Verpleging

Mijn moeder vertelde me als kind altijd dat de Verpleging haar roeping en redding was.

Als kind viel haar moeder  Saar al flauw als ze een beetje bloed van haar kinderen Inge, Hilde of Elvis zag.

Hilde besloot haar hulp en heil dus in de Verpleging te zoeken.

 

In onze jeugd gingen mijn broer Ernst en ik met een gerust hart naar Hilde toe nadat we gevallen en opgestaan waren. Zij viel niet flauw.

En als ze er niet met haar hulpverlening dacht uit te komen, dan pas gingen we richting de desbetreffende hulpverlener.

 

Ik weet niet meer welk jaar het was,  laat staan het jaargetij.

Maar ik neem aan dat de volgende anekdote plaatsvond nadat mijn moeder uit de nachtdienst gekomen was. En ze dus rond 08.30 uur naar bed gegaan was.

Bij het spelen had een buurjongen zijn vinger tussen de deur gestopt en de buurvrouw had voor de eerste hulp bij mijn moeder aangeklopt.

 

Één blik van mijn moeder was voldoende om te bepalen dat ze nu naar het ziekenhuis moesten.

En mijn moeder gunde zich niet de tijd om haar nachtpon voor iets anders in te ruilen.

Mijn moeder had al haar rijbewijs, de buurvrouw nog niet en samen met buurjongen stapte ze in onze auto en reden naar het ziekenhuis.

In het ziekenhuis bleef de verpleging maar aan haar vragen of zij ook eerste hulp nodig had..

 

Mijn moeder Hilde kon natuurlijk in haar jeugd niet vermoeden dat haar hart voor de zorg ook omgekeerd kon worden.

Dat haar familie en vrienden zich zorgen zouden gaan maken om haar hart, vanaf medio 2004.

 

Ik weet niet wie van ons de lastigste patiënt is.

De verpleegkunde of haar dochter.

 

Maar beide genieten anno 2011 weer van een hele goede conditie.

Dit bericht werd geplaatst in Op verzoek, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

3 reacties op Verpleging

  1. rietepietz zegt:

    Het is een bekend verschijnsel dat “zorgenden ” meestal knap lastige patiënten zijn ! Ik gok dus op de verleegkundige 😉

  2. Voetje zegt:

    Leuk geschreven! 🙂

  3. Truus zegt:

    Dan houden we het op een gelijkspel. 😉
    Ik vind het goed gedaan hoe je zorg en verpleging gemixt hebt. 🙂

Geef een reactie

