De reisgenoten

Het zal in de jaren zeventig geweest zijn, dat mijn vriendinnen Ann & Patt me jaloers maakten.
Zij waren in de vakantie van hun ouders verwekt.
Waarop mijn moeder Hilde de volgende woorden sprak: Als je het goed bekijkt zijn alle kinderen tijdens een vakantie verwekt. Als echtgenoten echt genieten.

Ik heb maar nooit gevraagd waar die reis van mijn ouders medio juli 1967 toen zij mij brouwden zich afspeelde. Die vier woorden, als echtgenoten echt genieten, zei me al genoeg.
Want als we het naadje van de kous wilden weten, konden we het van de hoed tot de rand te horen krijgen.
Nog geen 14 maanden later werd ik gevolgd door mijn broer Ernst die dezelfde afdaling maakte.
Mijn moeder wilde graag haar kinderen bot op elkaar, want ze vond het zelf niet zo leuk om op te groeien met een groot leeftijdsverschil tussen haar oudere zus en haar jongere broer.
Jaren werden mijn broer en ik voor een tweeling versleten.
En dan zei mijn moeder, je kunt toch wel zien wie (Ernst of Min) de oudste is?
Maar nu vraagt ze het zichzelf ook af als ze foto’s bekijkt, wie nu Ernst en wie nu Min is.

Gelukkig voor mijn moeder kreeg ik rond mijn vijftiende borsten en is mijn broer naarmate hij ouder is geworden niet zijn streken, maar wel veel haren verloren.
Dit weekend vierde ik dus samen met mijn eerste reisgenoten, Sjoerd en Hilde en ook met mijn meest recente reisgenoot Juan dat ik bijna 44 jaar geleden na een lange reis van 9 maanden het ruime sop verliet van de baarmoeder.
En wat er ook is verandert in mijn leven, mijn verjaardag is elk jaar weer op 22 maart.

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk, Reismeerminboek. Bookmark de permalink .

4 reacties op De reisgenoten

  1. ram1955 zegt:

    Wat een leuk logje. Alvast van harte gefeliciteerd, rammetje. Ik ben dinsdag aan de beurt. ;o)

  2. rietepietz zegt:

    Nou dan ben ik nog nét op tijd om je van harte te feliciteren ,bij deze !
    Ik herken trouwens wel het “tweelingprobleem” , mijn 16 maanden jongere broer was natuurlijk als snel net zo groot als ik waardoor we een tweeling leken . Met hem iets vieren kan helaas niet meer ,ik heb hem overleeft !

  3. tagrijn zegt:

    Ben ik nog precies op tijd voor de taart. Van harte gefeliciteerd! (Ik heb zelf eens uitgerekend dat ik tijdens de Drie Octoberfeesten in Leiden moet zijn verwekt. Maar mijn ouders wisten dat niet zeker. Waarschijnlijk hadden ze vaker hun ‘feestje’.

  4. platoonline zegt:

    Minneke, van harte gefeliciteeerd. Een leuke aankondiging met intieme details. Toe maar. Ik ben heel laat maar ik hoop dat je een mooi nieuw jaar hebt en dat je verjaardag erg gezellig was.
    Groetjes, ook namens Tuinier die je (ik moest het erbij zeggen) een extra dikke knuffel overhandigt:

Geef een reactie

