Ouder -> zingen

Er zit een liedje in mijn hoofd.
Een liedje dat me is geleerd door een van mijn ouders.
Niet dat haar (schoon)ouders daar nu zo blij mee waren.
Want wat moesten ze daar nu van denken.

Mijn moeder Hilde  las niet voor terwijl Ernst en ik opgroeiden, ze zong voor.
Geen idee of ze dat nu ook voor Pim, Frits en Ida doet.
Kijk iedereen wil ouder worden,
maar niet iedereen wil oud zijn.

En tja ik scheelde toch ruim vijftig jaar met mijn grootouders.
Om over het leeftijdsverschil met de ouders (mensen van voor 1900) van mijn grootmoeder Saar maar niet te spreken.
Met name haar moeder heb ik nog jaren gekend.
Niet mijn voorbeeld hoe ik mijn oude dag wil slijten.
Want na het overlijden van haar man vond ze het leven eigenlijk niet meer de moeite waard.
Ik kan me niet herinneren dat zij ooit gezongen heeft.
Wel weet ik van de verhalen van mensen die haar langer gekend hebben dat er nog steeds met warmte aan haar wordt teruggedacht.

Geen idee eigenlijk wie mijn moeder het liedje leerde,  of waar ze het voor het eerst hoorde.
Wel dat ze er heel veel succesmee had bij haar kinderen.
En hoe vreemder mijn grootouders het liedje dat mijn moeder ons leerden vonden, hoe harder ik me nu nog de tekst en melodie herinner.
Want mijn Amsterdamse moeder Hilde, die al sprekend het verschil niet wist tussen kennen en kunnen of liggen en leggen leerde ons het volgende lied, waarmee we graag gezamenlijk de trap opliepen richting onze slaapkamers:
“Ga je mee naar boven,
Ga je mee naar bed?
Onder de wollen dekens
hebben we de meeste pret…”
Met dank aan o.a. dit lied leerde ik taalnuances een ander voorbeeld dat wij meegalmden was van Robert Long:

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Invalshoek, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

2 reacties op Ouder -> zingen

  1. Marja zegt:

    Grappig dat jouw moeder zo dol was op dit soort liedjes. Een lekker vrolijk mens dus, met gevoel voor humor.

  2. Aline zegt:

    Heerlijk zo’n muzikaal-blikje terug naar het verleden…

Geef een reactie

