De Jeltsin-optie

Er is echt leuke kantoor- of winkelhumor.

Zo hadden we toen ik bij de grootste kruidenier werkte in Rotterdam Alexanderpolder af en toe een  oproep: Afdeling X, we hebben een Raak-bestelling.
Maar goed, zoals met andere grappen of codes wisten op een gegeven moment niet alleen de bedenkers wat dit betekende, maar ook de mensen waarvan we het eigenlijk niet wilden.
Raak was in de tijd een frisdrankmerk, we kregen echter niet zo vaak aanvulling van de voorraad, want als het omgeroepen werd betekende het dat er iemand op een winkeldiefstal betrapt was.

Zo was er ook eens een bankcollega in Nijmegen die me vroeg om de welmachine.Nee, ik had er ook nog niet eerder van gehoord, echter sinds die tijd haal ik de nietjes uit papier (die erin kwamen met dank aan een nietmachine) er uit met een welmachine.
Een nietmachine niet en een naaimachine niet, vond ik ook een hele leuke.

Tussen de Raak-bestelling en de welmachine, zat de periode bij de bank in waar ik op kantoor voor de heren (en enkele dame) op de dealingroom te Amsterdam hun orders controleerde, ze waarschuwde als deze verliepen of er iets vreemds met de getallen of percentages aan de hand was. En dat deden we in alle denkbare waardepapieren: geld / valuta, opties, aandelen en waardepapieren van landen.

En met dank aan mijn oog voor cijfers kon ik vaak op tijd voorkomen dat vreemde kommaplaatsingen echt geboekt werden.
Op een dag kreeg ik een verzoek. Iemand had op de dealingroom iets gekocht (wat ben ik kwijt) en daar zaten nogal wat haken en ogen aan.
Deze hele “optie” verviel mocht Borris Jeltsin komen te overlijden.
Ik belde wat collega’s om bij hen navraag te doen, ze hielpen me van de wal in de sloot.
Ik was er dus doende mee en aan het eind van die werkdag werd me gemeld dat ik niet verder hoefde te zoeken want Jeltsin was overleden en de hele handel dus niet doorging.

Ik weet niet op welke manier ik aan mijn water ben gaan voelen dat dit niet klopte.
Dus ik sloot die dag af met vooral op zoek te zijn naar een haai in zoet water..
Een paar dagen later belde een collega van de dealingroom me op dat ik niet gezien had dat precies die dag  een belangrijk waardepapier was verlopen en hij had nu geld verloren.
Waarop ik hem vroeg dit verlies in rekening te brengen bij de collega die mij had bezig gehouden met een Jelsin optie.

Even ter info ik werkte op die afdeling van de bank in de periode 1998 – 1999.

 

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

2 reacties op De Jeltsin-optie

  1. Ahh nu snap ik het !
    Tja met die afdeling binnen de bank had ik niets te maken dus ook geen kaas van gegeten, al liet ik dat weer niet van mijn brood eten toentertijd 😉

  2. rietepietz zegt:

    Duidelijk een ‘oepsmomentje”helaas gaat er wel méér mis bij banken waar wij geen weet van hebben, we mogen stiekem wél meebetalen denk ik.

Geef een reactie

