Aantekenen

Onderzoekers registreren graag zaken.

Nou ik denk dat ik weer een paar onderzoeker s in vertwijfeling heb achtergelaten.

Kijk ik werk graag mee aan onderzoeken.

Maar ik kan niet zeggen dat ik nummer dertien ben in een dozijn.

Dit waren onlangs de vragen van het CBS:

Dag Mevrouw Min, wat leuk dat u wilt meedoen met ons onderzoek.

Kom maar op met je vragen.

 

De eerste vragen gingen over mijn opleiding, na de basisschool.

Kon de vragensteller dus vier diploma’s opschrijven (LEAO, LDS, MDS, HEAO)

 

Nog een leuke vraag was of ik een Nederlandse was. (Ja)

En waren mijn ouders Nederlands? (Ja)

Wat mij de reactie ontlokte als hij nog even doorvroeg dit niet meer zo was.

 

Ook wilde ze weten of ik de laatste keer gestemd heb (ja) en welke partij dit was.

Ik heb, sinds ik mag stemmen, nog maar één keer mijn stem verloren laten gaan.

Dat was op de dag dat mijn schoonmoeder stierf.

Toen had ik even hele andere prioriteiten.

 

Maar ja, naar dat soort overwegingen vragen ze niet naar, en worden dus ook niet geregistreerd.

Dit interview vond plaats in november dus van de volgende vragen kwam er een glimlach op mijn gezicht.

 

Heeft u op dit moment een baan (nee)

Hoe lang bent u nu werkloos (sinds  1 november 2010)

En nee ze vragen dan niet door naar eerdere ervaringen 😉

 

Want dan had de interviewer kunnen noteren dat ik een ervaringsdeskundige ben.

Ik ben vaker van baan veranderd, dan verhuisd.

 

En ik ben de tel ook al kwijt bij het verhuizen 😉

En er zijn nog een paar waterrijke gebieden waar ik (nog) niet bij in de buurt heb gewoond, gewerkt of op vakantie ben geweest.

 

Ik voorspel u dat bij navraag heel wat gegevens niet geregistreerd zijn of verloren zijn gegaan.

Inspiratiebron: http://platoonline.web-log.nl/platoonline/2011/01/we-300.html

 

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

14 reacties op Aantekenen

  1. J@n. zegt:

    Je moet rekenen Min, dit interview was een momentopname;-))
    Gr. J@n.

  2. Maôr ja Min, dit staôt dèr toch maôr mooj!
    Annie wèns je eên mooj wiekent.

  3. Frans54 zegt:

    Dat mis ik ook geregeld in onderzoeken: het doorvragen/denken over de oorzaak achter een antwoord. En de mogelijkheid om voor iets tussenliggends te kiezen: het moet meestal zwart wit zijn. Wat wel eens voor een vertekend beeld kan zorgen doordat in de praktijk de oorzaak misschien wel heel vaak anders is dan de aanname van de onderzoeker of de meningen veel genuanceerder dan met eens/oneens kan worden vastgesteld. Maar nu zo ongeveer alles met de computer verwerkt wordt kunnen ze vaak helemaal niets met die toelichtingen op antwoorden: die computer werkt heel handig met nullen en enen en dan is het dus het makkelijkst als jij met ja/nee of eens/oneens werkt en antwoorden als “misschien” “älleen als…” etc maar buiten beschouwing laat.

  4. jokezelf zegt:

    Sja onderzoek is vaak eendimensionaal. Onderzoek gaat altijd over groepen en zelden of nooit over individuen. Dat is namelijk erg moeilijk, omdat alle ervaringen van iedereen altijd net weer iets anders zijn dan die van anderen die ondervraagd worden. Daarom wordt geprobeerd de mensen zoveel mogelijk in hokjes onder te brengen. Dat daarbij gegevens verloren gaan, nemen de meeste onderzoekers maar voor lief.
    Maar je hebt heel goed de frustraties beschreven van de individuen die meedoen aan zo’n onderzoek. Goeie WE300!

  5. joke zegt:

    Daarom kloppen de conclusies van al die onderzoeken voor veel mensen niet en geloven ze (ik tenminste ) niet meer in de uitslagen.
    Groetjes.

  6. Plato zegt:

    Tja, je kunt vraagtekens zetten bij zo’n onderzoek. Als het goed is vertellen ze je er ook bij wat het doel van het onderzoek is. Wellicht wilden ze een andere kant op dan jij dacht. Meestal hoor je er nooit meer wat van. Ondankbare taak voor de geïnterviewde.

    Hoe dan ook. Je hebt er weer een smakelijke WE van weten te maken. De link staat er. Dus laat maar komen al die bezoekers. 🙂

  7. Goed dat je dit eens schrijft, de meeste mensen die daaraan meewerken beseffen dit niet.
    ik doe er nooit aan mee, ik geloof ook niet echt in dat soort onderzoeken. Antwoord iedereen naar waarheid??? dat vraag ik mij dan altijd af.

  8. rietepietz zegt:

    Ja dat is een groot probleem bij onderzoeken en daarom ook dat de uitkomsten zo vreemd uit kunnen vallen .men vraagt uitsluitend dát wat men wil weten en niet naar het hoe en waarom !
    zelfs vragenlijsten bij ziekenhuisbezoeken stellen mij altijd al voor problemen ……

  9. Ik doe ook mee met dat soort enquêtes inderdaad, en net als jij mis ik ook vaak die doorvraag-vraag.
    Toch blijf ik ze wel doen, waarom weet ik eigenlijk niet 😉

    Er is zoveel dat ze nog niet weten, dus kom maar op!

    Leuke we MIn, goed gedaan!

  10. Ria zegt:

    Nee ik doe er niet aan mee, dat gezeik over wie wat waar enz…Ze vragen wat ze willen ,naar je luisteren doen ze niet echt.
    Een nuttige WE ,het is goed erover te schrijven.
    groetjes Ria

  11. hanneke zegt:

    stom onderzoek, maar het levert een leuke WE op!
    eind goed, al goed.

  12. ik zegt:

    Ha, ik ben wel van de vragenlijstjes. In tegenstelling tot het CBS doe ik er echter helemaal niets mee. 😉

  13. Truus zegt:

    Ik heb een hekel aan vragenlijsten. Toch heb ik een keer meegedaan met zo’n onderzoek. Om mijn goede wil te tonen denk ik. Ik dacht, het is toch maar eenmalig, krijg je nog drie vervolgonderzoeken…
    Goede WE Min. 🙂

Geef een reactie

