Ambacht -> verrassen

Min, je hebt dit al honderd keer gezien kunnen we niet doorlopen?
Nee, als ik iemand tegen kom op een markt en die laat zien hoe mooi een ambacht kan zijn dan wil ik altijd even blijven staan en er met de ambachtsman of ambachtsvrouw over spreken.
Ik heb tijdens mijn praktijkopleiding ook handwerklessen gehad, maar ik kon in een stuk hout of ander materiaal niet al de contouren zien van datgene wat geschapen wilde worden.
Bij mij liep mijn breiwerk nooit recht toe recht aan. Ik heb een paar jaar geleden nog wel even gekeken of breien niet een rustgevend werkje was. Maar ik kon hierbij niet het nuttige en het aangename van ontdekken. En ik weet dat het voor anderen heel rustgevend is
Naast op school dingen leren, leerde ik het ook in de praktijk door stages.
Één van mijn eerste stages was bij een schoenmaker.
Ik werkte er in de schoenenzaak van vader en twee zonen.
Als het dan eens rustig in de winkel was, dan wilde de schoenmaker me wel eens met zijn ambacht verrassen.
Want hij kon dingen maken van leer en hout.
Hij klopte en hamerde dan op het leer om er een paardenhoofd door te laten ontstaan.
Nee, ik kan niet verbloemen dat dit verhaal al bijna 30 jaar oud is.
Elk jaar stond hij dan ook op de zomermarkt met juist die verrassende leren en houten artikelen.
Op de zomermarkten waren ook andere ambachtslieden te vinden zoals de klompenmaker en een mandenvlechter. Ik vind echt vakmanschap is meesterschap.

Hoorde je net als ik bij de laatste zin muziek, dan zit die er al sinds de jaren ’70.
Mijn kennismaking op tv met heel wat ambachtsmensen.

Dit bericht werd geplaatst in Op verzoek, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

11 reacties op Ambacht -> verrassen

  1. Pingback: Ambacht -> verrassen | reismeermin

  2. Marja zegt:

    Wat een ontzettend leuke invalshoek. Zo herkenbaar. Ook die reclame.
    Ik kan ook zo bewonderend staan genieten van oude ambachten.

  3. Ria zegt:

    Oh ja daar ga ik elk jaar wel even naar kijken bij ons in de kasteeltuin.
    Hardstiike leuk geschreven Min.
    mijn bijdrage is er ook.
    http://www.rias-weblog.nl/?p=2218

  4. IkenMij zegt:

    Ik is aan het haken geslagen, maar volgens Mij kent ze er niks van. Maar dat weet Ik ook wel 🙂
    Leuke invalshoek.

  5. IkenMij zegt:

    moet natuurlijk kan zijn… grrrr. Schrijven kan ze ook al niet.

  6. tagrijn zegt:

    Het leukst zijn de uitgestorven ambachten, zoals mandenvlechters. Razend knap, maar gaat nu fabrieksmatig.

  7. O ja , altijd leuk zie oude ambachten markten ,helaas zijn die toch niet écht verrassend meer als je ze een paar keer bezocht hebt. Wel logisch natuurlijk want dat soort beroepen sterft uit en daar vind je dus geen verrassende vernieuwingen !

  8. Truus zegt:

    Leuk om te lezen Min. 🙂
    En bij de laatste zin moest ik meteen aan een bepaald biermerk denken. Een bewijs dat reclame wel werkt want ik drink geeneens bier. 😉
    Ook ik mag graag naar oude ambachten kijken op oudhollandse (zomer)markten.

  9. Bedankt, Min, ik heb genoten van je verhaal!

  10. Platoonline zegt:

    Ik hoef niet eens te klikken. Grolsch…. een van de betere reclames uit die tijd. Jammer dat die er niet meer is. Het leuke is dat je stil staat en praat met die mensen. Dat je de tijd neemt in plaats dat je klakkeloos voorbij loopt. Dat is heel wat in deze drukke tijden waarin iedereen steeds vluchtiger lijkt te worden. Mooi verhaal.

Geef een reactie

