Verbruik en gebruik

Ik heb al jaren dezelfde energieleverancier. En nee ik voel al jaren geen enkele behoefte om over te stappen. Of de energieleverancier mij daarom een fijne klant vind, ik durf daar geen ja op te zeggen.

Ik ben al heel vroeg in mijn leven in contact gekomen met verzoeken om zuinig te zijn.
En dat probeer ik dus ook te zijn.

Al jaren hou ik het energieverbruik in de gaten.
Het komt zelden voor dat wij meer moeten betalen dan wat we voorgeschoten hebben.
Volgens de energieleverancier kan ik best mijn maandbedrag verlagen.
Maar ik wacht het nog even af, wie weet komt dit jaar er weer eens een echte winter.

Ik zal eens vertellen wat al dat zuinig zijn me de afgelopen jaren heeft opgeleverd.
Na het behalen van mijn HEAO-diploma in 1996 had ik een studieschuld.
Van die studieschuld had ik een hele leuke kleine auto kunnen kopen, maar ik hou niet van schulden.
Dus was ik zuinig met energie, water en ging elke terugboeking van deze leveranciers gelijk naar de aflossing van mijn studieschuld. Mijn studieschuld had in 2013 terugbetaald moeten zijn.
Echter nog voordat de euro ons betaalmiddel werd loste ik deze schuld in.
Nog steeds iets waar ik heel erg trots op ben.
Ja, ik weet ik had ook de mazzel dat in die tijd de rente voor studieschulden nog aftrekbaar was bij de belastingdienst. Maar ook elk bedrag waarvan de belastingdienst vond dat ik er recht op had ging gelijk als aflossing naar de studieschuld.

En net als met de meterstanden hield ik mijn studieschuld goed in de gaten.
Dit  (afgelopen) jaar leerde ik echter iets nieuws op energiegebied.
Want ja ik vervang niet iets als het nog niet kapot is.
Dus ook al had onze CV-ketel af en toe nukken, hij gaf er dit jaar toch echt de brui aan.
Waardoor hij net een paar maanden eerder werd vervangen dan dat onze badkamer opgeleverd werd.

En echt waar was het verbruik al niet iets waar de leverancier het warm van kreeg.
De investering in een nieuwe ketel zal onze vaste lasten voor 2016 vast vergelijkbaar houden met die van 2015, ook al stijgen andere kosten.

Voor mensen die willen weten hoe het lukt om energie te beperken onze (mazzel)punten:
Wij wonen in het middelste huis van een huizenblok van 5.
Wij zijn 4 dagen per week overdag op ons werk
Als ik thuis ben kan ik heel goed zonder afleidingen van radio of tv.
Ik kook met deksels op de pan.
Ik ontdooi het brood niet meer in de magnetron, maar laat het even op temperatuur komen in de keuken..
Niet al het wasgoed gaat in de droger.
De vaatwasser gaat ook niet dagelijks aan.
Vlees uit de vriezer ontdooien we in de koelkast.
De koelkast wordt optimaal gevuld.

En dit blog “dook”op vandaag, terwijl ik mijn e-mails aan het uitmesten was.
Dit schreef ik al op 14 augustus, alleen het kwam niet verder dan een e-mail aan mezelf.

De energiemaatschappij heeft uiteindelijk zelf maar na de eindafrekening in december zelf ons maandbedrag iets verlaagd. En vandaag is voor het eerst in tijden buiten iets van winters weer hier te zien. Een heel klein laagje sneeuw😉

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

3 reacties op Verbruik en gebruik

  1. Melody zegt:

    Inderdaad iets om trots op te zijn.

    De energiekosten zijn hier ook wel eens onderwerp van gesprek, de jeugd met name beseft niet echt wat alle gebruik kost… ik let er dus ook op dat niet ergens licht brandt waar niemand is, de verwarming lager gaat als niemand thuis is, de vaatwasser en de wasmachine alleen maar draaien als ze vol zijn…. de wasdroger zo weinig mogelijk gebruikt wordt etc etc, net als jij.

    Hier in huis staat veel apparatuur waaronder 2 aquaria… en tja de tv’s, pc’s draaien nog net niet 24/7 … het kan altijd beter natuurlijk en superstrak ben ik daar niet in… al kijken we stiekem wel uit naar de daling die in zal gaan zetten op dat vlak als de jeugd op zichzelf gaat wonen.

  2. ria zegt:

    Met zuinigheid en vlijt bouwt men huizen als kastelen. Mij is het met alle zuinigheid nooit gelukt.Ik stook het gewoon lekker warm in huis, gebruik alle apparaten zoals altijd. Ik koop wel wat minder kleding en ga minder uit .😉

    lieve groetjes, Ria

  3. Plato zegt:

    Zo te lezen ben je enorm goed bezig. Ik werd vorig jaar geïnspireerd door zoon, die een eigen huis kreeg en sindsdien heel zuinig is geworden. Toen begon ik ook op te letten en te noteren.
    Dat leverde een teruggave van 700 euro op. Tjonge… zoveel, dacht ik. Maar ik heb dan ook:

    -geen vaatwasser
    -geen magnetron
    -geen wasdroger
    -brood nooit in de vriezer. Ik koop gewoon een half brood.
    -geen zoon meer in huis die geldverslindend licht en radiator liet aan staan.

    Ik ben nu gezakt van 170 via 165 en 150 naar 130 per maand.
    Maar de werkelijke kosten zijn rond de 90 per maand. Dus ik ga nog geld terugkrijgen.
    Maar ik leef dan ook bewust zonder al te veel luxe. Daar heeft niet iedereen zin in.

Geef een reactie

