Kaart

Mijn grootvader Kees heeft me veel geleerd.
Nu waren zijn muzieklessen niet echt aan me besteed.
Maar als hij me dan eens thee gaf, wilde ik dat hij vroeg hoog of laag.
En dan keek hij mijn oma aan, want met die vraag zat hij in zijn maag.
Echt Kees, zei Saar dan.
Hou de theepot maar iets hoger.
Is de thee zo hoog genoeg?
Ja, schenk nu het theekopje maar in.
Mijn grootvader heeft ook geprobeerd om me aan het Cryptogram te krijgen.
Nu hou ik wel van puzzelen, maar met cryptische omschrijvingen kan ik niet veel.
Mijn grootvader rookte zware shag.
Nou ja hij sabbelde op zijn sigaret.
Gelukkig heb ik die gewoonte niet overgenomen,
om over zijn drankconsumptie maar te zwijgen.
Toch is hij met deze slechte gewoontes wel oud geworden.
En met dank aan  mijn beide grootouderparen vind ik het nu leuk om met ouderen te werken.
Waarbij ik dan helemaal niet door heb hoe oud ze al zijn.
Wat ik ook van mijn grootvader Kees leerde was het spel Patience.
Nou hoe vaak ik niet dat spel gespeeld heb tijdens vakanties of zomaar even tussendoor op de computer.
Helaas kent de computer niet de spelregels van mijn grootvader Kees.
Hij schudde het spel, legde het spel onder het tellen tot zeven prachtig uit.
En liet mij een ronde spelen.
Per drietal gaf hij mij ze aan.
Om dan na de eerste ronde de bovenste onderop te leggen.
Dat gaf echt veel meer kansen

Ook eens meedoen aan de WOW?

Dit bericht werd geplaatst in Op verzoek, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

11 reacties op Kaart

  1. alineblogt zegt:

    Zo jij hebt even mooi herinneringen opgehaald… enne patience dat speelde ik altijd met een oude buurvrouw, ik reed speciaal voor het spel naar haar toe… toen ze verhuisde naar een aanleunwoning… ik ga even je link plaatsen…

  2. hanneke zegt:

    mooie herinneringen.
    ik speelde ook altijd (een beetje) vals met patience, op de comp. is er daarom niets aan 😉

  3. J@n. zegt:

    Dat5 computerpatience heeft één nadeel, je kunt er niet vals mee spelen;-)
    Gr. J@n.

  4. Trees zegt:

    Heerlijk die herinneringen! Koesteren hoor Min!

  5. rietepietz zegt:

    Of het een goede wow is kan ik niet beoordelen ,ik ken de regels niet , maar het zal wel snor zitten met de regels ! De herinneringen zijn sowieso leuk om te lezen en sommige zijn best herkenbaar !

  6. Plato zegt:

    Dat van die thee hoog of laag snap ik niet zo. Je begint met dat muzieklessen niet aan je besteed zijn en dan switch je ineens naar die onbegrijpelijke thee. Ik neem aan dat het losstaande herinneringetjes zijn maar het staat er niet zo logisch. Wat daarna volgt wel. Dat snap ik. En bij elkaar is het een liefdevol portretje van opa Kees. Op zijn Min’s…. dat wel.

  7. Novelle zegt:

    Hai Min ik moet Plato gelijk geven je hebt een heel herkenbare eigen stijl.Dit is positief bedoeld hoor.Ik vond het gezellig om te lezen.Die hoge thee en die lage thee ken ik hahaha

  8. minoesjka2 zegt:

    Herinneringen aan vroeger met een man die jou erg dierbaar is ; jou opa!
    Ben best een beetje jaloers, de enige opa die ik gekend heb, was een strenge norse man, waar alle kleinkinderen wat bang voor waren. Maar ja, dat ik zo’n 45 jaar geleden………….

  9. ikenmij zegt:

    Leuke herinneringen heb je aan je grootouders. Wat het woordje kaart allemaal op kan roepen. Dat van de thee mag je ons nog een keer uitleggen.

  10. gewoonanneke zegt:

    Ja die thee snapte ik ook niet helemaal maar wel leuk die herinneringen aan je opa en je brengt opeens cryptos weer even in mijn gedachten, doe het veel te weinig en het is zo leuk om te doen.
    Toch maar weer eens een boekje kopen. En patience haha inderdaad met echte kaarten kan je een beetje sjoemelen en op de computer niet.

Geef een reactie

