Vrijmarkt

Op de eerste plaats wil ik iedereen feliciteren met de 30e Koninginnedag van Beatrix.

Koninginnedag is die dag in het jaar waarop je de spullen
die je voor "oud vuil" in de kast hebt liggen mag verkopen
In de jaren tachtig deed ik dat als tiener ook met mijn vriendinnen Ann & Patt.
Ik geloof zelfs dat mijn broer Ernst assistentie verleende.
(Had Ernst in die tijd niet heel even een oogje op het zusje van Patt??).

In die jaren tachtig was de zaterdagavond op tv voor Fred Oster en zijn caviabak (de marmotten-baan).
Dus stonden we op de vrijmarkt met onze verkoopwaar én onze eigen caviabak, waarin onze "André van Duin" en "Sjakie" na betaling van een bijdrage even een poging deden om mensen iets te laten winnen.
En nee bij ons was de hoofdprijs geen duizend gulden.
Wat het wel was.. echt ik heb geen idee meer.

Vandaag de vrijmarkt weer eens bezocht en ik heb nog wel een stapel Tina’s gezien.
Die verkochten wij destijds ook á één cent per stuk.
Ik heb maar niet gevraagd wat ze er nu voor wilden.

Uiteindelijk nam ik voor 5,20 euro zo het een en ander mee naar huis.
Helaas werkt(e) het weer niet helemaal mee.
  Tenminste als je weet dat ons plan was om vandaag een dakraam te vervangen.

We besloten maar van de nood een deugd te maken.
De zolder voor een deel opgeruimd.
Heel wat oud papier, plastic en andere zaken weggewerkt
(Juan zei het kan weg en ik zorgde voor de afvalscheiding)

Er ging vandaag dus meer "rotzooi’ uit ons huis dan er binnen of in de buurt kwam.
Want 2 planten die ik op de vrijmarkt kocht staan buiten in de tuin.

En ook de 4 andere zaken die ik kocht zullen weer het huis uitgaan.
Het zijn CD’s met muziek die ik in de auto ga leggen.

<!– /* Font Definitions */ @font-face {font-family:PMingLiU; panose-1:2 2 5 0 0 0 0 0 0 0; mso-font-alt:新細明體; mso-font-charset:136; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611969 684719354 22 0 1048577 0;}@font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;}@font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-520092929 1073786111 9 0 415 0;}@font-face {font-family:"@PMingLiU"; panose-1:2 2 5 0 0 0 0 0 0 0; mso-font-charset:136; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611969 684719354 22 0 1048577 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:PMingLiU; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-bidi-language:HE;}a:link, span.MsoHyperlink {mso-style-priority:99; color:blue; mso-themecolor:hyperlink; text-decoration:underline; text-underline:single;}a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; color:purple; mso-themecolor:followedhyperlink; text-decoration:underline; text-underline:single;}.MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:PMingLiU; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-bidi-language:HE;}.MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;}@page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;}div.Section1 {page:Section1;}–>

http://beeldengeluidwiki.nl/index.php/Fred_Oster

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

18 reacties op Vrijmarkt

  1. J@n. zegt:

    Er was hier bij het ‘oud vuil’ helemaal niets wat wij konden gebruiken om ons oud vuil te vermeerderen, daarom met lege handen thuisgekomen. Wat een rare traditie ook , die rommelmarkt…..
    Gr. J@n.

    @ J@n: Ik ben er echt niet mee begonnen 😉 Maar ja ik vind sommige tradities wel schattig. En andere daar doe ik dan gewoon niet aan mee. Zo kan ik tegenwoordig zonder veel geld uit te geven over een Kermis lopen 😉

  2. rietepietz zegt:

    Wij slaan de rommelmarkt eigenlijk altijd over ,ik krijg er altijd zo’n schuldgevoel van omdat ik dan denk dat ik op onze zolder loop;-)

    @ Riet: Eigenlijk was dit ook voor het eerst in jaren dat ik er vrijwillig liep 😉 En tja voor alles wat hier nieuw binnenkomt dient iets anders het huis te verlaten. Zo houden we de “rommel” nog een beetje binnen de perken..

  3. Marika zegt:

    Ik ben het huis niet eens uitgeweest, wat een feestganger hè? ;o)

    @ Marika: Dit was eigenlijk voor het eerst in jaren dat ik er een staartje van mee kreeg 😉

  4. Mama Muis zegt:

    Nou Marika haalt me de woorden tussen de muizentandjes uit.

    @ Mama Muis: Stiekem doe ik eigenlijk al jaren niets meer aan Koninginnedag. Maar ja kinderen van vriendin zouden er staan. Maar die ben ik dus niet tegen gekomen..

