Indrukken

Hoe ziet een dag eruit?
Volgens sommige mensen hangt dat af van hoe het weer is.
Somber, bewolkt, hier en daar een beetje zon of plaatselijk een bui.
In de jaren tachtig liet ik mijn dag nog wel eens vergallen omdat ik bang was dat er iemand (en dan vooral een Russisch iemand) een bom zou laten vallen.
Gelukkig kreeg Herman van Veen gelijk tot op heden, de bom viel niet.

Ik heb dus heel wat dagen laten vergallen door ongefundeerde angsten.
Ik nam me voor dat niet meer te doen.
Maar het geheugen breekt die zin in stukken en gooit niet dan eruit.
Kan niet en wil niet bestaan niet wordt op die manier
Kan en wil bestaan.

Hoe ziet een dag eruit?
En wat mag er aan die dag dan niet ontbreken.
De glimlach van een geliefde?
De begroeting van een collega?
En wat als die ontbreken hoe is dan je dag?

Hoe ziet een dag eruit?
Het zijn 24 uur in een week, in een jaar, in naar ik hoop een heel leven lang.
En wat als je dan maar 1 dag leeft, wat wil je dan voor altijd bewaren?
Worden die 24 uur dan 24 x 60 minuten, die minuten hoe ga je dan met die seconden om?

Hoe ziet een dag eruit?
Soms lijkt zo’n dag voorbij te snellen.
Soms lijkt zo’n dag ook maar niet om te willen gaan.
Waardoor je je afvraagt hoe hoort zo’n dag er nu eigenlijk uit te zien.
Wat wil je horen, zien, spreken, voelen, proeven?

Soms zou je een dag aan willen zetten en soms ook bewust uit.
Al die inzichten ze slaan me soms ineens om de oren.
Om dan op de golven van mijn gedachten weer stuk te slaan.

Hoe ziet een dag eruit?
Wie vlinders wil zien, moet regen verdragen.

Inspiratiebron: WE-300 van Plato. 

Dit bericht werd geplaatst in Op verzoek, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

10 reacties op Indrukken

  1. Pingback: Vijf dagen Praag II En… een nieuwe WE | Platoonline

  2. platoonline zegt:

    Misschien is echt angstloos leven wel: accepteren dat het morgen afgelopen kan zijn en dan zonder spijt omzien in de wetenschap dat alles doorgaat en dat je kansen te over krijgt om te verbeteren. Dat je daar in gelooft in de wetenschap dat als het niet waar is, het leven een redeloze hoop toevalligheden is. En daar kunnen we toch niet echt in geloven?

    Jouw stukje pleit voor bewust leven, van dag naar dag, van minuut naar minuut. Je tijd niet vergooien maar bewust met de dingen omgaan. Leven met liefde, leven in het streven naar een beter mens worden. Leven dus.

    Mooie bespiegelingen Reismeermin.

    Ik vroeg me overigens af: kun jij ook echt fictie schrijven. Gewoon, zo maar een verhaal zonder knipoog naar je eigen leven? Hoeft niet, maar ik vroeg het me gewoon af.

    Dank je wel voor deze WE.

  3. Novelle zegt:

    Mooie overdenking Min en graag door mij gelezen! ik wens je een dag met een lach.

  4. Trees zegt:

    Elke dag doet een mens indrukken op en dat kan zeker invloed hebben op het verloop van zo’n dag! Een erg aparte WE, waar goed over nagedacht is!

  5. Plien zegt:

    Interessant WE, eentje waar je even bij stil staat en gaat nadenken. Althans ik wel. We leven in een tijd waar alles snel moet en dat we vergeten te leven in het nu en geniet wat het moment. Maar onze gedachten zijn al gericht op morgen.

  6. Je hebt bij het opstaan de keus de dag vrolijk of sikkeneurig te beginnen (mits je gezondheid het toelaat), de rest van een dag kun je invulling geven zoals je zelf zou doen of willen en toch zonder dat wij er invloed op hebben kan een dag heel anders lopen ook als iemand te horen krijgt de dag niet meer af te maken en dan toch nog 2 maanden leeft…..
    Mooie WE
    Pluk de dag, je weet niet wat staat te wachten

  7. gewoonanneke zegt:

    Ik heb dat ook wel eens dat afvragen, hoe wordt mijn dag, soms verrassend en soms voorspelbaar. Je hebt het heel mooi verwoord zo. Geniet van de dagen die er zijn.

  8. Mrs. T. zegt:

    Wat een mooie WE. Je schept een mooie mijmerachtige sfeer.

  9. Jokezelf zegt:

    Mooi filosofische WE

  10. mooi mooi mooi, kom maar op met die regen… ik hou nl erg veel van vlinders 😉

Geef een reactie

