Aansluiting: Reken je rijk

Mijn moeder zei het me vroeger al je rekent je rijk voordat je het bent.

Want tja als ik een jaarlang mijn zakgeld zou sparen en dat dan een flink aantal jaren zou volhouden, nou dan zou ik handenvol geld hebben.

 

Volgens mij klopte het allemaal als een bus.

Gelukkig werd ik al snel uit deze droom geholpen

Want tja, met mijn zakgeld was het eigenlijk net zo als met  een zak chips.

Voor je het wist was  het zakgeld op na het openen van een zak chip was die  zo leeg.

Gelukkig beheer ik ons geld tegenwoordig beter dan een zak chips.

Zelfs in mindere tijden genoten we van het kleine meertje met geld dat we al gespaard hebben.

En wellicht met de rubriek drakengal ging die geldkraan niet vaak open.

Niet voor zakken chips, wel voor zakken cement.

 

De beste geldles kreeg ik door een jaar naar Amerika te gaan.

Daar hield ik geen penny aan over.

 

Dat zou, besloot ik, de laatste keer zijn dat mij dit gebeurde.

En ja , ik heb daarna nog wel eens in de min geleefd.

 

Ik ging na mijn verblijf in Amerika iets heel kostbaars doen, verder leren.

Het laatste studiejaar heb ik zelf aan Informatiebeheergroep te Groningen terugbetaald.

 

Anno 2011 reken ik mezelf rijk.

Nee, ik kom niet in de Quote 500 voor.

 

Mijn rijkdom zit niet in geld.

Mijn rijkdom zit in de mensen die ik heb ontmoet (familie, vrienden,

(log)collega’s en medescholieren)

Nog niet al die ontmoetingen zijn in een logvorm gegoten.

 

Soms heb ik daar dan weer een inspiratiebron voor nodig.

Die de (web)draadjes verbindt.

Dan vallen alle kwartjes op hun plek, en smelten ze samen.

 

Het is, weet ik, een aaneenschakeling die niet al mijn lezers helder is.

Toch is het juist die rijkdom, die ik wil delen.

 

Inspiratiebron:

http://platoonline.web-log.nl/platoonline/2011/03/we-300-opdracht-voor-22-3-tm-11-4-2011.html

 

Update: Vandaag  27 maart 2011 is het alweer 3 jaar geleden dat ik dit blog begon.

En tja,  hierdoor reis ik vaker dan ik voor mogelijk hou.

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

15 reacties op Aansluiting: Reken je rijk

  1. Het klopt niet als een bus… het sluit als een bus…
    Kloppen doet het als een zwerende vinger ;-)))

    Maar……rijkdom zit m inderdaad niet in centjes… maar in je hart…en gelukkig heb jij er op die plek genoeg van en ben ik er trots op er een klein deeltje van uit te mogen maken.

  2. Jenke zegt:

    Mijn moeder had ook een uitdrukking;rijkdom zit niet in geld,maar wat je er mee doet.Al heeft het jaar Amerika je geld gekost, de ervaring is vast onbetaalbaar.

  3. rietepietz zegt:

    Je hebt inderdaad verschillende soorten rijkdom en de rijkdom waar jij het over hebt is natuurlijk niet te versmaden !
    Toch is een zekere mate van financiële zekerheid óók rijkdom .
    Geld in hopen en zooien hoeft niet maar geen zorgen over je natje en je droogje is héél veel waard !

  4. Leo zegt:

    Ik acht kennis, ervaring, vrienden, contacten idd hoger dan alle bezit. Ook al is het bezit van de meer persoonlijke soort. Maar sparen doen wij ook, nooit lenen, altijd sparen en waar het kan ook besparen. Zo kom je zelfs heel magere tijden door, hoef je niemand om hulp te vragen of verantwoording af te leggen. Keihard werken is ook zoiets, niet stil zitten, onderuit hangen, maar er tegen aan….Zo komt Jan Splinter door de winter….en ik ook.

  5. tagrijn zegt:

    De ware rijkdom zit inderdaad niet in geld. Maar toch denk ik dat je met geld wat behaaglijker lijdt.

  6. Noelle52 zegt:

    Ja rijkdom is inderdaad geen geld maar andere dingen zoals je omschrijft maar een beetje dromen van een extraatje mag wel zo nu en dan toch…….

  7. Plato zegt:

    Mel… het was toch, het klopt als een bus en het sluit als een zwerende vinger? Whahahahahaha…

    Perfecte WE Min. Sparen en net doen of je het geld niet meer hebt, is nog het beste. Beter dan de hoogste rente. We hebben allemaal dit soort perioden gehad. En nog steeds. Want wat is het geld nog waard tegenwoordig, nietwaar.

    En die rijkdom van jou zouden we met zijn allen wat meer moeten koesteren. Vriendschap, de kleine dingen des levens. Belangrijker dan wat ook.

    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag Min. Ik kom haast nooit op hyves maar nu zag ik het (te laat, te laat). Hopelijk heb je een fijne verjaardag gehad. Ik wens je een rijk nieuw levensjaar toe.

  8. Nathalie zegt:

    Mensen kijken vaak naar wat ze niet hebben, ze zouden vaker moeten kijken naar wat ze wel hebben, dan zijn ze gelijk een stukje rijker.
    Mooie WE300

  9. Lotte zegt:

    Mooi omschreven! Had nog niet eerder van WE300 gehoord overigens. Na, verder geklikt te hebben, ben ik daar ook weer wijzer over geworden! Groetjes!

  10. Ria zegt:

    Gisteren vrieg er iemand ;”wat zou je nu graag willen”? Spontaan flapte ik eruit.30 jaar jonger en een zak vol geld.
    groetjes Ria

  11. Van een oude cabaretier, helaas weet ik niet meer zeker welke:
    “Men zegt wel eens dat geluk niet zo te koop is.
    Maar geld doet wonderen, vooral als het een hoop is!

    Je hoort vaak mensen beweren dat zij “niet om geld geven”. Opmerkelijk genoeg zijn dat altijd mensen die er geen gebrek aan hebben. Als je er gebrek aan hebt kun je daar behoorlijk ongelukkig van worden! Maar echt geluk ligt niet in het materiele, dat is een waarheid als een koe.

    In dit geval hoop ik voor je dat je reken-je-rijk-sommetje helemaal klopt.

  12. Truus zegt:

    En wat ben je gegroeid in die drie jaar Min!
    Gefeliciteerd met drie jaar bloggen en drie jaar rode draad (geld). 🙂

  13. hanneke zegt:

    wat een wijsheid.
    veel geluk en nog eens drie jaar webloogen erbij!

  14. Voetje zegt:

    Jouw rijkdom vind ik de mooiste rijkdom!
    Je hebt jouw verhaal en je lessen die je eruit geleerd hebt erg mooi verwoord 🙂

  15. minoesjka zegt:

    Mooie, wijze WE300.
    Het is zo waar he, al is het soms zo moeilijk om niet alleen aan de harde valuta te denken. Gewoon omdat veel onderdelen van de maatschappij ons dat opdringen.

    Zo’n blogje als dat van jou, brengt je dan weer terug naar wat echt belangrijk is!!

Geef een reactie

