Tolerant

Ik heb van huis uit geleerd om tolerant te zijn.
Ik respecteer ieders keuze va n partij, geloof, seksevoorkeur.
Ik wil er zelfs wel iets over leren.
Tenslotte ben ik niet voor niets opgegroeid in een dorp met wel kerken en geloofshuizen voor zeven geloven.
Maar er zijn hierbij heus wel grenzen, want in naam van een geloof zijn de ergste oorlogen gevoerd.

Onlangs werd ik getest en er werd me gezegd dat ik echt heel tolerant was.
Zo had ik tolerant nog nooit bekeken.
Verdraagzaam kan ook niet je beste eigenschap zijn.
Want je rekt steeds je grenzen op.

De opticien die mijn ogen testte vond het wel opmerkelijk
Een ander had allang en breed geklaagd.
Maar ik heb mijn manier gevonden om met mijn hoofdpijnklachten om te gaan.
Er zijn gradaties en tja ik heb dat leren verdragen.
Van klasse A tot en met F (volgens hem zit ik al verder in het alfabet).

Mijn eerste oogarts kwam ik tegen toen ik net zeven was, na een ernstig ongeluk.
Wellicht had hij ook door hoe tolerant ik was, want hij  schreef me nog geen bril voor.
De bril kwam bijna 13 jaar later wel in mijn leven.

En het gesprek dat ik nu met mijn opticien had, die ook optometrist is, deed me denken aan de gesprekken met mijn tweede oogarts.
Voor het eerst in mijn leven krijg ik in mijn brillenglazen nu een leesondersteuning.
Het zal weer wennen zijn. Het beeld kan gaan golven.
Maar zoals mijn tweede oogarts al eens omschreef toen ik bleef klagen over hoofdpijnklachten: Je hebt geen bril om hem af te zetten.

De oude bril is nu 5,5 jaar helemaal op. Volgens de opticien heb ik hem in een cake gestopt en die cake daarna in de oven gebakken. Maar het was niet voor niets, want tja nu heb ik niet te lang gewacht met het laten voorschrijven van een nieuwe bril.

De glazen worden wel iets groter om al mijn hulpmiddelen er in te kunnen plaatsen:
Prisma, Cilinder en nu ook een leesondersteuning.
Maar ik ben al bijna 25 jaar heel blij dat mijn klachten beperkt kunnen worden.

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

3 reacties op Tolerant

  1. Brillen mooi he ? Ik ben er mee opgegroeid en ook bij mij werd wel wat geknoeid,eerst stond het oog wat ver naar rechts na een operatie (na al het afplakken en gedoe) stond het oog recht tot voor jaaaareen terug sloeg die op de vlucht,nu was rechts geeng optie meer dus nu maakt het oog links omkeer, zo tolerant kan ik zijn dat als ik moe ben het dubbel zien neem ik er ook nog bij 😉

    Fijne maandag 🙂

  2. ram1955 zegt:

    Mooi verwoord. Ik zou niet weten wat ik zonder leesbril en beide kunstlenzen zou moeten.

  3. Ja een bril….. ik draag hem al vanaf mijn 7e….. enkele jaren met lenzen gelopen, nu al weer jaren aan die pottenkijkers op mijn neus…. en nu, inmiddels al weer een paar jaar, met de ondersteuningen erin die jij ook benoemt….. accepteren dat je niet zonder kunt en zorgen dat je vooral jezelf het best mogelijke zicht gunt!

Geef een reactie

