Winkel -> uit beeld

Het is me al vaak overkomen.
Had ik een winkel waar ik graag kwam,
verdween de winkel ineens uit het beeld.
De eerste winkel waar dat mee gebeurde was een van mijn favoriete.
Meneer en mevrouw sloten de winkel en veranderde het in een woonhuis.
En nu nog steeds, terwijl ik denk dat de winkel al ruim 30 jaar niet meer bestaat zie ik met name meneer nog zo voor me.
Komt natuurlijk ook omdat ik in de winkel van zijn zoon nog met hem heb gewerkt.
Die groentezaak was één van de eerste winkels waar ik ooit stage liep.

Vandaag aten we Paksoi stamppot op mijn werk en dan gaat toch even weer die winkeldeur open.
Zie ons werken op de snijtafel.
Maar hoe ik het ook probeer ik krijg hoe een Paksoi er nu uitziet niet op mijn netvlies.
Wel zelfingemaakte zuurkool.
Helaas is het niet met al mijn stagebedrijven hosanna gegaan.
De groentewinkel, de schoenmaker annex schoenwinkel, een supermarkt genaamd EDAH, de panden staan er nog, maar er zitten andere winkeliers in.
Ook het postkantoor is uit beeld verdwenen in mijn buurt.
Bij de huidige supermarkt weiger ik om mijn boodschappen naar de kassa zonder personeel te sturen.
Het zijn mensen namelijk die ik niet uit mijn beeld wil zien verdwijnen.

Wat me toch weer bij de winkels uit mijn jeugd brengt.
Zo zou Hilde ons, Ernst en Min, op patat trakteren.
Wij door het dolle heen, want het was zo’n leuke zaak met een aardige patatbakker.
Komen we bij zijn winkel aan, is het donker en de zaak gesloten.
En op de ramen stond geschreven:
Hier komt Kaas van Piet.

Vroeger was het heus niet allemaal beter.
Maar je had met meer winkeliers dan nu een band.
Het was nog niet allemaal eenheidsworst.

Mag ik hopen dat er toch altijd winkeliers blijven waar ik graag voor omloop, omfiets of zelfs omrij.
Die winkeliers, die als je ze belt om te melden dat vriendlief ziek is, voorstellen om hem dan een opkikkertje te gaan bezorgen.

Winkels hoeven van mij niet uit het beeld te verdwijnen. Echter vervelende gezondheidsklachten mogen zo plaats maken voor een voorspoedig herstel.

Dit bericht werd geplaatst in Op verzoek, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

6 reacties op Winkel -> uit beeld

  1. ram1955 zegt:

    Ik vind dat ook ontzettend jammer.

  2. platoonline zegt:

    Het is een teken des tijds. De huren voor die winkels zijn torenhoog. Als je ziet dat er weer een kralenwinkeltje, boekhandeltje, theewinkeltje, kinderklerenshopje etc. wordt geopend dan weet je al bijna zeker: die gaat het jaar niet volmaken. Te duur, te weinig opbrengsten. Vaak niet goed nagedacht over het marketingplan, te vurig ineens zo maar van de hobby een beroep gemaakt. En dan stap je in de val die economie en harde werkelijkheid heet.

    Jammer voor ons, want je kan je haast niet meer hechten aan het beeld van die vertrouwde winkel. Jammer, jammer. de tijd gaat steeds sneller en vaak is het al voorbij voor het is begonnen.

    Mooi stukje Min. Beetje droevig maar dat is niet erg.

  3. tagrijn zegt:

    De leuke kleine winkels, ze verdwijnen stuk voor stuk en kunnen het niet meer bolwerken. Er worden steeds hogere huurprijzen betaald, al snijden de verhuurders zich daarmee zelf in de vingers, want op de helft van de winkels in de ‘dure’ winkelstraten, staat een bord ‘te huur’. En buurtwinkels in de buitenwijken, de slager, de bakker, het kruideniertje om den hoek, ze zijn allemaal weg. Doodjammer.

  4. Pingback: Invalshoek 27: Winkel -> uit beeld | reismeermin

  5. rietepietz zegt:

    O ja , ik herken het veschijnsel .Al bijna 25 jaar geleden ben ik erom uit Den Haag getrokken .
    Ook in het oude (dorps) deel van Rijwijk waar we sinds die tijd wonen is 4 jaar geleden “het winkeltje op de hoek ” verdwenen .Een hardwerkend echtpaar moest om een failiet te voorkomen sluiten .Gelukkig is de oude dorpskern toch nog redelijk intact,we hebben nog ambachtelijke slagers en “gewone”groenteboertjes al wordt het héél langzaam toch minder !

  6. smijling zegt:

    mooi stuk met herineringen

Geef een reactie

