Ontlasten

De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten.

En de vervuiler betaald.

Nou, volgens mij worden wij hier met fabels afgescheept.

Want hoe meer je verdiend, hoe meer je mag lenen.

Hoe duurder je huis, hoe hoger je hypotheekteruggave.

Daar word nu nog geen maximum bedrag aan gesteld.

 

Enne die dertig jaar dat je nu je hypotheekrente mag aflossen,

Tja, die luchten die daarbij dreigen zijn ook niet al te mals met dank aan de aflossingsvrije hypotheken.

 

En dan die provincies en gemeenten die hun geld daar scheep lieten gaan daar waar ze de meeste rente kregen.

Weet u nog Icesave?

En nee, volgens mijn bescheiden mening begon daar de kredietcrisis niet mee.

Die begon veel eerder.

De banken kwamen weg met allerlei leaseconstructies.

Waardoor zuur verdiende spaarcentjes vrijgemaakt werden voor loze beloftes.

 

Wat mij betreft zijn de banken, verzekeraars en ook de plaatselijke, regionale en landelijk politiek nog niet ontslagen van hun zorgplicht richting Jan Modaal.

 

Ik ben nu 43, en in de jaren 80 leerde ik al dat juist diegene die Modaal verdienen ontkleed worden.

Want stel je voor dat de dubbel of meer Modaal verdiener het hazepad kiest.

Daar zijn al genoeg voorbeelden van…

 

Ik ben heel blij hoor met mijn nieuwe baan.

Maar als ik dan zie welk deel naar de belasting gaat en wat ze daar dan mee doen.

Ze laten zich nog net niet van hun centen beroven.

Maar ze doen er zaken mee, waarvan ik denk…

niet van mijn centen.

Helaas, ik heb er geen zeggenschap meer over.

Maar degene die nu nog een Bonus krijgen, mogen van mij waardepapieren krijgen uit Portugal, IJsland, Ierland of Griekenland.

Dan zijn we gelijk van heel wat door de kredietcrisis veroorzaakte problemen af..

 

Inspiratiebron:

http://platoonline.web-log.nl/platoonline/2011/04/invalshoek-5-april-tm-20-april.html

Dit bericht werd geplaatst in Drakengal / geldkraan, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

12 reacties op Ontlasten

  1. J@n. zegt:

    De bewijzen zijn er al Min; ze dronken een glas,
    ze deden een plas en alles bleef precies als het was.
    Gr. J@n.

  2. tagrijn zegt:

    Voor één keer bij iedereen dezelfde reactie: Ik zal voor nog onbekende tijd helaas zeer onregelmatig en mondjesmaat kunnen bloggen. De uitleg staat beschreven op mijn weblog.

  3. Groot gelijk dame….

    Er zijn veel zaken schunnig geregeld, de staat eigent zich ons en onze bezittingen toe zonder ook maar 1 spier te vertrekken.

    Wat te denken bijv. van het volgende:

    Iemand werkt heel zijn leven keihard en leeft goed maar zuinig en spaart. Van zijn salaris betaalt hij fors belasting. En dan op een gegeven moment sterft hij. Laat een mooi bedrag na aan zijn kinderen en dan komt vadertje staat…. ‘vermogensbelasting’ halen. Voor wie is die hardwerkende man dan zo zuinig geweest? Dan maar sterven met veel schulden en de staat het lekker laten oplossen toch? Ach zo zijn er tal van voorbeelden, daarom zeg ik vaak: Die hap in Den Haag, demp de Noordzee ermee!

  4. Alie zegt:

    Tja, Eisso ken d’r ook zo op mopperen, moar wat dou joe d’r oan? Hailendaal niets, dus dan moar nait zeuren… hardop dan.

    Schiere invalshoek, moar dij schaterlach, dij mis ik.

    Groetjes van Alie

  5. hanneke zegt:

    als je hoger dan modaal zit, weten ze je ook wel te vinden hoor.
    een invalshoek recht uit je hart, maar net als Alie mis ik de schaterlach.

  6. plato zegt:

    Ik word kwaad als ik dit stukje lees. Want de woede over onrechtvaardigheid neemt dan meteen de overhand. We leven in een bikkelharde maatschappij. Wie niet mee kan of wil, moet maar achterblijven. Tenslotte worden we allemaal met gelijke kansen geboren (zegt rechts) en wie te beroerd is zichzelf uit te nutten, moet maar armoe leiden. Ik wens al die graaiende hufters toe dat ze ook reuma, een beroerte, een dwarslesie of chronische pijnklachten krijgen. Dan weten ze hoezeer het leven tegen kan zitten en dat de mens niet alles in zijn eigen hand heeft.

    Goed stuk Min. En ja… ik koel al weer een beetje af.

  7. Ria zegt:

    Nee, Den Haag krijgt niet de kans om mij ziek te maken.Die graaiers daar zijn gewoon zielig .
    Die J@n heeft helemaal gelijk.
    groetjes Ria

  8. rietepietz zegt:

    In grote lijnen heb je natuurlijk gelijk maar toch zet ik een kanttekening .We doen veel dingen n.l. ook zelf ! mensen rekenen zich rijk bij hypotheken die te mooi om waar te zijn en geven banken ,uit gemakszucht steeds meer “de ruimte “.We kunnen niet álles afschuiven op de regering .

  9. Leo zegt:

    Over die mannen en vrouwen die zich over de rug van de gewone klojo’s verrijkten en vervolgens hun, nou ja, onze wonden mochten likken met behulp van de diverse overheden, heb ik ook al het e.e.a. geschreven. Schofterige grijpaards die zich hoog verheven voelen boven die grijze massa. Maar dat we daarom de hypotheken moeten aanpakken gaat me echt te ver. Want dan betalen de klojo’s dubbelop. En dat lijkt me helemaal een bonus voor de lui die nu zitten te schaterlachen om die dombo’s die meebetalen aan hun inhaligheid…

  10. een Oldtimer zegt:

    Mensen die hoeden dragen kennen de wet.
    Hun is geleerd PAK WAT JE PAKKEN KUNT en begin bij de man met de pet.

  11. Jokezelf zegt:

    Ach ja, suts is leif; van alles wat wij verdienen gaat meer dan de helft naar de belasting. En van die belasting worden over het algemeen toch wel goede dingen voor ons gedaan. En ik probeer blij zijn met wat ik wèl heb dan jaloers op de bonus van de manager. Dat helpt toch niet. Die bonus krijgt hij evengoed.

  12. staart zegt:

    Min, je snijdt in deze boeiende iets aan, wat in deze tijd jammergenoeg meer dan waar is. De rijken worden rijker en de armen armer. Bonussen!, maar wel de staat om steun vragen als je in de min staat om te ontlasten en Jan M. dus te belasten,. Dat mag niet mogen! Mooie invalshoek

Geef een reactie

