Oh, die lente

Ik word er knap chagrijnig van.

Nee, ik kan me er behoorlijk kwaad over maken.

Als  ik er al aan denk word het me oranje voor de ogen.

 

De buren hier zijn lyrisch.

De dagen worden al wat langer.

De lente is in de lucht.

 

Wat kan mij die lente bommen.

Ik wacht met mijn activiteiten tot de zomer.

Daar helpt geen ach en wee aan.

 

De Roos die hier voor mij staat hebben ze wel een winterjas aangedaan.

En ik sta hier met mijn wortels en takken gewoon kou te vatten.

Oh woedend kan ik daar over worden.

Dat nu niemand mijn leed ook maar ziet.

Of mijn levensritme snapt.

 

De Druif is net als ik teruggesnoeid.

Maar ik doe geen wedstrijdje meer wie het snelste groeit.

De Druif en de Vijg staan naast elkaar.

Nou het is een prachtig paar.

 

Maar het zijn gewoon mijn types niet, waar ik de trompet over kan laten schallen.

Nee, hun liefde voor het groeien in de lente.

Die mogen ze samen met de Clematis delen.

 

Nee, de lente is niet  mijn tijd.

Pas na de lente ga ik zingen.

Ieder jaar weer,  ver na het ingaan van de zomertijd,

Als de zon mijn koude wortels en takken bijna dagelijks verwarmd.

Dan vier ik het begin van de zomer.

 

Eerder wil ik gewoon niet uit mijn winterslaap komen.

Dus lente, laat mij nog maar even over de zomer dromen:

 

Trompetbloem1a

Bron Foto: http://www.botaniewebsite.nl/trompetbloem/fototrompetbloem1.html

 

En wee degene die nu nog mijn rust voor de zomer verstoord.

 

Inspiratiebron:

 http://platoonline.web-log.nl/platoonline/2011/02/nieuwe-schrijfopdracht-invalshoek.html

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

12 reacties op Oh, die lente

  1. Oh geweldig….

    Prachtige invulling, goed gedaan!

  2. Frans54 zegt:

    Zulke planten heb ik ook in de tuin. Terwijl iedereen al enthousiast uit zijn schulp kruipt en de lente begroet kruipen ze nog even extra diep weg om pas ver in mei met één voorzichtig blaadje eerst maar eens te proberen of het al uit te houden is.

  3. Kaatje zegt:

    Geweldige invalshoek! Dat maakt de opdracht zo leuk vind ik. Hij is minder voorspelbaar…..die roos….

  4. Plato zegt:

    Ha Min, dat was lekker chagrijnig getrompetterd. Leuk stukje. Volgens mij heb je het ook met plezier in elkaar gezet 🙂

  5. Mijn lach moet wel als trompetgeschal in je oren klinken!
    Leuk geschreven op dit ontzettend leuke initiatief van Plato.

  6. tagrijn zegt:

    Na die laatste zin durfde ik bijna niet te reageren…

  7. kamira zegt:

    Ga alvast lekker zingen min
    Ik zing mee

  8. Ooohhh… mooi! Dat is het wachten wel waard!

  9. rietepietz zegt:

    Ik loop op m’n tenen om het gft afval in de compstton te doen ,sorry ,ik had me niet gerealiseerd dat ,jij mooie trompetteraar , er zó dicht achter staat ….ssstt ,ik ben al weg !

  10. ik zegt:

    Hahaha, wat een eigenwijze plant! Maar ze kan het zich permitteren want ze is beeldschoon!

  11. Truus zegt:

    Wat een leuke ‘op verzoek’ Min. 🙂
    Wij beseften op een gegeven moment dat we allemaal lentebloeiers in de tuin hadden. Onze nieuwe aankopen werden zomerbloeiers. 😉

  12. noelle52 zegt:

    O ik heb ook een enorme trompetplant die me ieder jaar tracteerde op honderden bloemen die helaas wel opgeruimd moesten worden en dat werd me te veel werk. Maar heb gelukkig nog veel foto’s er van en de stam staat er nog steeds. Misschien loopt ie toch wel weer uit als ik er dan spijt van hem zo gekort te hebben kan ie zijn best weer gaan doen.

Geef een reactie

