Drukinkt

Er staan hier op dit log al heel veel uitspraken van mijn moeder Hilde.

Mijn vader Sjoerd komt er, denk ik, maar bekaaid vanaf.

En dat terwijl ik hem net zolang ken als mijn moeder.

Het ligt er echt niet aan dat hij net zo rustig is als zijn vader Cor.

Nee, mijn vader is echt iemand die aanwezig is.

 

Hij is, zoals mijn oude schooldirecteur het zo mooi uitdrukte, ook aanwezig als hij niet in huis was.

Maar dan had wel mijn moeder de regie in handen / de broek aan in huis.

Er is een tijdlang een reclame geweest waarin een jongetje zich afvroeg wie toch die man was die op zondag het vlees aansneed.

Nou mijn vader (binnenvaartkapitein) kwam nog onregelmatiger van zijn werkadres (de boot) af.

 

De eerste keer dat mijn vader onder de drukinkt zat was bij mijn geboorte op 22 maart 1968.

En nee, ik weet niet meer van wie deze woordgrap voor indruk oorspronkelijk komt.

Mijn moeder heeft me hem verteld en aan mijn vader toegeschreven.

 

Hij was vast ook onder de drukinkt toen mijn broer Ernst bijna 14 maanden later werd geboren.

Helemaal omdat mijn broer in een stuitligging geboren werd en het vanaf het eerste moment dat hij het eerste detail van mijn broer zag wist dat zijn koningswens (een dochter en een zoon) verhoord was.

 

Helaas voor mijn vader waren zijn kinderen niet of nauwelijks onder de indruk van hem.

Als mijn vader ons wel eens strafte geloofden we hem niet.

Mijn moeder had heel wat te stellen met haar gezin dat kattenkwaad uithaalden, ze heeft vaak genoeg verzucht dat ze net de kinderen verboden had om nog een koekje te nemen..

Nam mijn vader er natuurlijk wel weer een paar extra.

 

Nee, zij snapte nu dat haar schoonmoeder Hennie de koekjestrommel onder de bank schoof als Sjoerd weer eens langskwam.

 

In 1980 stapte mijn vader voor zijn werk op de wal. Hij koos het ruime sop van de schoonmaakbranche. En na jaren gewerkt te hebben voor een werkgever begon hij medio jaren negentig voor zichzelf.

 

Maar hoe indrukwekkend ik ook zijn CV vond (en vind) ik heb, samen met mijn broer, er wel voor bedankt om samen met hem die zaak verder te leiden.

 

Hij doekte dus de zaak, genaamd Soertex (vernoemd naar vader en zoon) op.

Mijn broer Ernst was in 1987 aan het werk gegaan en toevallig aan boord gekomen bij de oude waterwerkgever van Sjoerd.

 

En terwijl Sjoerd in 1980 vond dat hij te oud werd voor het beroep van binnenvaartkapitein, toch stapte hij de laatste werkjaren voor zijn VUT gewoon weer aan boord van een binnenvaartschip.

 

Terwijl ik werkloos was heb ik hier regelmatig aan gedacht en er zelfs met Juan over gehad om weer terug te keren naar mijn eerste werkplek: een supermarkt.

 

Grappig genoeg is er wel een winkel op mijn nieuwe werkplek. Waar ik vandaag aan de (zwem)slag ga.

 

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

8 reacties op Drukinkt

  1. J@n. zegt:

    Dus niet op de binnenvaart;-))
    Dan wens ik je veel succes en nog meer plezier in je nieuwe baan Min.
    Gr. J@n.

  2. Plato zegt:

    Die Sjoerd heeft er een avontuurlijk leven opzitten. Jammer dat ie zo weinig thuis was. Je kinderen zijn maar zo kort jong.

    Veel succes in je nieuwe baan, Min. Zwem ze dr allemaal uit en duik naar de top. 2011 wordt jouw jaar.

  3. Frans54 zegt:

    Je hebt je schip weer op koers begrijp ik. Behouden vaart daar dan maar.

    En wie die drukinkt verzonnen heeft weet ik nu ook niet meer, ik dacht altijd dat ik dat zelf was, maar kennelijk is die woordgrap wijder verbreidt dan ik dacht.

  4. rietepietz zegt:

    Ik dénk dat je als vader die weinig thuis is geen zin hebt om “de boeman” uit te hangen !Hij wilde gewoon de schade inhalen met z’n kinderen en daar past verbieden niet zo in denk ik 😉
    Succes in je nieuwe werkkring ,we horen er vast wel meer van !

  5. Alie zegt:

    Hail hail veul plezier en succes mit joen nije (zwem)slag…

    Schier dij woorden.. zulf had ik ook woorden verzonnen, wist ik ’t dat ’t verzonnen was. Wie hadden bieveurbeeld ain Sint mast in ’t dorp. Joaren lang had ik geleufd dat dat ding oan ging as dij olle keerl ’t land in kwam. Bleek ’t gewoon ain zendmast te zijn.

  6. tagrijn zegt:

    Ik hoop echt dat je je slag kunt slaan in je nieuwe baan.

  7. Truus zegt:

    Ik wens je veel zwemplezier in je nieuwe zwembad Min. 🙂
    Bedank ik me dat een bejaarden/verzorgingshuis vaak een winkeltje heeft.

  8. Truus zegt:

    Bedank m/z bedenk… 😉

Geef een reactie

