Ontmoeting 26 van 26 X: Wegen komen samen ..

j8

Als zondagsschrijver in de Waarmakerij te Nijmegen schreef ik onlangs het volgende:

A)Reis van huis naar Waarmakerij, waarbij het weer een rol speelt.
Ik vertrok om 13:15 uur vanuit Wijchen voor de tweede keer naar de Waarmakerij. Dit keer voor een ontmoeting met zondagsschrijvers over het thema Herschrijven. Het weer nodigde echt uit om eens een middag met een groep samen te gaan schrijven. Grijs, druilerig en nadat ik mijn auto Deetje had geparkeerd in de buurt van de Waarmakerij in de buurt van de Waarmakerij ging het ook echt regenen, echt schrijfweer…

B)Zelfde stukje, maar nu als iemand die verliefd is:
Voordat ik naar de Waarmakerij reed keek ik met mijn sprankelende ogen naar mijn partner Juan. Hij vond het niet echt weer om samen te gaan wandelen en wenste me een fijne schrijfmiddag toe. Grijs, druilerig weer – en nadat ik mijn auto Deetje had geparkeerd dacht ik nog aan vriendlief, de enige die al mijn hele boek gelezen heeft. Ik stapte uit de auto en het begon een beetje te regenen, echt her-schrijfweer.

C) Perspectief verandert door een andere beginzin
(Begin zin komt uit het gedichtenboek Als Mozes had doorgevraagd.. van Marjolein van Heemstra)
Zij had ooit de nacht op slot gedaan en wachtte voortaan.
Zij deed eerst haar taken,daarna pas dingen die ze leuk vond.
Ze was zo blij dat ze de sleutel van haar hart had hervonden.
Haar partner Juan zag dat haar ogen daardoor steeds meer gingen stralen.
Hij moedigde haar aan om voor het schrijven op reis te gaan. Op een zondagmiddag in december reed ze door druilerig, grijs weer naar de Waarmakerij.
En terwijl de regen op haar neerviel nadat ze uit haar auto Deetje was gestapt, vielen de puzzelstukjes die zij de reis naar haar boek noemde op hun plek.
Tussen de wolken zag ze de eerste stralen van de zon.

D) Contra-tekst van tekst A:
Ik ging vandaag helemaal nergens naar toe en teksten herschrijven, ik wilde er niet eens aan beginnen.
Dus voor de zoveelste keer dit jaar zag ik door de bomen het bos niet meer.
Deze middag lummelde ik al zappend op de bank van tv zender naar tv zender, terwijl het het mooiste weer van de wereld was.
De puzzelstukken, daar speelden de katten mee en door de reis naar mijn boek….
daar stond een groot kruis overheen.
Zo had het dus ook kunnen gaan, maar zo geschiedde het niet..

En als toetje dan ook nog het verhaaltje over Mozes dat ik die middag schreef:
Ik kan verzinnen dat het regent, Mozes wordt dus nat.
Ik loer, sluip, spits, ruik, bries, ren, ren, zoek Mozes.
Mozes, kom Mozes.
Blijf niet staan voor het rekken van de hoeken
Om iets te zeggen zeg ik soms
Mozes, waar is je rietenmandje
Maar die hond kijkt me dan aan alsof ik ooit de nacht op slot had gedaan en wachtte voortaan.

(Alleen de cursieve tekst is van mij, de overige zinnen schreef ik op om het perspectief van mijn verhaal te veranderen.).

Het was leuk om ineens de samenhang te zien in het toetje van alle ontmoetingen.
Want ja het begin was heel moeilijk en soms werd ik door de vragen die deze reis opriepen teruggeworpen op onzekerheden die ik allang dacht overwonnen te hebben.

Het einde van de reis het is nog niet in zicht. De reis die begon op 27 maart 2008 toen ik dit blog begon, waardoor ik op (vervolg)reis ging. Waardoor ik weer met dank aan bloggers buitenpret voorgeschoteld kreeg, op pad ging en mensen leerde kennen.

De meeste mensen die ik dit jaar tijdens mijn reis naar mijn boek mocht begroeten kende ik al. Echter ik heb ook weer nieuwe mensen leren kennen die mij willen gaan helpen bij het waarmaken van mijn eerste boek.

Vandaag stuur ik mijn boek voor de laatste keer naar de uitgever.

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk, Reismeerminboek. Bookmark de permalink .

2 reacties op Ontmoeting 26 van 26 X: Wegen komen samen ..

  1. ria zegt:

    Hoop doet leven, ik hoop dat je wordt beloond en je boek bekroond.
    Lieve groetjes, Ria

Geef een reactie

