Boeien

Ik kan niet zeggen dat bepaalde dingen me heel erg aan staan.
Bepaalde woorden zou ik heel graag voor een tijdje op droog water en brood zetten.
Want ze weten tegenwoordig van 50 tinten grijs toch behoorlijk zwart te maken.
Het gaat niet goed hier, het gaat niet goed daar, het gaat niet goed ginder.

Hoeveel van die zaken nemen nu niet tijd / ruimte in beslag van het nieuws in de krant, op de radio, tv, het internet en op de straat?
Och, och wat gaat het toch slecht.
Ja, als je je baan verloren hebt, je huis eigenlijk te duur is dat je er aan gekluisterd bent ja dan ondervind je de gevolgen van deze tijd.

En dan ben ik best geïnteresseerd hoe je van niets iets weet te maken.
Zelfs nu ik alweer bijna 3 jaar werk merk ik dat ik me soms moet bedwingen om niet ook zo zwart / wit te denken.

Dan laat ik me meeslepen door een oude angst.
Stel je voor dat ik onvoldoende geld heb voor de ene of andere aankoop.
Niet echt fascinerende gedachten, maar hij laat me ook niet helemaal onverschillig.

Ooit, bijna 10 jaar geleden, lieten wij ons niet betoveren door mogelijkheden met geld.
Liever iets minder luxe en dat wel kunnen betalen (ook op één salaris)
Dan iets meer luxe en aan het eind van ons salaris nog een deel van de maand over te houden.
Van die keuze hebben wij, in mindere tijden, de vruchten geplukt.
Er kon meer met minder dan we dachten.

Je kunt gevoelens en gedachtes niet vastbinden en met een kluitje in het riet sturen.
Want waar je ook naar toe gaat, wat je ook onderneemt en wat voor tijd het ook is, je kunt een ding niet doen, jezelf thuislaten.

Inspiratie: WE300

Dit bericht werd geplaatst in Op verzoek, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

12 reacties op Boeien

  1. ria zegt:

    Maar soms zou ik toch wel even met geld willen smijten.Zomaar even lang leve de lol.
    lieve groetjes, Ria

  2. Net wat Ria al zegt…. soms zou ik wel eens de stad in willen met een limietloze pinpas…
    anderzijds…dan zou ik waarschijnlijk nog met niets thuis komen omdat ik niet gewend ben royaal met geld om te gaan omdat wij dat niet hebben. Verspilling ligt wat dat betreft niet (meer) in mijn aard.

    Toen ik zelf nog een riant salaris had hadden we aan het eind van ons geld altijd een halve maand over, ik kan achteraf nog steeds niet verklaren waar al het geld bleef maar er was altijd tekort. Toen we onverwachts terug klapten naar 1 salaris kostte het enkele maanden om te wennen maar sindsdien gaat het goed, en hebben we nog geld over aan het eind van de maand. En ja zelfs geld op een spaarrekening, een heel ander gevoel kan ik je verzekeren.
    We weten nu hoe we zuinig aan moeten doen en we zijn trots op het feit dat we schuldenvrij (op de hypotheek na dan) zijn en een kleine reserve hebben.

    Het vieze slijk der aarde….ik lig er best vaak wakker van. in tegenstelling tot toen ik nog dat riante salaris had en altijd geld tekort had. Raar toch dat ik er nu wel van wakker kan liggen en toen niet?

    Hoe dan ook….ik sluit me volledig bij jouw gedachtegang en we aan 😉

  3. Pingback: WE-300 voor juli-aug 2013 | Platoonline

  4. platoonline zegt:

    Ik ben opgegroeid in tamelijke armoede maar wel met de onmetelijke liefde van een moeder die er altijd voor zorgde dat we toch niets te kort kwamen. Ziehier mijn reactie en eigenlijk hoeft daar niets bij. Tweedehands schoenen met gaten en spijkers, het is me niet vreemd, twintig keer gestopte sokken, ik herken het. Maar altijd gezelligheid en een kop warme thee bij de kachel. Wie zulke dingen blijft onthouden is niet verloren in consumentisme. Hedentendage kan ik van alles betalen, maar ik koop liever een goed boek bij de tweedehands markt dan dat ik iets afneem van het AKO boekenrekje met zijn vervlakkende lektuur.
    Elk mens zou steeds voor werkelijke kwaliteit van leven moeten gaan en zich niet moeten laten verblinden door dat verrekte kapitalisme.

    Prima WE, Meermin. Ik kom snel weer lezen.

  5. Rianne zegt:

    Mooie WE met een prachtige levensles.

  6. De hele geld kwestie boeit mij ook niet zo, het is eerder dat instellingen, instanties geld opslokken waar chronisch zieken mensen met een klein inkomen zich toch zorgen om maken.

    Ik ben dankbaar voor elke dag , ik of wij hebben onze mankementen en genieten waar het kan want waar de regering op aan stuurt ……we zulllen wel zien 😀

  7. Letterzetter zegt:

    Wijsheid komt je nooit zomaar aanwaaien.
    Mooi geschreven, een beetje nederigheid geeft beter zicht op de werkelijkheid.

  8. Dwarsbongel zegt:

    Goed verhaal. Brengt even een combinatie tot stand met een ritje van gisteren, waar we een oude legertent in een boomgaard zagen staan.
    Zwager repte over de legerdumpverkopen van vroeger, en toen dacht ik aan de legerbroek uit de dump die mijn stiefvader voor mij kocht. Die wou ik niet aan naar school, stel je voor! Ik werd al getreiterd, dus als…
    Mijn moeder heeft die broek in de textielverf gestopt, waardoor het iets minder een legerbroek leek. Hij was ’s winters warm maar zwaar op de dagelijkse 17km heen en 17km terug fietsen naar school…

  9. Me zegt:

    Goed verhaal en zo waar! Maakt geld echt gelukkig? Ik weet het niet goed… En ik spreek hier niet uit ervaring, maar ook niet uit armoede. De gewone middemoot zoals jan-en-alleman, denk ik. Liefs, Me

  10. Jackles zegt:

    Helemaal waar, Min! Goed om jezelf te kennen en te weten wat je aan jezelf hebt. Wijsheid doe je alleen op door iets mee te maken…

  11. Jokezelf zegt:

    Prima WEverhaal reismeermin. Net als Plato (en vele anderen) kom ik ook uit een arm gezin en weet ik wat het is om ieder dubbeltje om te draaien. Dat verleer je nooit (hoewel… mijn man en ik hebben wel eens enorm krap gezeten door de aanschaf van een auto, maar de lening daarvoor hebben we heel snel afgelost)

Geef een reactie

