Stamelen

Schrijven dat lukt me heel aardig.
Tenminste als er niemand op mijn vingers kijkt.
Als dat wel gebeurt, dan gaat de snelheid er ook wel een beetje uit.
Toch zijn er ook bij het schrijven wel mensen die me er op wijzen dat ik ervan uitga dat zij de rest van het verhaal wel kunnen dromen.
Terwijl zij geen idee heb waar ik het nu weer over heb.
Voor mij is het allemaal zo logisch als wat.
Voor de rest is het wat onsamenhangend.

Het roept vragen op.
Het maakt het er ook voor mezelf niet allemaal even makkelijk op.
Ook nu, nu ik wat beter heb leren spreken, gaat het nog wel eens mis.
Juan vraagt al om nog eens met het hele verhaal te beginnen.

In schrijven ben ik dus wel vaardig.
Lezen doe ik in een sneltreinvaart.
En ik praat soms als Brugman die de brug al opgehaald heeft.
Met dank aan de logopedie weet ik dat ik soms wat langer pauzes moet nemen.
Meer met mijn stem dien te variëren.

Onlangs las ik op mijn werk iets voor.
Ik was best zenuwachtig dat ik zou gaan bazelen.
Maar het ging best goed en veel beter dan verwacht.
Waardoor ik bij een schrijfcursus ook niet bang was om mijn eigen teksten voor te lezen.

Ik spreek zoals het mij geleerd is.
Ik spreek precies zoals mijn moeder.
Samen hebben we aan halve woorden genoeg.
Waardoor de rest graag ondertitels zou hebben, waar we het nu weer over hebben.

Is het een spraakgebrek? Nee, bij testen spreek ik alle woorden in goede volgorde uit.
Ik hield mijn stem en adem wel eens te hoog, waardoor het niet alleen onsamenhangend, maar ook onzeker uit mijn mond kwam.

Nu sprankelen mijn ogen als ik uit eigen werk mag voorlezen.

Inspiratiebron: http://platoonline.wordpress.com/2013/03/11/de-we-voor-de-maand-maart/

Dit bericht werd geplaatst in Op verzoek. Bookmark de permalink .

21 reacties op Stamelen

  1. ram1955 zegt:

    Mooie WE waarin jouw persoonlijk groei duidelijk in kaart is gebracht.

  2. Heel mooi beschreven en knap dat je ondanks je zenuwen de presentatie op je werk met vlag en wimpel hebt afgebracht. ..dank je voor een mooie persoonlijke WE

  3. Pingback: De WE voor de maand maart | Platoonline

  4. Melody zegt:

    Weet je meid, je groeit en het mooie is dat je het zelf ook kunt constateren, je mag trots zijn op jezelf.
    Deze we klinkt weer als een klok!

    -x-

  5. platoonline zegt:

    Nou dit was in elk geval een heel helder verhaal. Het laat zien wat je allemaal hebt moeten overwinnen om te komen waar je nu bent. Je hebt heel wat doorzettingsvermogen getoond en je hebt het allemaal maar geflikt. Ik zegt het de anderen na: dank je wel en wees beslist trots op jezelf. Ik bewonder je, niet alleen om dat doorzettingsvermogen maar ook om je openheid, je moed om dit alles met ons te delen.
    En ik stamel dus niet als ik zeg dat dit een heel sterke WE was, in alle opzichten.

    Dank je wel Min. Je bent een kanjer.

  6. Mrs. T. zegt:

    Fijn dat je zo zelfverzekerd bent!

  7. NOVELLE zegt:

    Een mooie we-300 om te lezen Min.

  8. Prachtige WE300, mooi om te lezen dat jij hierin zo bent gegroeid!

  9. Anna zegt:

    Een mooie We-300 @->–

  10. hartelijkehothulk zegt:

    Via een mooie WE heb ik je beter leren kennen.

  11. tagrijn zegt:

    Van stamelend schrijven heb je in ieder geval geen enkele last.

  12. rietepietz zegt:

    Tja , als je woorden weglaat ben je dus afhankelijk van lezers die goed “tussen de regels door kunnen lezen”;-)

  13. hannekelive zegt:

    niets erger dan voorlezen uit eigen werk!
    daarom een dikke chapeau dat het zo goed ging.

  14. HansDeZwans zegt:

    Een WE die over jezelf gaat, goed gevonden en leuk neergeschreven.

  15. Trees zegt:

    Knap van je Min dat je jezelf zo overwonnen hebt! Je hebt er een mooie WE van gemaakt!

  16. Je mag terecht trots op jezelf zijn Min! 🙂

  17. Letterzetter zegt:

    Goed gedaan, in meer dan één opzicht! Mooie WE, compliment!

  18. Plien zegt:

    Mooie WE! Je mag trots op jezelf zijn!

  19. Jackles zegt:

    Mooi hoor, dat je zo goed en duidelijk weet te vertellen hoe ver je bent gekomen met jezelf! Wees inderdaad maar trost op jezelf!

  20. Dwarsbongel zegt:

    Mooi, helder verhaal – klinkt heel goed!
    Ik trok stotterende collega’s blijkbaar aan, omdat ik ze rustig liet uitpraten en niet meteen ging “helpen”.

Geef een reactie

