De schrijversdroom

Er zijn mensen genoeg met schrijversdromen.
Gelukkig voor mij als lezer worden sommige van die dromen ook in daden omgezet.
Nadat ik heb leren lezen en schrijven ben ik gaan dromen.
Dromen over de wereld waarover ik las.

Ik liep mee aan de” hand” van Annie M.G. Schmidt, Godfried Bomans en Enid Blyton.
Lezen doe ik nog steeds graag, het liefst vaak en veel.
Om mijn leeshonger te stillen ben ik vaak in bibliotheken of op het internet te vinden.
Zoals men mij vroeger al zei, ik lees alles wat vast en los zit.

Toch heb ik geleerd dingen die ik graag doe op het laatste plan te zetten.
Eerst drie keer een ander helpen, voordat ik voor mezelf zorg.
Kom toch eens met je neus uit die boeken en ruim je kamer op.

Als ik lees sluit ik me, net al s bij het schrijven, af voor de buitenwereld.
Dan vind ik de rust die ik hard nodig heb om weer energie op te laden.
Het is een talent waar ik niet altijd bij stil sta.

Al bijna 4 jaar werk ik aan mijn droom om een boek te publiceren.
Hiervoor een aantal schrijfcursussen gevolgd.
De kunst van dingen beschrijven afgekeken.

Maar vooral genoten van het opdiepen van herinneringen.
Omdat ik de talenten van de mensen waar ik over schrijf ook in mezelf herken.

Die talenten zet ik nu allemaal in om mijn droom het publiceren van een boek waar te maken.
Ik ben sociaal, servicegericht, een doorzetter / aanpakker met veel geduld, lief, zorgzaam, zelfkritisch, spaarzaam, leergierig, kan alleen en in teamverband werken en durf te kiezen voor dingen buiten mijn comfortzone.
Ben absoluut niet egoïstisch, wil in niemand anders schoenen staan, maar ik mag meer op mijn intuïtie vertrouwen als ik (ook richting mezelf)  grenzen wil aangeven.

Uitdaging Hart & Ziel 6;

http://www.hartenziel.nl/deelnemers/reismeermin/dagboek/2011/oktober/de_schrijversdroom_feedback_gevraagd/

Alvast bedankt voor alle feedback.

Dit bericht werd geplaatst in Op verzoek, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

5 reacties op De schrijversdroom

  1. Marian zegt:

    wat ik eigenlijk bedoelde gisteren met mijn opmerking was dat je persoonlijke voornaamwoorden meer zou kunnen vermijden, waardoor je eigenlijk gedwongen wordt andere woorden en zinsconstructie te zoeken dat doe je een aantal keren al, maar niet genoeg als je het aan mij vraagt en dat laatste deed je!
    Nou even mijn voorbeeld (met de nadruk op mijn) uit jouw tekst

    Lezen doe ik nog steeds graag, het liefst vaak en veel. (als je dit zo laat zou je de volgende zin mss de ik kunnen proberen te laten vallen of een andere vorm kiezen. verder gebruik je dan alweer het woord ‘vaak’, is er ook een alternatief?)

    de tweede zin: Om mijn leeshonger te stillen ben ik vaak in bibliotheken of op het internet te vinden.
    (je zou ook iets kunnen zeggen als: Lezen doe ik nog steeds graag, het liefst vaak en veel. Leeshonger die zich laat stillen in de bibliotheek of op het internet. (dat je er dan vaak zit, kan niet anders, want anders zou je de leeshonger niet stillen dus dat hoef je niet weer te benoemen)

    Zoals men mij vroeger al zei, ik lees alles wat vast en los zit.
    (en ook voor de laatste zin geldt: waarom hier weer het woord mij invoegen, je kunt volstaan met ‘zoals men vroeger al zei’ en dan bv het algemeen houden ‘die leest alles wat los en vast zit’ De lezer weet wel dat het over jou gaat en ze zullen het tegen jou, maar ook tegen elkaar gezegd hebben, maar ‘ze leest alles wat los en vast zit kan ook)

  2. Mijn laatste Feedback is: Blijf vooral jezelf en je eigen schrijfstijl trouw. Ik vind je super om te lezen Heel veel succes. Dikke Knuffel

  3. Malou Sturm zegt:

    Mijn eerste indruk; het leest lekker weg en het is herkenbaar. Tips die een ander je geeft kunnen je ook verwarren en verder van je eigenheid afgaan.Lees de tips kritisch door en neem het deel mee, van de ander, waar je iets mee kunt. Er zijn vele schrijfstijlen en vele lezers, voor ieder wat wils. Blijf dicht bij jezelf, dan blijft schrijven je energie geven.

    Malou

  4. Ellen zegt:

    Herkenbaar wat je beschrijft over dingen die je graag doet niet op de 1e plaats zetten. Qua feedback heb ik vandaag niet iets nieuws toe te voegen.
    Ik ben heel benieuwd wat je verder gaat doen en hoe je je droom waar gaat maken. Want dat je dat gaat doen, daar twijfel ik niet aan. Schrijf ze, schrap ze, lees ze, leer ze en vooral geniet ze!!
    Dikke knuff, Ellen

  5. platoonline zegt:

    Het advies om vooral je eigen stijl aan te houden kon wel eens verwarrend voor je werken. Het is een symphatiek gebaar maar het is bezijden de realiteit. Er moet veel gebeuren wil je die droom waar kunnen maken. Het slechtste wat lezers kunnen doen is je volpompen met complimenten.

    Nog eens goed doorlezend zeg ik: schrijf primair vanuit je gevoel. Maar corrigeer dat vervolgens met veel durf. Please jezelf niet maar blijf kritisch. Kijk vanuit de lezer en werk de hiaten weg die het verhaal vaak wat onbegrijpelijk maken. Zorg voor een logische opbouw. Kijk wat er staat en schrap zoveel mogelijk de niet terzake doende woorden. Zet daar aardige metaforen, treffende bijvoeglijke naamwoorden etc. voor terug als je wilt. En bovendien (hier ben je voorlopig zeer bij gebaat): houd je zinnen kort, totdat je een goede greep op je zinsbouw hebt.

    Tot zover deze schriftlezing. Ik wens je veel schrijfplezier en kritisch vermogen.

Geef een reactie

