Stof tot nadenken -> pijngrens

Ik kon lezen en schrijven met mijn huisarts in de plaats waar ik ben opgegroeid.
Als hij al vond dat ik hem regelmatig zag voor ‘wissewasjes’ heeft hij me dat nooit verteld.
Hij vond juist dat ik vaker diende te komen nadat ik twee keer in een jaar heel erg last had gehad van een amandelontsteking.
En hij kwam gelijk toen ik allergisch bleek voor penicilline die ik hierbij kreeg.
Hij heeft wel smakelijk gelachen toen mijn moeder en ik dachten dat ik in mijn tienertijd nog de bof had.
Ik bofte, nadat ik stopte met de penicilline was de rode kleur op en het opzwellen van mijn gezicht zo weg.

In 1988 verhuisde ik en ik kreeg een nieuwe huisarts.
Die maakte me duidelijk dat ik wel wat vaak bij hem kwam voor ‘wissewasjes’.
Maar ik bleef vrij lang verkouden, maar hij vond het geen stof tot nadenken.

Ik werkte in die tijd in winkels en er overkwamen me ook wat winkel gerelateerde ongevallen.
Zo sneed ik in de laatste maand dat ik in de slagerij werkte me toch met de vleesmachine.
Het was op een vrijdagavond en ik werd naar huis gestuurd.
Dus ik stapte in de trein en ging richting mijn ouders.
Waar ik de volgende dag bijna flauw viel toen mijn moeder het verband van mijn rechter duim.

Bij een winkelinventarisatie droeg ik op een warme avond open sandalen.
Ik was wat blikjes aan het tellen en één viel uit mijn handen, boven op een teen van mijn rechtervoet.
Die nacht heb ik wakker gelegen van de pijn. Maar goed omdat de arts al vond dat ik voor ‘wissewasjes’ bij hem langskwam belde ik zijn vervangster pas na 8.00 uur in de morgen.
De vervangster werd kwaad dat ik niet eerder gekomen was en ze stuurde me door naar het ziekenhuis om een foto te laten maken.

Op de foto bleek dat ik mijn teen gekneusd had, dus nadat ik het ziekenhuis verliet ging ik toch weer naar mijn werk.  Waarbij ik mijn pijngrens dus nog even iets oprekte.

Pas nadat wij bij onze huidige huisartsenpraktijk kwamen werd er na wat klachten over keel, neus en oor mij een middel voorgeschreven tegen hooikoorts.
Toen ik een tijdje later hier nog wat klachten over had gaf de huisarts mij stof tot nadenken met: “Je klachten zullen echt verminderen als je het middel twee maal daags blijft gebruiken”.

Sinds ik dat doe zie ik mijn huisarts veel minder voor deze klachten.
En als ik al eens last heb van met name mijn keel en neus dan is het advies:
“Met medicijnen (antibiotica) duren de klachten net zolang als zonder, dus als het zonder kan, doe dat”.

Echter bij de laatste keer dat ik in mijn hand gebeten werd door onze Mossel had de huisarts even mijn dossier niet paraat en moest de apotheek (dank daarvoor!) mijn huisarts vragen om me maar geen penicilline voor te schrijven.
Nou was die beet best pijnlijk te noemen, maar het had dus nog iets pijnlijker kunnen zijn met de voor mij verkeerde medicatie.

Dus nu schrijf ik er zelf maar een blogje over om ook zelf weer paraat te hebben dat ik al bijna twintig jaar allergisch ben voor penicilline.
Gelukkig had ik deze allergie niet alleen aan mijn huisarts maar ook aan mijn apotheek laten weten.
En zelf zal ik het nu ook wel weer een poosje niet vergeten 😉

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

2 reacties op Stof tot nadenken -> pijngrens

  1. tagrijn zegt:

    Leuk stukje. Maar wat een merkwaardige reactie van je eerste huisarts. Oudere mensen kunnen wel degelijk de bof krijgen,.Voor vrouwen kan het zelfs leiden tot ontsteking van de eierstokken en bij de mannen tot impotentie. Zou hij dat nu echt niet geweten hebben? Dan was hij behoorlijk incompetent.

  2. ria zegt:

    vorig jaar februari werd ik 2 weken in de waan gelaten dat ik waarschijnlijk de bof had, ondanks mijn hogere leeftijd . Dus jou huisarts was eh ….een vergissing.
    Lieve groetjes, Ria

Geef een reactie

