Hardop dromen: Wat is vrijheid?

Gisteren beschreef ik mijn ideale week als ik geld als water had en een onuitputtelijke bron van energie.
En wie dit blog al langer leest weet dat ik meer met minder geld kan doen.
Maar ik weet dat het niet echt raadzaam te zijn om mijn energie (on)bewust uit te putten.
Ik kan er maar beter voor zorgen dat er nog iets op de spaarrekening van mijn energie staat.

Dus ja leuk zo’n ideale week om hardop over te dromen, maar nu wil ik bij wat is vrijheid daar langer de tijd voor hebben.
Ervaringen uit het (recente) verleden hebben me er weer bewust van gemaakt dat als ik drie dagen lang ergens heel veel energie aan besteed ik daar ook de (zure) druiven van moet plukken.
Zo koos ik er in het verleden voor om niet op elke dag dat Ann & Patt wilden mee te gaan naar de discotheek en koos ik er in 2010 voor om niet meer 5 dagen te werken maar 4 dagen.

Vorig jaar had ik 26 ontmoetingen in de richting van mijn boek en ik heb daarvan genoten.
Maar ik leerde ook (weer) dat ik meer tijd nodig heb om te genieten van de vrijheid  van een dagje lanterfanteren, lummelen en dat ik mezelf voor die tijd niet hoef af te kraken.

Van mijn gisteren gepubliceerde ideale week heb ik al een paar dingen afgesproken.
Samen met de juweeltjes van mijn familie gaan we een week weg.
Samen met Juan ga ik ook een weekendje naar Sluis.
Die cameraman die zal ik voor iets heel anders gaan vragen.
En ik neem gewoon de vrijheid om elke dag ergens van te genieten.

Soms van gewoon slechte zin.
Soms de flitsen van mijn hoofd dat aangeeft, denk aan je energie, wij er wijs mee, net als met water.
Soms het ontmoeten / spreken van mijn (schone) familie.
Soms de afspraken met de vrienden.
Soms het gewoon even de tuin inlopen, er staat hier nu een roos in bloei..
Soms gewoon de vrijheid om hardop te dromen wat ik zou doen als..
En te zien dat ondanks (of wellicht juist dankzij) de beperkingen die er op mijn pad komen te weten, dat dit het pad is waar ik 6 jaar geleden voor koos.

Oké ik was daar niet helemaal vrij in.
Maar langzamerhand, stapje voor stapje, stapte ik erin.
De ruimte die mij werd gegund en waar ik (en nu nog soms niet) in durfde te geloven.

Vrijheid is, zei iemand mij, geloven en vertrouwen.
Dus accepteer ik nu mezelf met al mijn mitsen en maren.
Met Meer en Min, met de goede bedoelingen die soms zo bot overkomen.
Het één kan blijkbaar niet zonder het ander.

Mensen in mijn omgeving, ze vinden het soms prachtig om te horen hoe ik mijn pad ga.
Toch zou ik ze niet aanraden om in mijn schoenen te gaan staan.
Want, waar ik ook ga, ik weet dat het gras nergens groener is en dat ik mezelf ook niet een dagje thuis kan laten.

De vrijheid die ik wel heb is te kiezen hoe ik naar de dingen kijk die op mijn pad komen en dat doe ik nu steeds vaker met creativiteit.
En nu ik dit zo lees, heb ik nog één vraag als ik zo van paden hou, waarom heb ik dan geen i-pad ?

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

5 reacties op Hardop dromen: Wat is vrijheid?

  1. lucia zegt:

    ik ga je volgen.leuk
    zou je mijn blog ook willen lezen
    en feedback word erg gewaardeerd
    ik ben pas sinds gisteren avond begonnen
    ty

  2. iPad? Dat is een heel andere weg 😉

  3. ria zegt:

    Haha dat vragen ze ook aan mij. Waarom koop je geen i-pad. Waarom wel, zolang ik me op een voor mij leuke manier kan bezig houden heb ik er geen behoefte aan. En wat is vrijheid?
    Lieve groetjes, Ria

  4. tagrijn zegt:

    Is dit nu vrijheid in gebondenheid?

  5. Plato zegt:

    Goeie vraag van Tagrijn. Het antwoord lijkt me een leuke uitdaging voor een blogje. 🙂

Geef een reactie

