De zandbak en het zolderraam

Mam, ik wil niet met hem in de zandbak spelen.

Tja Min, wil niet ligt op het kerkhof en kan niet ligt ernaast.

Als jullie even een uurtje samen lief spelen, dan krijgen jullie daarna een ijsje.

 

Nee, ook de onderhandelingen in de zandbak liepen niet altijd zoals gewenst.

Het woord broederliefde was net zo vaak zusterhaat

Maar ja we moesten wel samen door één deur.

 

En mijn broertje kwam voor me op, als het moest.

Maar toch, ik wilde niet alle dagen met hem in de zandbak spelen.

 

Ook ik heb mijn broer weleens een brief geschreven, waarvan hij schrok.

Daarin bood ik denk ik mijn excuses voor al het zand in zijn ogen.

 

Maar ja hij had mijn pop dan ook de nek omgedraaid.

We zitten eigenlijk al jaren niet meer in de zandbak.

En nu we niet meer samen wonen kunnen we het heel goed met elkaar vinden.

 

En in plaats van zandkastelen, met of zonder ophaalbrug, te bouwen klussen we nu in onze eigen huizen.

In de zandbak vlakbij het huis van mijn broer en schoonzus spelen nu Pim, Frits en Ida.

 

De onderhandelingen over wie wel en niet mee mag spelen zijn in volle gang.

Daar staat dan niet elke dag een cameraploeg voor de deur om te kijken wat voor ontwikkelingen er nu weer zijn.

 

Maar waar ik me dan wel zorgen over maak is hoe zullen zij over 20 jaar tegen 2010 aankijken.

Zullen zij zich de zandbak herinneren of toch die politieke poppenkast…?

 

Zelf ben ik namelijk al vanaf 1975 me (min of meer) bewust van politieke spelletjes.

En hoewel ik niet zo koningsgezind ben krijg ik wel steeds meer respect voor Koningin Beatrix.

 

Als Ernst en Min ruzie hadden, maakte het mijn moeder namelijk niet uit wie er begonnen was.

we kregen beiden op ons kop van haar.

En als we dan met zand of nog erger met modder naar elkaar gooiden dreigde ze altijd om ons eens met de koppen tegen elkaar te slaan.

 

Grappig detail is wel dat ik, met dank aan in de tuin werken, gisteren met zand- (of toch modder-) schuiten het huis in banjerde.

En tja daarna hoorde ik dat er na de k(l)ink in de kabel de politieke wil om samen te werken is gestrand.

 

Ik heb de door mij gemaakte rommel al opgeruimd en ik hoop vandaag met een ruimer blik door het zolderraam te kunnen kijken. Wij gaan namelijk het kleine zolderraam vervangen voor het grotere exemplaar wat hier al ver voor de tweede kamer verkiezingen klaar ligt.

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

10 reacties op De zandbak en het zolderraam

  1. J@n. zegt:

    Dus dan heb jij ook nog een hele klus voor de boeg. Suc6!
    Gr. J@n.

  2. joke zegt:

    Ik mis de regering niks het schijnt nu zelfs goed te gaan met de economie.

    Wij hadden geen zandbak wel had mijn vader een touw met plankje gemaakt aan het rek waar de matten werden geklopt dus wel een schommel. Verder amuseerden we ons met hinkelen, tikkertje, landje pik, knikkeren, pintollen en zo nog wat nostalgische spelletjes.
    Groetjes.

  3. rietepietz zegt:

    Héél herkenbaar die onderhandelingen in de zandbak ,zélfs de kapotgemaakte pop herken ik !Alleen kan ik niét zeggen dat we nu goed samen door één deur kunnen want mijn jongste broer ging al jaren geleden door die héle grote deur waardoor je niet meer terug kunt .
    De rest van het verhaal , over je moeder ,is identiek aan mijn ouders en volgens mij is het tijd dat Trix “haar kinderen” eens stevig met de koppen tegen elkaar slaat !

  4. Leo zegt:

    Ik maakte in de zandbak altijd hele steden. Het creatieve zat er toen al in. En als het me niet beviel kreeg er wel eiemand een mep. Niks veranderd al is dat fysieke meppen er wel wat af gegaan…
    Jammer dat ze mij niet vragen bij dit soort onderhandelingen. Het zou een stuk sneller gaan en we zouden een regering krijgen die tenminste dingen deed die het land vooruit hielpen, de kanslozen kansrijker zouden maken en ook een einde zou maken aan lange tenen en al dat gelieg en bedrieg. Maar ja, ze vragen mij niet, veel te eerlijk…

  5. Annemiek zegt:

    Vroeger had ik altijd ruzie met mijn zus, die 20 maanden jonger is dan ik. Of, als dat haar beter uitkwam, bijna 2 jaar jonger ;-)(als ze geen zin had in een huishoudelijk klusje of zo)
    Inmiddels kunnen we het prima met elkaar vinden, in voor- en tegenspoed. Ik zou haar niet willen missen.

  6. hanneke zegt:

    broers en zussen, het schijnt maar zelden goed te gaan.
    en dat kabinet? dat komt er wel een keertje, ik mis ze nog helemaal niet.
    succes met je dakraam

  7. Marika zegt:

    Goh wij hadden niet eens een zandbak, ging ook wat lastig in een bovenhuis met klein balkonnetje. Wel een park tegenover ons huis met speeltuin met leuke houten huisjes die steeds in de fik werden gestoken (it wasn’t me!). Mijn broer en ik hadden ook wel eens ruzie, maar meestal ging het best goed samen. En nu nog steeds een goed contact met mijn broer, hij komt hier nog bijna elke zaterdag friet eten. :o)

  8. Novie zegt:

    leuk en grappig geschreven Min!

  9. Plato zegt:

    Die kinderen zullen zich de zandbak wel herinneren. In elk geval eerder dan de politiek. Dat is ook beter. En ze zullen het er nog over hebben als ze op verjaardagen bij elkaar komen en Moeder Min haar vissenstaartje opwrijven, gewoon omdat ze van haar houden.

    Komt best goed.

  10. Frans54 zegt:

    Ik herken beide zandbakken en in die politieke zandbak zitten ze nu even braaf te spelen. Totdat iemand het nodig vindt het zandkasteel kapot te trappen ……

Geef een reactie

