Lezen

Het is een reikdom dat je het ken.
Ja , mot je luisteren ik zeg je dat je later nog eens aan mijn woorden zult denken.
Het is niet makkelijk om te leren.
Al die rare lettertjes, ja joh dat zijn er soms zesentwintig teveel.
En dan die combinaties hé?

Kijk ik kan je het verschil niet uitleggen tussen liggen en leggen.
Of tussen kennen en kunnen.
Voor mij is dat allemaal één pot nat.
En of je nu iets met ei of een lange ij schrijft, het zou me een biet wezen.

Toch meiske, luister nou hoe mooi deze zin klinkt.
Ook al spreek ik hem vast te Amsterdams uit.

Zie de zon in de zee zakken zei ik tegen mijn zenuwzieke zusje die op een stoepje op een snoepje zat te sabbelen.

Nou meiske, je zult nog vaak aan me denken bij dit soort woordbrekers.
Als je ze ziet en als je ze hoort.
Dan denk je maar weer aan mij, de koetsier.

De koetsier en ik we wonen allang niet meer bij elkaar in de buurt.
De koetsier was op school veel beter in het beschrijven van zaken waar het destijds omging.
Kreeg betere cijfers daarvoor, ik  kreeg een zes voor de moeite die ik erin stak.

Lag het aan de hanenpoten?
Toch een kronkel in mijn hersens die van slag was geraakt of het eigenlijk al van begin af waren.

Het zijn vragen waar geen antwoord op is.
Ik bezit een goede woordenschat, waarmee ik me redelijk red in de wereld.
Echter in mijn directe omgeving zijn er mensen te vinden die meer moeite hebben met woorden op papier.
Die ze liever niet vertellen.

Want letters wijzigen voor hun ogen, krijgen een andere betekenis.
Dyslexie, je kunt ermee leren leven heeft mijn moeder ons bewezen.

Dit bericht werd geplaatst in Op verzoek. Bookmark de permalink .

14 reacties op Lezen

  1. Trees zegt:

    Goh Min, een hele originele WE300. Een raar iets he ‘dyslexie’?

  2. Je hebt er een heel bijzondere WE van gemaakt. Chapeau!

  3. Pingback: WE-300: het woord voor de maand juni | Platoonline

  4. platoonline zegt:

    Hoi Min. Nee, deze afloop had ik niet kunnen voorspellen. Eerlijk niet. Het is een goeie. Want hoe vreselijk moet het zijn om van lezen te houden en ook nog aan deze kwaal te lijden. Dat gaat niet zo maar, denk ik.
    Bedankt voor deze verrassende, het denkraam wijd open zettende, WE. De link staat er al.

    Een compliment en een virtuele knuffel (ook namens Maria) voor jou.

  5. Novelle zegt:

    zo Meerminnetje wat schreef je weer een aardig We -300
    lezen met dyslexie is wel erg moeilijk inderdaad.

  6. Mrs. T. zegt:

    Originele invalshoek! Mooi geschreven.

  7. Ria zegt:

    Mooie WE .Ook onze kleinzoon heeft leesdyslexie. Het werd bij hem al in groep 2 ontdekt en heeft ook 40 behandelingen ervoor gehad .Nu is er een programma geïnstalleerd op zijn pc en daar doet hij elke dag de oefeningen onder begeleiding van een virtuele leraar. Op school wordt er goed opgelet en het gaat goed met hem.
    groetjes, Ria

  8. clair1991 zegt:

    mooi mooi mooi mooi mooi.. en om maar eens in herhaling te vallen.. geweldige WE, dankjewel voor het delen ervan

  9. gewoonanneke zegt:

    Ik sprak pas een jochie van een jaar of 9 die ik probeerde uit te leggen dat ook met dyslexie je nog wel veel kan en hij begreep wat ik bedoelde. Maar na afloop van ons praatje zei hij wel nog. “Maar het is wel lastig” . En toen was ik stil.

  10. rietepietz zegt:

    Vergeleken bij vroeger heeft een kind met dyslexie nu véél meer mogelijkheden om tóch iets te bereiken .Toen er nog weinig of niets over bekend was werd zo’n kind vaak gewoon afgeschreven als “te dom om te leren ” .

  11. geesjesgedachten zegt:

    Tjonge wat een confronterende we300, men staat er niet altijd bij stil hoe moeilijk het ‘lezen”kan zijn. mooie we300 Min!

  12. Moooooiii Min….. jammer dat jouw moeder niet de fysiotherapie-vorm kon gebruiken om haar dyslexie beter te leren beheersen, dat is toch wel een welkom iets in deze tijd.

  13. Lezen is een kunst ! En voor mensen met Dyslexie helemaal !

    Mooie WE!

Geef een reactie

