Koorts

Tuinier wist niet hoe hij het had. Nee, dit was niet de passie voor de tuin.
Tuinier zag lamlendig vanaf de bank dat de tuin wel een paar dagen zonder zijn liefde kon.
Tuinier’s normale geestdrift voor de tuin was geweken, hij kroop nog iets verder onder het dekbed.
Een dekbed op de bank, hij was al blij dat hij daarmee nu de bank gehaald had.
Dagen had hij in bed gelegen, Cornelis Critieck had hem zelfs een kop warme bouillon gebracht.
Maar Cornelis was voorzien van allerlei spullen om zichzelf te beschermen tegen mogelijke besmettingsbronnen.
Als het niet zo pijnlijk was had tuinier er graag om gelachen, Cornelis had een schort om, plastic handschoenen aan en een mondkapje voor.
Tuinier gooide het dekbed weer even van zich af. Koud, warm, koud, warm, wisselden elkaar af met een gedrevenheid waar geen pijl op was te trekken.

De eerste symptomen had Tuinier van deze felheid gezien bij Jordy. Hij had hem verdacht van een manie tegen naar school gaan. Maar de leraar had tuinier daarna gebeld of hij zieke gasten niet meer de les wilde lezen.

Warm, koud, warm, koud, het leek verdorie wel het weerbericht.
Om een nieuwe hittegolf voor te zijn nam hij snel een slok water.
Buiten was het weer net zo wispelturig met temperaturen.
Hij had vandaag al een prachtige blauwe hemel gezien, een gitzwarte lucht met een hagel- en sneeuwbui.

Ach arme tuinier, arme Jordy, arme Cornelis Critieck als hun geestelijke vader Plato in de lappenmand ligt, liggen zij erbij. En Plato vroeg onlangs om eens een non-fictie WE te schrijven.
Dat heb ik nu met veel onstuimigheid gedaan. Zonder ook maar het woord te noemen waar Plato nu zo de rimbam van krijgt. En ik hoop dat het vuur daarvan nu echt gedoofd is.

Dit bericht werd geplaatst in Op verzoek, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

8 reacties op Koorts

  1. Plato zegt:

    Wij zijn perplex!! Dat u, Min, zomaar onze avonturen voorschrijft. Wij zouden ziek zijn? Ha, dan kent u ons nog niet. Wij zijn bikkels, wij schrikken niet van een virusje meer of minder. Cornelis zwemt zelfs in de winter (in een verwarmd zwembad maar dat mag ik niet zeggen) en ik, Tuinier, verzorg binnenshuis de planten. Want als het vriest hoef je niks te doen in de tuin. Jordy zit op school en Plato… ach ja, die is er ook nog. De ziel heeft het op zijn longen. Hij piept als een kapotte Gazellefiets met bronchitis. Hij hoest als een overjarige stofzuiger. Hij hij zucht als een te zwaar beladen wasmachine en hij moppert op alles. Vooral op ons, maar ook op die webloggers die maar zitten te wachten op een WE. Laten ze er zelf een bedenken, bromt hij net nog. Enfin, het is hier geen pais en vree hoor. Nou moet ik Plato zijn broomdrankje weer aanreiken en net heb ik hem als paracetamol gegeven. Hoor hem eens hoesten.
    Maar ehhhh. toch fijn dat u ons beschreef hoor. U deed het best wel goed. Persoonlijk vind ik u een heel aardig mens. Cornelis ook, maar die is een beetje gek en Plato heeft verkering… dus IK mag het wel zeggen, ik ben best wel een beetje op U, IK Tuinier. Dat vindt Juan toch niet erg he? En zo ja, duw hem dan maar 5 seconden met zijn kop onder water. Dat frist op.

    Hartelijke groeten, uw toegenegen Tuinier. 🙂

    PS… ik heb zojuist Tuinier zijn pilletjes gegeven. Hij is niet geheel en al toerekenings vatbaar.
    Cornelis.

    PS PS
    Ik heb Cornelis net een neut met een slaapmiddel gegeven. Als zo’n man begint te praten houdt het niet meer op.

    Plato

    PS PS PS
    Ik heb Plato net hoestentd in slaap zien zukkelen. Wad een famillie. Hartelukke groete van mij.
    Ook an tante Ria graag.
    Daaaag

    Jordy

  2. Marja zegt:

    Geweldig leuk geschreven.

  3. ria zegt:

    HAHAHAHA Min je bent een kei. Geweldig gedaan.

    Plaat hoeft niet te mopperen. Het is zíjn thema en hij piept er maar een WE woord uit en eentje waar we niet de rimbam van krijgen.
    Wat mis ik Jordy Cornelis en Tuinier , maar ik niet alleen denk ik .

    Lieve groetjes, Ria

  4. Harrij Smit zegt:

    Wat een heldere waarneming. Daar praat hij zich met honderd PS-en nog niet uit. Beetje ziek liggen wezen in zijn Zaanse landhuis. Hopelijk heb je hem weer wat bij zinnen gekregen. Typen kan hij in elk geval al weer als de beste. 🙂

  5. Plato zegt:

    Nau, ik mot effe wat segge. Tante Ria let u ook een beetje op wand ik schrijf ook foor u want ik vint u een Werreldwijf. Dat u dat weet. Nou, Plato loopt de hele dag snotterent maar zo trots as een pouw door de Zaanstreek en schreeuwt: Min heb een stukkie over me gesckreve….Min heb een stukkie over me gemaakt. Hoi hoi hoi. De GEK. Maar ik dach… ik schrijft het hier effe. kenne jullie lache.
    Dag tante Min…ik fin u lief. En tante Ria ook. Allemaal een fette smakkert van Jordy.

    • reismeermin zegt:

      Ah Jordy ik dacht al iets te horen toen ik vandaag virtueel Plato’s weblog even bekeek.
      Lieve groetjes terug met een smakkert 😉

      • Plato zegt:

        (*wordt vuurrood van verlegenheid maar verbergt dat achter een straatjongensgrijns*):
        Dank u wel tante Min. En komt u snel weer effe langs. Niet furtieel maar gewoon met een reaksie. Plato siet u ook graag komen hoor, de brulaap.

Geef een reactie

