Schakelen

Dit weekend had mijn vader het over de eerste keer dat hij in een auto zat.
Nou de eerste keer dat ik in een auto zat, kan ik me, net als een boel andere dingen, niet herinneren.
Alles voor april 1975 staat vast wel ergens opgeslagen, alleen waar of wat is totaal onduidelijk.

Ik kan me wel ritten in de auto met mijn ouders herinneren.
Maar ik heb daar dan niet, zoals mijn broer, het merk en type van de auto scherp in mijn herinnering.
Ik zie mezelf gewoon achterin een auto zitten.
Mijn ouders zitten voorin, mijn vader zit achter het stuur.
En ik zit achter de stoel van mijn vader.
Mijn vader heeft zijn rechterarm om de stoel van mijn moeder geslagen.

Die arm mistte ik nu wel toen ik dit weekend achter hem in de auto zat onderweg naar Eijsden.
Maar goed, dat was niet waar ik het over wilde hebben.
Zelfs niet over het feit dat zowel de meeste auto’s waar wij nu mee naar Limburg waren afgereisd automaten waren.
Ik heb in mijn jeugd heel wat autoritten gemaakt.
Wij gingen van de achterhoek regelmatig westwaarts om familie op te zoeken.
Het plan was dan om voor Moederdag op visite te gaan bij Oma Henny en Opa Cor.
Dus dan stelde ik me daar op in.
Ik wist al bijna met zekerheid welke verhalen ik weer eens zou mogen horen.
(en die ik jaren later aan mijn blog zou toevertrouwen).
Naast oma en opa woonden Lennaert, Rose, Nella en Leno, dus het werd vast gezellig.
Maar ergens onderweg naar huis verzon mijn vader dan regelmatig een nieuw reisdoel.
Want tja, zo heel ver woonden Oma Saar en Opa Kees toch niet van het ander grootouderpaar.
Maar het was voor mij een hele wereld van verschil.

Met dank aan Plato

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

12 reacties op Schakelen

  1. Marja zegt:

    De eerste keer dat ik in een auto zat …… dat moet in september 1961 zijn geweest. Wij verhuisden en mijn opa bracht mijn broertje en mij naar onze nieuwe flat in Mariahoeve. Ik was 6 en mijn broer was 4. Mijn vader zat toen voor zijn werk in Australië.
    Leuke WE. Brings back memories.

    • platoonline zegt:

      De eerste keer dat ik in een auto zat, was in een vrachtwagen van een Krommenies vervoerbedrijf. Moeder ging liften (want geen geld) en er was één chauffeur die ons altijd meenam. Aardige vent. In 2007 kwam ik in het bestuur van de vereniging voor parapsychologie. Laat ik daar nu de dochter van de eigenaar van dat vervoerbedrijf tegenkomen. Ze wist de naam van die chauffeur nog en zo kreeg deze, na al die jaren, nog een gezicht en een naam. Dat vond ik heel leuk.
      Dit alles naar aanleiding van jouw duik in het verleden 🙂

  2. Melody zegt:

    nou inderdaad, toen een wereld van verschil met nu…
    de 1e keer dat ik in een auto kwam te zitten…was op mijn 4e toen de oudste broer van mijn moeder mij uit het ziekenhuis haalde nadat mijn amandelen weggehaald waren…
    mijn ouder kochten ‘pas’ hun eerste auto toen ik 8 was…

  3. ria zegt:

    Mijn eerste ervaring met een auto was een jeep. Op het einde van de oorlog ,kon amper over de voorklep heen kijken.Wat zo’n WE al niet in herinnering brengt .
    Mooi Min
    groetjes, Ria

  4. Pingback: One O one: WE-300 | Platoonline

  5. gewoonanneke zegt:

    De eerste keer dat ik bewust in een auto zat was ook in een Jeep, een vriendinnetje haar moeder reed in een Jeep, op zich al heel bijzonder dat een vrouw auto reed in die tijd. Ze bracht haar kinderen van en naar school omdat ze ver buiten het dorp woonden. Een keer ging ze met ons in 1963 toen de rivier bevroren was met de Jeep op de rivier rijden, onvergetelijk. Mooi verhaal zo.

  6. Mrs. T. zegt:

    Wat brengt zo’n woord dat toch mooie herinneringen met zich mee. Met plezier je WE gelezen.

  7. Dwarsbongel zegt:

    Mooi opgeschreven, roept inderdaad herinneringen op. Mijn vader is te jong en in WOII overleden, is dus niet aan autorijden toegekomen. De eerste keer dat ik in een auto zat, moet bij oom Flip geweest zijn. Ik was een jaar of 6 a 7. Hij, kruidenier en vrijgemaakt gereformeerd (altijd heftige discussies tijdens familiebijeenkomsten; de rest was synodaal), had een T-Ford en ik meen me te herinneren dat hij een rondje met me gereden heeft terwijl ik bij hem op schoot zat, toen wij daar op bezoek waren…

  8. Mooie herinneringen die je hier beschrijft, ik denk dat ik 3 jaar was dat zal dan 1972/1973 zijn geweest …..de botsauto die was blijven hangen van de kermis hahaha heel lang niet erin gedurfd 😉

  9. minoesjka2 zegt:

    Ook jij schakelt in deze WE van het ene verhaal naar het andere. Geweldig al die vluchtige herinneringen die naar boven komen zo zittend achter je vader, die zijn eerste ervaring vertelt ……… zie het helemaal voor me.

  10. Trees zegt:

    Geen idee hoe oud ik was toen ik voor het eerst in een auto mee mocht rijden. Het moet wel haast de auto van mijn oom en tante “Ede” zijn geweest. Die waren er vroeg bij, mijn ouders kochten een auto toen ik 10 was of zo. En aangezien mijn vader beroepschauffeur was op de vrachtwagen had hij in het weekend meestal geen zin om te rijden, dus hij werd niet eens vaak gebruikt ;-).

  11. Leuk inderdaad, dat zo’n woord en blogs van anderen je dwingen tot nadenken. Want ik merkte dat ik, tijdens het lezen van jouw verhaaltje, me ook ging verdiepen in mijn ervaringen van vroeger met mijn ouders. ‘Wanneer en hoe oud was ik?’ en dat soort dingen vroeg ik me af. Ik ben er nog niet helemaal uit 😉 Leuke WE!

Geef een reactie

