Overgang -> vertrouwen

Al jaren is december niet mijn favoriete maand.
In december 1983 overleed een dansmaatje en leeftijdsgenoot na een verkeersongeval,
wat mij met mijn neus op het feit drukte dat ik een mazzelaar was in 1975 die bijna ongeschonden na een schedelbasisfractuur door een verkeersongeval uit het ziekenhuis was gekomen. Ik werd wel iemand met een niet aangeboren hersenletsel maar als net zevenjarige had ik gewoon vertrouwen in mijn aanpassingsvermogen.

In december 1989 overleed mijn lieve tante Do aan de gevolgen van kanker. En op de dag van haar uitvaart overleed Enrique de man van mijn tante Inge.
Sindsdien ben ik altijd blij dat ik zonder dit soort berichten te hebben gekregen de maand doorkom.

Zonder het in de gaten te hebben werd ik vanaf mei 1975 een Kameleon die zich zonder al te veel moeite aan allerlei omstandigheden aan weet te passen.
Toch is dat, als je dit blog al langer leest, juist de eigenschap die ervoor zorgt dat ik het mezelf soms moeilijker maak dan nodig is.

Ik heb wel vertrouwen gehouden dat na (mijn minst favoriete maand) december er weer een januari is.

En tot 2010 kan ik de uitvaarten waarbij ik aanwezig was op mijn handen tellen:
Tante Do, opa Kees, oma Hilde, oma Saar, Opa Cor, de schoonmoeder van mijn zwager, mijn schoonmoeder en ome Willem. (Ik moest werken op de uitvaart van ome Enrique).

Gelijk op mijn eerste werkdag in december 2010 werd ik geconfronteerd met juist dat aspect van mijn werk, de laatste overgang voor een mens. En heb ik in de afgelopen 4 jaar  al een aantal mensen mogen begeleiden in hun laatste dagen. En altijd deed ik dat met het grootste vertrouwen. Als ik op mijn werk ben denk ik nog vaak aan mijn ome Willem, die dominee was.

Het is echt een overgang die ik van geen kanten heb aan zien komen. Als je mij dit zou hebben voorspeld in mijn tienerjaren zou ik je een woeste blik gegund hebben. Want ik had dacht ik niet zoveel gemeen met mijn Ome Willem, vandaag de dag weet ik dat we meer dan alleen onze schrijfstijl delen.

 

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

3 reacties op Overgang -> vertrouwen

  1. ria zegt:

    Elke overgang is een vernieuwing. Zolang je het vertrouwen hebt dat het allemaal goed komt komt het ook goed.

    Lieve groetjes, Ria

  2. Marja zegt:

    In de laatste overgang heb ik alle vertrouwen.

  3. Plato zegt:

    Het lijkt me moeilijk om al die overgangen mee te moeten maken. Als je van jezelf al een beetje droefgeestig bent, dan wordt je het daar wel helemaal van lijkt me.

Geef een reactie

