Zwijmelen op zaterdag: Friese muziek

Op 29 november dacht ik vaak aan het feit dat die dag 70 jaar geleden is dat mijn tante Do geboren werd. Zij was na de zus van mijn oma Henny de tweede in mijn familie die helaas aan kanker overleed.

Bij de zus van mijn oma Henny denk ik niet aan muziek, maar wel aan het feit dat zij mijn baker was. En net als met mijn tante Do kon mijn oma Henny met haar zus Hielpers spreken. Het Friese dialect van hen die uit Hindeloopen komen.
Ik kan me niet herinneren ooit tussen de twee zussen ingezeten te hebben.
Maar tussen mijn oma Henny en mijn tante Do heb ik wel ingezeten en dan hoorde ik ze spreken in een prachtige klank.
Zelf heb ik die taal nooit leren spreken.
Van mijn moeder mocht ik trouwens helemaal geen andere taal spreken dan Nederlands.
Ann en Patt spraken onderling het achterhoekse dialect en schakelden op Nederlands over als ze met mij wilde spreken.
Geen wonder dat ik nu ongeveer dezelfde gevoelens heb als mensen die op latere leeftijd naar Nederland zijn gekomen.
Maar goed, daar ging het nu niet om.

Ik wilde jullie Friese muziek laten horen, waarbij ik dan aan mijn Tante Do denk.

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

10 reacties op Zwijmelen op zaterdag: Friese muziek

  1. Marja zegt:

    Zalig. Ik plaatste hem al eens in april. Weer genoten. Mijn vader is een echte Fries.
    Fijn weekend.

  2. Trees zegt:

    Ik vind het echt prachtig! Een echt zwijmelnummer, die twee stemmen echt prachtig!
    Versta er ook natuurlijk niet veel van, sommige zinnen denk ik wel te begrijpen ;-).
    Een fijn weekend Min!

  3. Ow heerlijk, prachtig nummer vind ik dit!

  4. best wel jammer eigenlijk he
    taal…. ik ben dan in het dialect opgevoed en heb het knap moeilijk gehad op school met de Nederlandse taal, ondanks een grote talenknobbel.
    Onze kinderen hebben we dus heel bewust in het Nederlands opgevoed, ons dialect spreken ze wel zij het komische kwinkslagen ertussen door omdat ze veel woorden niet echt goed kunnen plaatsen.

    mooie bijdrage evengoed , liefs en fijn weekend.

  5. Greet zegt:

    Mooi nummer. Ik vind het heel goed dat er zo veel meer in het dialect of in het Fries gezongen wordt.

  6. cornma zegt:

    De melodie is prachtig, maar de tekst is niet te verstaan. Ik heb het niet zo op dialecten. Sorry.

  7. Mooie plaat, mooie herinnering voor jouw .
    Twarres mooi !
    Dialect is mooi en ik respecteer ook elk dialect als Nederlands sprekende Limburgse , moet zeggen dat tegenover andere die dialect spreken ik meer dialecten versta dan ze spreek en ik verbaasd ben dat de dialect sprekende juist moeite hebben andere dialecten te verstaan .

    Liefs Laura

  8. Een heel mooi nummer .De Friese taal kan ik redelijk goed verstaan na 7 jaar in een Friese groep te hebben gedanst!! Ik vind het een heel mooie taal !
    Groetjes Elisabeth

  9. Plato zegt:

    Ik denk eerlijk gezegd aan het feit dat Johan ziek werd en dus niet meer mee kon zingen met Twarres. Het succes is sindsdien uitgebleven. Erg jammer want ze zongen heel leuk samen. Ik heb beide eerste CD’s van ze. Echt mooi.

Geef een reactie

