Ontmoeting 15 van 26: Controledag

Op 8 juni ging ik per trein richting mijn geboortegrond, het strand van Scheveningen wachtte.
En voordat ik Kijk Duin kon roepen diende ik in en uit een aantal treinen te stappen.
Die ochtend stapte ik treinstel 939 binnen om mijn reis te beginnen.
De conductrice verwelkomde ons om 7.32 uur met een welgemeend Goedemiddag!
Voor het eerst van mijn leven spoorde ik via ‘s-Hertogensbosch om westwaarts uit te kunnen komen.
Wat mijn richtingsgevoel (voor zover aanwezig) danig in de war bracht.
In elke trein die ik vervolgens die ochtend nam werd ik gecontroleerd.
Ik wist dus dat de C heel graag nu in beeld zou komen.
Na ’s Hertogensbosch zat ik tot Den Haag CS in een stiltecoupe.
Bij Den Haag Mariahoeve stapte ik vervolgens in bij iemand die nu in mijn geboorteplaats woonde. Dat was dus al heel speciaal.

Samen reden we verder naar Kijkduin om een inspirerende schrijfdag te hebben als Beach writer. Het was mooi weer en we zaten in de luwte (vooral in de middag heel fijn) en uit de wind te schrijven in de duinen.

Dingen die hierbij voor mijn pen kwamen om te laten controleren:
Hoe ervaar ik het schrijven als mezelf of als een voorwerp?
Wat voor mij heel vanzelfsprekend is (mijn pad richting herstel) is voor anderen heel inspirerend en een uniek verhaal
Rietepietz die een (volgens mij) belangrijke bijdrage had geleverd aan mijn herstel werd steeds genoemd.
Wellicht ook omdat zij mij had geholpen om de cursusleidster deze unieke schrijfplek te laten vinden.

De notities van mijn Aagje dat mij vragen stelde wil ik niemand onthouden.
Want dit filterde zij uit mijn verhaal :

Regelen en zorgen voor de ander en het herkennen van zijn / haar   … lijkt voor mij vanzelfsprekender dan het luisteren naar mezelf.
Maar hoe kan je voldoen aan verwachtingen als je niet voldoet aan jezelf?
Mijn lichaam trapte daarom op de rem en dwong me te leren luisteren.
Ik stond weer op toen ik hoorde wie en wat me nodig had en ging weer naar buiten.
Het roer ging om.

Ik heb dit zelf zo in mijn schrift gezet, maar ik vraag me nu wel af of ik (on)bewust een woord heb overgeslagen waar nu puntjes staan.

Een bladzijde later heb ik het over verwachtingen.
Want echt ik wil liever aan de verwachtingen van anderen voldoen, dan aan mijn eigen dromen en wensen.
Daar toch eens, met dank aan deze controledag, vaker nee tegen zeggen.

Dank aan alle Beach Writers en aan Saskia Baardman die dit organiseerde.

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk, Reismeerminboek. Bookmark de permalink .

5 reacties op Ontmoeting 15 van 26: Controledag

  1. Saskia zegt:

    Mooie reis heb je gemaakt, Saskia! Zowel van Wijchen naar Kijkduin als persoonlijk en met de voetjes in het warme zand. Dankjewel voor het delen! En ik wens je een mooie vervolgreis naar het volgende (tussen)station 🙂

  2. rietepietz zegt:

    Je had een práchtige dag uitgekozen , wél een dat met veel drukte richting Scheveningen !
    Ik heb me nooit zo gerealiseerd dat ik een grote rol gespeeld heb in jouw leven al weet ik dat het “iets met mijn vierdaagse te maken had” .
    Ik ben wel blij dat ik niet écht wil schrijven, ik schrijf “voor de vuist weg”en vraag me eigenlijk nooit af wat anderen er van zullen schrijven …het rolt eruit zoals het eruit rolt …… !
    Maar jij had dus een mooie dag en een leuk plekje gevonden in Kijkduin !

  3. rietepietz zegt:

    “wel een dag ” moet er natuurlijk in regel 1 staan !

  4. tagrijn zegt:

    Weer wat bijgeleerd, neem ik aan. Veel doen, is altijd het beste.

  5. reismeermin zegt:

    Aan het eind van de dag zat ik vanaf Nijmegen in de trein richting huis weer in treinstel 939 en nee het hele terugtraject geen conducteur of conductrice gezien. Maar goed ik weet nu op welke trein ik wacht als ik even een pauze neem voordat ik op een verwachting reageer.

Geef een reactie

