze!! en herlezen en herlezen. zo jammer dat ze niet meer leeft en ons niet meer kan verBLYdenmet een nieuw boek!!
    En toen ik in de brugklas zat heb ik samen met een vriendin een boek van Agatha Christie gelezen, om de beurt lazen we elkaar een hoofdstuk voor en degene die luisterde was tijdens het luisteren een sjaal aan het breien 😉
    Leuk om door je blog hieraan herinnerd te worden 😉

  5. Frans54 zegt:

    Ik lees ook graag, maar tegenwoodig niet zo veel meer. Ondanks de oogoperatie blijft het wat aanmodderen met mijn ogen en na een kwartier tot een half uur lezen begint alles door elkaar te lopen. Hier staan dus nog enkele tienduizenden pagina’s te wachten om gelezen te worden. Deels ook spannende boeken als Ludlum, maar meerendeels SF/Fantasy als Asimov, Jack Vance, Marion Bradley e.d.

    Ik koop en ruil de laatste tijd dan ook bijzonder weinig, maar was in het verleden op iedere boekenmarkt e.d. die een beetje redelijk te bereiken was (afhankelijk van openbaar vervoer) te vinden.

Geef een reactie

