Meegeven

Soepel rek ik me uit.

Oh wat ben ik lenig.

Maar toch neem ik liever de wijk.

Bij vertrek van mijn vorige adres kreeg ik een soortgenoot mee.

Naar mijn idee of zienswijze werd totaal niet gevraagd.

Zat ik daar met die witte vlooienbaal in een reiskoffer.

 

Soepel spring ik op de vensterbank.

Daar vind dat tuig met witte haardos me niet.

Hij is een beetje lompe herder.

Geef hem een poot en hij wil heel je lijf en leden.

Tja zo zijn we niet getrouwd (aan mij lijf geen polonaise).

 

Kijk ik was hier als eerste kat al in het hele huis bekend.

Ik geef mij plaats niet zomaar op.

Hij is jonger, maar wel groter.

Ach daar buig ik niet voor.

 

Soepel wring ik me op plekken waar hij met zijn stevige postuur niet makkelijk kan komen.

Ik ben een ranke, slanke, zwarte kattendame.

En hier zeggen mijn bediende dan wel.

Kaatje, wat wij je brommen, je zult zien wit gaat winnen.

Maar hé wie zegt dat zwart is begonnen.

 

Kaatje

 

Het zijn doerakken, die twee.

Kaatje is een kat die af en toe haar staart roert.

En ook Mossel, steeds vaker uit zijn schulp, steekt wel eens een (onvriendelijke) poot uit.

 

Kijk volgens de kenners komt het allemaal wel goed.

Is er veel geblaas, gemopper en af en toe wat gekrijs.

Beide partijen willen het nog niet opgeven.

Dit gevecht voor de eerste positie.

 

Zwarte Kaatje is de Koningin, maar Witte Mossel wil de Keizer zijn.

Nou Koningin en Keizer dan zijn de bedienden de Admiraals.

Zwarte Kaatje kunnen we al dagelijks oppakken.

Witte Mossel kunnen we af en toe aanhalen.

Maar oppakken die vlieger gaat nog niet op.

 

Niet elke beweging strijkt onze kat(er) tegen de haren in.

Wij, de bedienden, blijven samen een beetje eng.

Inspiratiebron: http://platoonline.web-log.nl/platoonline/2011/01/we-300-het-eerste-nieuwe-woord-van-2011.html

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Dieren, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

13 reacties op Meegeven

  1. melody zegt:

    Opgeven is geen optie en met meegeven win je de strijd!

    Prachtig gedaan!!!

  2. Marian zegt:

    hmmm dit is wel een toppertje te noemen min! Mooi!

  3. Toaske zegt:

    Hahaha, heerlijk he, de eigengereidheid van de poezenbeesten.

  4. plato zegt:

    Leuk geschreven Min, een beetje een vergelijking met de schaaksport. Wit begint, is dus de aanleiding tot de ellende, maar wint. Zo had ik het in het schaken nog niet bekeken. Erg grappig. Die Kaatje is me een dametje he? Overigens vind ik die namen nog steeds onbetaalbaar leuk. Kaat Mossel zal er blij mee geweest zijn.

    Prima WE, Min. 🙂

  5. hanneke zegt:

    wat een stel die twee!
    leuke WE.
    en inderdaad leuk die vergelijking met het schaakspel.

  6. rietepietz zegt:

    O ja , het komt zéker goed met die twee dat kan ik je wel “meegeven “;-)

  7. minoesjka zegt:

    O, heerlijk een kattenverhaal!!
    Tja, katten zijn onvoorspelbaar, dus ……. wie gaat er het eerste meegeven?

  8. Leuk geschreven, ik mis onze drie poezen nu toch wel een beetje. Ceoby, Pino en Monster, de laatste was echt een kattenmonster die roofde zelfs vlees van het aanrecht in de keuken van onze huisarts.

  9. jokezelf zegt:

    Leuke invalshoek en ook ik vind de namen van die poezen een wereldvondst, Kaatje en Mossel. Geweldig!

  10. Truus zegt:

    Een echt kattenverhaal op zijn Mins. Spelend met taal en vergelijkingen. 🙂
    Nickie hebben we als kitten uit het asiel. Ze is nu acht en oppakken blijft iets wat ze niet wil.
    De naam Kaatje laat me aan Kitty denken, zo noemde ik haar vaak (en Nickie Ennetje).

  11. ikan-mas zegt:

    heerlijk verhaal en zo herkenbaar voor mij als kat/honde mens

  12. Jenke zegt:

    Duidelijk een remise, katten ik vind ze zoooooooo heerlijk eigengereid.leuk dit kattenverhaal.

  13. eva zegt:

    Ha, al weer een andere invalshoek.
    Leuk is dt.
    “Vlooienbaal” leuk gevonden!

    gr eva

Geef een reactie

