Maak er een potje van ;-)

Er zijn dingen die ik heel leuk vind en niet wil uitstellen.

Geef me een paar cijfertjes en ik goochel ermee.

Wat sommige mensen trouwens helemaal niet goochem vinden.

Eind 2008 werd ik baanloos.

En gelijk begon ik me zorgen te maken dat ik aan ons spaargeld zou gaan knabbelen.

Daarom besloot ik een virtuele geldkraan in te zetten.

Zodra ik het spaargeld zou gaan “misbruiken” zou ik erover schrijven.

Er zouden vast draken van rekeningen komen waar ik mijn gal over zou kunnen spuwen.

Nou ja er zijn rekeningen geweest waar ik vuur naar had willen spuwen.

En er zijn rekeningen geweest die ik wel had willen inlijsten.

Want tja die keuze hadden we.

Al vrij snel na mijn banenverlies besloten we het geld in drieën te verdelen

Geen van die drie potjes heeft ooit de bodem gezien.

Het potje met spaargeld bleef zelfs groeien.

Meer doen met minder geld bleek heel leuk.

Waardoor we de dingen konden blijven doen die we leuk vinden.

De twee andere geldpotjes werden Gebruiken en Genieten genoemd.

En tja valt een lekkere fles wijn kopen en daarna opdrinken dan onder gebruiken of genieten?

Die potjes, dat wist ik al, moesten virtueel blijven.

Zodra ik spaargeld in een spaarpot thuis doe gaat dat een tijdje goed,

maar ik biets daar te makkelijk geld uit.

Over geld wat ik van een betaal- of spaarrekening dien te halen denk ik veel langer.

Toch vonden mensen dat ik er wel een potje van maakte.

Ik investeerde niet voldoende in mezelf.

Nou die schade heb ik ingehaald, want het potje is daardoor geboren (M)investering.

En in plaats van te sparen geef ik nu, sinds juni, geld uit voor mezelf.

Bij de eerste aankopen was het echt nog het meest strikt noodzakelijke.

En na de vakantie vond ik dan eindelijk de kledingwinkel waar ze me goed konden adviseren.

Die adviezen sloeg ik niet in de wind.

Nou ja, op één na, ik wil nog steeds geen nieuwe bril.

Daar wil ik dan nog geen enkel potje voor breken ;-))

Dit bericht werd geplaatst in Drakengal / geldkraan, Persoonlijk. Bookmark de permalink .

10 reacties op Maak er een potje van ;-)

  1. J@n. zegt:

    Dan heb ik ook nog een advies Min: Wegblijven uit de PC Hoofdstraat;-))
    Fijn weekend.
    Gr. J@n.

  2. hanneke zegt:

    knap gedaan min, en inderdaad de PC mijden!

  3. joke zegt:

    Heel goed niet wachten met de zaak bekijken tot het te laat is en nu het beter gaat je zelf zeker af en toe verwennen.
    Groetjes.

  4. rietepietz zegt:

    Ik vind het knap om zo goed met minder geld om te gaan . Eigenlijk ben ik best een beetje verwend met een nooit ( meer) in zicht komende bodem van de rekening aan het eind van de maand .
    Niet dat we daardoor rijk worden , het is véél leuker om “weg te geven “dan “op te potten ” .Maar ik realiseer me gelukkig wél dat we het goed hebben ( al zijn we niet rijk ) en daar geniet ik van .

  5. een Oldtimer zegt:

    Soms hebben we een leerschool nodig, hoe
    onprettig ook,om zelfs voor de klenste
    dingen dankbaar te zijn.
    Ik denk dat de komende jaren er veel
    mensen zullen zijn die deze school gaan
    doorlopen en daarna weer met beide
    benen op de grond komen te staan.
    Een compliment voor hoe je het in het
    verleden hebt gedaan!

  6. Annemiek zegt:

    Knap gedaan hoor Min.
    Mijn echtgenoot kon met vervroegd pensioen toen hij 58 was. Dat betekende wel dat we met 60% van zijn salaris moesten gaan doen, aangevuld met mijn WAO. En zie, met moed en beleid lukt dat prima. En dat geeft een goed gevoel.

    Heerlijk meid af en toe iets in jezelf investeren.

  7. Leo zegt:

    Zien om te gaan met weinig geld? Waarom denk je dat ik zoveel tijd besteed aan het testen van al die Kringloopwinkels in ons land???
    Knap hoor, en zo vrouwelijk ook. Hier kan vrouwliefook zo veel potjes onderhouden en budgetten bestieren. En als we nooit meer iets zouden kopen buiten ons eten en drinken om, zouden we het nog jaren vol houden….

  8. Elmar zegt:

    Well done! Blijf vooral (M)investeren!
    groetjes,
    Elmar

Geef een reactie

