De woningruil

Met dank aan de Anwb Kampioen verhuisden wij eind 2001 van Haarlem richting het Gelderse.
Vond ik op zich niet zo bijzonder hoor.
Nee, ik kende namelijk al heel lang het volgende verhaal:

Mijn ouders hadden na hun huwelijk een flat gehuurd  onder de rook van Den Haag op de zesde verdieping.
En van 1966 tot medio 1969 woonden zij daar eerst samen en later ook met twee kinderen.
Op een goeie dag had mijn grootvader een advertentie gezien in de Telegraaf.
Er wilde iemand in de Achterhoek van woning ruilen met iemand onder de rook van Den Haag.
Voor mijn vader maakte het gezien zijn beroep (kapitein op een binnenvaartschip) niet uit waar hij vlakbij dat water woonde.
Rotterdam of toch meer richting Wesel, soms beide behoorlijk uit de buurt van waar hij van boord stapte.
Mijn ouders reageerden dus op die advertentie en vertrokken voor 19 mei 1970 naar de Achterhoek.
Want de dag zelf is mij even onbekend, mijn ouders vertelden altid dat mijn broer op het moment van de verhuizing nog geen twee jaar was.

De woningruil betekende ook dat we mijlenver van de families Reis en Meer kwamen wonen.
Daardoor zijn de momenten ook zo bijzonder geworden dat deze familie wel naar ons kwamen.
Voor Sinterklaas, een zomervakantie of omdat er een bijzonder feit gevierd werd.

Deze woningruil had voor meerdere mensen en dieren een impact.
Wij kwamen ineens in een hoekhuis te wonen, die volgens mijn moeder een boerderij was waar allerlei dieren een plek konden vinden zoals konijnen, cavia’s, kippen, een gans, een nacht een pony, egels, poezen en honden.
Hoe en op wat voor wijze wij verwelkomd in de wijk verteld het verhaal niet.
Wel weet ik dat mijn buurzusje, die ik dit jaar op facebook terugvond, het heel fijn vond toen wij, ook westerlingen, vlak bij haar in de straat kwamen wonen..

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

