Gerecht

Ik ben onderweg met Deetje naar de dierentuin in Emmen.

De radio staat aan.

En wat ik hoor daarbij denk ik, oh dat is een leuk onderwerp voor de invalshoek.

Kan iedereen wat mee.

Iedereen heeft een gerecht waar hij of zij heimwee naar heeft.

 

Zo denk ik watertandend aan:

de witlofsalade van mijn Oma Saar.

de flensjes van mijn Opa Cor.

En als mijn moeder Snert kookt, lik ik mijn vingers er bij af.

Op die keer na dan dat zij de soep liet aanbranden.

 

Mijn vader vind het leuk om te koken.

Maar hij kan je daarna niet vertellen wat er allemaal in het gerecht zit.

Wat je noemt een verrassingsmenu.

En dat is heel smakelijk.

 

Nee, dan dat andere Gerecht waar mijn vader nu mee te maken heeft.

Er wordt maar geen besluit genomen.

Het lijkt wel een hete aardappel die niet doorgeslikt wordt.

 

We noemen de rechter al het Orakel.

Het Orakel heeft nog niet gesproken.

Het Orakel heeft al geprobeerd om mijn vader met een kluitje het riet in te sturen.

Die laat zich niet sturen, die wil sturen.

 

Van mijn vader mag het Orakel wikken en wegen dat het een lieve lust is.

Alle kosten (wat de uitspraak ook zal zijn) worden vergoedt.

Wat ons betreft mag het Orakel nou eindelijk wel eens het gerecht opdienen 😉

Hopelijk wordt het geen Lou loene met een rietje..

 

(Met dank aan Hilde voor het leren van de laatste 5 woorden)

Dit bericht werd geplaatst in Op verzoek, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

3 reacties op Gerecht

  1. (glimlach) Ja bepaalde gerechten kunnen je terugbrengen naar de tijd van kind zijn, terwijl je de “snert” van je moeder eet besef je niet wat dat gerecht later met je doet.
    Een fijne invalshoek met vele leuke herinneringen, ik hoop dat je vader zijn “recht” behaald voor het “gerecht”.

  2. Plato zegt:

    Vader wilde zelf sturen. Dat moet een aardige man zijn geweest. Die liet zich de kaas niet van het brood eten. Vreemd: ik heb in enen zo’n zin in een bakje snert. Hoe kan dat nou?

  3. Ria zegt:

    Even krijg ik toch heimwee naar mijn moeders pannekoeken vol kersen en naar haar blote billetjes in het groen met uitgebakken spekjes.Leuke herinneringen haal je bij me boven.
    Groetjes Ria

Geef een reactie

