Mikmak -> blijmoedig

2014 is nu een maand oud.
En binnen de kortste keren kreeg ik er (weer) een litteken bij op mijn ziel.
Het woord mikmak dekt daarbij nog niet eens de gehele lading.

Eerlijk gezegd krijg ik er de rambam van, van alle gevoelens die nu in mij leven.
De volgende spreekwoorden kregen een letterlijke betekenis voor me:
Klapperende tanden
Knikkende kniëen
Met lood in mijn schoenenMet de handen in het haar
En toch ook iets door de vingers zien.

Helaas heb ik geen dikke huid en toch, toch sla ik de hand aan de ploeg.
Ik laat me niet (aldoor) uit het veld slaan.
Ik begin mijn dag met het beste medicijn (schrijven) waar ik energie van krijg,
waar ik van ga stralen, waardoor ik (iet wat bedrukt maar toch) vrolijk de dag begin.
Zodat ik niet aan handen en voeten gebonden ben.
Toch heb ik niet alle troeven in de hand.

Zoals gezegd van die hele mikmak krijg ik de rambam.
Een woord dat ik dan weer leerde van mijn moeder.
Trouwens de reactie op de hele mikmak leerde ik ook van haar.
Gewoon, ook al is het moeilijk, doorgaan.
Als je het niet probeert, weet je zeker dat je het niet kunt.
Dus ik ga blijmoedig door, waarbij ik dat moedig even als een harnas aantrek om blij te worden.

Dit bericht werd geplaatst in Op verzoek, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

4 reacties op Mikmak -> blijmoedig

  1. ria zegt:

    neem vanavond alleen de kleine blije dingen van vandaag mee naar bed. Laat de hele mikmak maar de rambam krijgen .Geniet van het weekend.
    Lieve groetjes, Ria

  2. Pingback: Invalshoek 55: Mikmak -> blijmoedig | reismeermin

  3. Ria’s 2e zin zegt het helemaal…. een uitspraak die ik als noorderling met de paplepel ingegoten heb gekregen.

    Wat er ook aan de hand is…. je mag trots zijn op hoe je er probeert in te gaan staan!

    liefs en sterkte.

  4. platoonline zegt:

    Goede raad van moeder. Laat ze zelf de rambam krijgen en oplazeren met hun hele mikmak. Jij doet wat jij wilt.

Geef een reactie

