Gedenken

Op dit moment doe ik bewust meer met minder. Niet omdat het moet, maar vooral omdat het kan.
Ik hou nu netjes bij waar ik geld aan uitgeef en vooral waarom.
In de hoop natuurlijk dat ik een oude vertrouwde schrijfmakker uit het vet kan trekken en wel Drakengal. Drakengal, hussel de letters even door elkaar en je hebt geldkraan.
Dus over welke draken van rekeningen wil ik mijn gal spuwen?
Wij hebben, met dank aan het feit dat anno 2004 banken mijn inkomen niet mee wilde rekenen niet een hele hoge hypotheek. Toch geven we maandelijks stiekem best wel een aardig inkomen uit.
En om nou te zeggen dat ik daar dagelijks plezier aan beleef, of een goed verhaal eraan over hou..
Nee, niet echt. Dat kan anders.
Ik heb nu een overzicht gemaakt wat het bedrag per dag is dat vrij te besteden is.
Dus alle vaste lasten zijn hier al af, wat doen we dan met dat vrij besteedbare bedrag?
Wat zullen over 5 jaar nog aankopen zijn die memorabel waren?

Onlangs werd mij gevraagd de titel te noemen van mijn lievelingsboek uit mijn jeugd.
Gelijk kwam de titel Vadertje Langbeen in mijn gedachten. Ik kon niet zeggen wie het geschreven had, nog de naam van de hoofdpersoon, ik kon alleen globaal aangeven waar het verhaal over ging en wat dit mij te zeggen had. Ik wilde het boek herlezen en ineens dacht ik ook weer aan mijn leraar Nederlands op de LEAO die me begin jaren tachtig van de vorig eeuw al meldde:  “Leen een boek in de bibliotheek, als het je echt aanstaat kun je het later altijd nog eens kopen”. En dat geld voor meer zaken, slaap er eens een nachtje over voor je tot aanschaf overgaat. Geen verhaal in, dan niet doen.

 

Dit bericht werd geplaatst in Drakengal / geldkraan, Op verzoek, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

10 reacties op Gedenken

  1. ria zegt:

    Oh ja wat leuk dat boek van vadertje langbeen ken ik, maar was het vergeten.
    Mooie WE.

    Lieve groetjes, Ria

  2. gewoonanneke zegt:

    Zo heb ik de WOW factor ingevuld. Als ik iets wil kopen denk ik is het WOW. Zo ja en ik kan het me veroorloven koop ik het. Zo niet, dan blijft het in de winkel. Werkt goed en scheelt een hoop geld.

  3. Verrassende WE. Dat advies van het biebboek werkt uitstekend en sinds ik jaren geleden Oprah Winfrey hoorde zeggen, bij twijfel niet kopen heb ik heel wat minder miskopen in de kast hangen.

  4. Plato zegt:

    Drakengal is een leuk anagram. En vadertje langbeen, dat boek heb ik nog ergens op zolder liggen. Leuk dat je het noemt. Was vadertje langbeen niet een man die zorgde dat de hoofdpersoon (een meisje) uiteindelijk kon gaan studeren. Ik weet het niet meer want al in tijden niet meer gelezen. Toch eens doen. Ach, gedenk zij de oude kinderliteratuur en glimlach, denk ik nu vertederd.
    Leuke WE Min, je hebt alle registers der herinnering opengetrokken.
    Zelfs hier in de intercity naar Wormerveer. 🙂

  5. Pingback: WE-300 het woord voor juli | Platoonline

  6. Net als ‘bij twijfel niet inhalen’…pas ik dit inderdaad al heel lang toe op aankopen….
    Ik prijs me dan ook gelukkig niet een ‘typische’ vrouw te zijn die ‘dagelijks’ nieuwe make-up, kleding, tassen, schoenen etc koopt…. het 1e heb ik niet, het 2e uiteraard wel maar ben er dusdanig zuinig op dat in mijn kast van alles te vinden is van tig jaren oud, nr. 3 heb ik 1 exemplaar van (voor kerk en uitgaan) andere dagen gebruik ik er geen. en schoenen? 2 paar net en 2 paar werk… hoe simpel kan het zijn.

    Mooie we !!

  7. Pingback: Invalshoek | Melody Music

  8. Mrs. T. zegt:

    Oh, die raad heb ik nooit ter harte genomen. Ik houd van een goed gevulde boekenkast en boeken kopen was mijn enige echte financiële ‘uitspatting’.
    Leuke WE.

  9. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Haha, die anagram! Het zou me niet verbazen als het ooit écht eerst met Drakengal begon!

Geef een reactie

