Ontkwuisterend

Er bestaan heel  veel ont’s aan begin van  woorden.

Volgens mij zijn ze ontelbaar.

Kan iemand zich er eens over ontfermen, het zijn wel drie bladzijden in mijn woordenboek?

 

Mogen die ook weg? Want dat wil nog wel eens ontaarden

Dat zal u bij het lezen van dit stukje niet ontgaan

En eerlijk gezegd kan ik ze ontberen.

Zelfs onze katten laten zich niet ontbieden.

Soms lijken ze zelfs wel ontembaar

Al met al een hele ontboezeming.

Nog leuker als je er een streepje tussen zet, dat mag u zelf ontcijferen.

 

Zoals ook bij deze woorden, kunnen we die niet ont-koppelen?

 

Ont-moeten

Ont-groeien

Ont-kennen

Ont-luisterend

Ont-zagwekkend

 

Vast iets wat iemand me zal ontraden.

 

Oké bij ontspannen, ontdekken, ontdekking mag die ont wel blijven.

Die wil ik natuurlijk niet onteigenen.

Die mogen wat mij betreft wel ontglippen

 

 Kijk ik kan ook niet ontkrachten dat dit reacties zal ontlokken.

Die reacties zullen ontnuchterend werken.

Want niet iedereen zal er ontevreden mee zijn.

 

Kijk de ontknoping kan natuurlijk zijn dat ik iets wil laten ontkiemen.

Dat ik een woord of betekenis wil ontleden.

Taal blijft zich namelijk ontwikkelen.

Dat is echt ontwijfelbaar waar.

En soms zorgen woorden of hoe men iets uitspreekt ook voor ontwrichting

Dus sommigen zou ik bepaalde woordkeuzes inderdaad willen ontzeggen.

 

Maar ja, zou mijn moeder zeggen, je kunt wel zoveel willen.

Ga maar op je hoofd staan en wachten tot je sokken afzakken.

 

Of als een wild geworden handveger ontkwuisterend aan de slag gaan.

Wat ik dus heb gedaan.

Inspiratiebron:

http://platoonline.web-log.nl/platoonline/2011/02/invalshoek-een-nieuw-nederlands-woord.html

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

16 reacties op Ontkwuisterend

  1. Min zegt:

    Als een wild geworden handveger (iets doen) is een gevleugelde uitspraak van mijn moeder. Wist wel dat ik het een keer geen gebruiken. Vonden wij altijd hilarisch.
    Want hoe ziet zoiets eruit? Vast ontkwuisterend ;-))

  2. Plato zegt:

    Min, ik heb nog steeds geen idee wat ontkwuisteren zou moeten betekenen maar ik heb hier een heel grappige rondleiding door voltooiddeelwoordenland gekregen. Die taalprofessoren lijken wel door de ratten besnuffeld, vind je ook niet? Ondertussen glim ik van trots dat er alweer een ontkwuisterde deelnemer is. 🙂

  3. Ont-moeten : (9 april = perfect) dus ja mooi zo laten

    Ont-groeien : het onbekende per 9-4 ontgroeien, is nodig, mooi zo laten

    Ont-kennen : kan ik tot aan 9 april dat ik je ooit heb ontmoet, ontkennen is echter belangrijk in een mensenleven, dus mooi zo laten

    Ont-luisterend : elke ontmoeting in ontkenning is ontluisterend, negativiteit verstrekt koestering positiviteit, mooi zo laten

    Ont-zagwekkend : de 1e keer dat ik je in levende lijve zie op 9 april?

  4. Min zegt:

    @Melody: Whahahaha, ja maar je weet ik hou nog een slag om de arm.
    Want precies dat weekend zijn mijn broer en zijn vrouw 12,5 jaar getrouwd. En ik heb van de tamtam gehoord dat ze het willen vieren..
    Dus wie weet wordt het 7 mei 😉

  5. Ont-hutst ben ik door dit ont-zettend leuke stukje. Hoe kom je er op??

  6. Jenke zegt:

    Als een wild geworden handveger,mooie kreet.grappig al die ‘ontjes’

  7. En bèdank hoôr!! Je bègrijp dàk nouw noôit meêr hètzelèfde naôr eên véger kik? Gedag vân Annie

  8. tagrijn zegt:

    Wat een ontzettend leuk stukje.Hier en daar wel een beetje té ontkwuisterend.

  9. Ria zegt:

    Tjonge wat een onts en er is er dus weer eentje bijgekomen.Maar de uitdrukking : Als een wild geworden handveger :kende ik niet, nu wel.Ik moet er toch eventjes om lachen.Leuk stuk.

  10. jokezelf zegt:

    Hahaha, wat een grappige uitdrukking, als een wild geworden handveger iets doen. Het stukje is inderdaad zo geschreven dat het lijkt alsof al die ontkwuisterde woorden door een razende roeland bij elkaar geveegd zijn. Weg met de ont-woorden!

  11. Toaske zegt:

    Een handveger ontkwuistert alleen goed met een fatsoenlijk blik er bij. 😉

  12. rietepietz zegt:

    Tja als het je niet ontrieft wil ik je toch vragen of ontmaagden niet decent genoeg is om vermeld te worden 😉

  13. Alie zegt:

    ’t Is altied beter te ontkwuisteren dan gekwuisterd worden. Let op mien woorden!

    Schier weekend!

    Groetjes van Alie

  14. Leo zegt:

    Ontzettend leuk gevonden…..

  15. Truus zegt:

    Whahaha Min, hij is leuk geworden, jouw ontkwuisterend. 🙂
    En die uitspraak van je moeder is ook heel leuk. Doet me denken aan ‘wachten tot je een ons weegt’. 😉

Geef een reactie

