Schaduw

Mijn grootvader Kees had een verschrikkelijke hekel aan Aart Staartjes.
Jarenlang heb ik gedacht dat dit kwam doordat Aart Staartjes dagelijks op tv te zien was en mijn grootvader nooit.
Hij mopperde echt regelmatig op hem en iets over wijsneuzen.
Echt jarenlang gedacht dat dit aan de liedjes lag die Aart Staartjes wel eens zong bij De stratemaker op zeeshow en dat hij daarbij niet viool had mogen spelen.

Mijn grootvader Kees overleed in 1995 en ik dacht dat dit raadsel nooit echt opgelost zou worden.
Totdat ik een boek tegen kwam dat Aart Staartjes heeft geschreven.
Bij het lezen van dit boek begreep ik meer, terwijl mijn grootvader echt met geen naam genoemd werd.

Ik telde één en één op. Aart schreef namelijk dat zijn vader huisbaas was in Amsterdam en ook wel eens families uit huis had moeten plaatsen.

Zelf hou ik aan het eind van mijn salaris niet een hele maand over.
Ik heb van mijn moeder geleerd om wijs te zijn met mijn geld.
Niet dat ik dit al van kindsbeen af geweest ben.

Ik heb ook best wel eens onnodig geld over de balk gegooid.
Een rekening niet op tijd betaald en mijn belastingpapieren creatief ingevuld.
Mijn grootmoeder echter kon niet met minder geld omgaan, ze maakte altijd hetzelfde budget op.

Wij hebben al een paar keer bewezen dat we het met minder ook heel goed redden.
Ik lijk wel op mijn grootmoeder, maar ik heb een groot cijfermatig inzicht wat haar ontbrak.
Samen met Juan stel ik een limiet voor grote aankopen.

Dat deden we bij elke grote uitgave van auto tot huis.
Staan er dus nu met dit warme weer een aantal hovenieren in de tuin die nu zandbak is om ervoor te zorgen dat wij gevoelsmatig op ons geld gaan zitten.

Dit bericht werd geplaatst in Op verzoek, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

7 reacties op Schaduw

  1. Ria zegt:

    De komende jaren zullen we creatief met geld om moeten gaan ,maar ook dan ga ik er niet op zitten hoor.Met zuinigheid en vlijt bouw je huizen als kastelen.Nou nee dat is ons nooit gelukt.
    Groetjes, Ria

  2. Pingback: WE-300: Wie doet er mee? | Platoonline

  3. platoonline zegt:

    Mooi stukje verleden, Min. Helemaal snappen doe ik alleen nog niet waarom opa zo’n hekel had aan Aart? Is ie ooit door diens vader uit huis gezet? Was opa jaloers omdat Aart meer geld had dan hij? Ik maak het er niet heel erg uit op. Het thema verandert ook in zuinigheid waar jij meer van hebt dan van je oma. Dat is prettig voor jou maar een verband met die hekel heb ik dan nog niet. Ha, maar nu zou ik het toch wel graag willen weten hoor.

    Bedankt voor je WE. De link staat er inmiddels 🙂

  4. rietepietz zegt:

    Lang niet iedereen kan makkelijk “de tering naar de nering zetten ” ,Het is een gave als je het wél goed onder de knie hebt , volgens mij is het gedeeltelijk toch eerder een karaktertrek dan dat je het kunt leren al kun je áltijd “je best doen”!

  5. hartelijkehothulk zegt:

    Wie het langst leeft, heeft toch alles!
    Geld is gemeengoed, maak er gebruik van.

  6. Volgens mij doet de account het nu wel

  7. hannekelive zegt:

    leuk stukje, maar waarom had je grootvader nu een hekel aan A.S?

Geef een reactie