  5. Geen vrijmarkt voor mij meer nu de kinderen groter zijn. Ik heb pas laat aangehaakt: lekker swingen bij het Pop-gebeuren, biertje, praatje en Leve de Koningin! 😉

    @ Libra: In de plaats waar ik opgroeide hadden we kinderactiviteiten. Dus wij schoven later zo bij de lokale kroegentocht. En na mijn verhuizing in 1988 ben ik niet meer zo enthousiaste mede vierder 😉

  6. jeer zegt:

    Min,

    Ik heb er weinig van meegekregen deze keer, behoudens een stukje op tv. Het weer was hier ook niet alles! Ik weet wel dat de kinderen vroeger vaak met meer spullen terug thuiskwamen, dan dat ze meegenomen hadden.

    Groetjes,

    jeer

    @OT
    In de Zonnebloemweek hadden we schitterend weer, leuk dat je ook vrijwilliger bent!

    @ Jeer: Ik kwam nu een jonge verkoper tegen die ook gelijk zijn “winst” wilde verbrassen ;-))

  7. Annemiek zegt:

    Geen vrijmarkt voor mij. Ik heb al genoeg rotzooi van mezelf 😉

    @ Annemiek: We proberen al een tijdje iets weg te gooien, zodra we iets nieuws in huis halen… Waardoor er weinig nieuws binnenkomt en weinig oude spullen weggaan…

  8. Leo zegt:

    Wij zijn nooit zo weggooierig. Dat maakt het wel eens lastig om ruimte te creeren. Aan de andere kant, via de geeigende netwerken op het internet worden nog wel eens wat overbodige zaken verkocht. En boeken geven we vaak door na lezen in de vriendenkring, net als bladen. Maar als we hier zolders gaan opruimen en heel kritisch naar de boel zouden kijken mogen we wel een veilinghuis bellen…

    @ Leo: Wij hebben vooral dingen weggegooid zoals de dozen van spullen waar de garantietermijn van verlopen is. En (na controle) luchtbedden die lek waren.
    Het is toch eigenlijk vooral weer schuiven van dozen geworden om plek te hebben om zo het dakraam te vervangen. Maar het lijkt wel op een zee van ruimte..

  9. Jenny zegt:

    Nou, aan mij was héél het Koninginnegebeuren niet echt besteed maar dat komt door de omstandigheden.
    Whahahaha….rommelmarkt, ze hadden bij mij moeten komen de laatste weken, rommelmarkt genoeg met al die verhuizingen in de straat! Soms leek het wel alsof de supermarkt net open ging, overal van die Polen en Bulgaren, of ze het door geven aan elkaar! Het liefste willen ze ijzer of koper maar de rest kunnen ze ook wel gebruiken hoor! Tsssss….triest, al dat geklauw in die vuilniszakken en vervolgens een t*r*ng zooitje achterlaten…grrrrrrr!!!!!
    Maar goed, blik op oneindig en gewoon weggaan.
    Nou meis, je ziet het .. ik ben weer terug…hahaha!

    Liefs van mij!

    @ Jenny: Nou wij zijn 6 jaar geleden verhuisd, sommige dozen dienen we nog uit te pakken…

  10. Jenny zegt:

    pfffff….vergeet ik wéér in te vullen! ik was het , hierboven!

    @ Jenny: Ha de vlag gaat uit, Jenny is back!

  11. tagrijn zegt:

    Ik heb hier ook even over de vrijmarkt gelopen. Maar eigenlijk leek het er een beetje op of de vuilophalers hier ook staakten…

    @ Tagrijn: Hier was de vrijmarkt vooral leuk voor mensen met jonge kinderen. Die konden hun slag slaan. Dus dat ik nog wat heb kunnen kopen is eigenlijk een mirakel 😉

  12. Frans54 zegt:

    Bij mij is er niets bijgekomen, ik heb alleen maar wat zaken verkocht. En op twee keer een paar tellen wat motregen na viel het weer hier best mee, ’s middags kwam zelfs de zon er af en toe even door.

    @ Frans: Zo te horen was het (veel) noordelijker en zuidelijker beter weer. Ik kwam thuis na de vrijmarkt als een natte vaatdoek… Terwijl het die donderdag ervoor het mooiste weer geweest was.

  13. maurice zegt:

    koninginnedag, ik heb er niets van meegekregen.
    Hier in t zuiden leeft dat ook niet echt.
    Fred oster? ik vond m vreselijk saai……..uit de tijd van ‘een avondje avro’..
    in heerlen was t overigens heel erg zonnig, met kdag.

    @ Maurice: Zoals ik op jouw log al zei. Eigenlijk doe ik nog al jaren heel weinig aan Koninginnedag. Het is hier ook niet zo’n Volksfeest als in de plaats waar ik ben opgegroeid.

  14. Margreet zegt:

    Ik heb ook weer het een en ander aangeschaft op de vrijmarkt. Volgend jaar kan ik misschien met konijn naar de markt, bedankt voor de tip 🙂
    Ik heb nog aan een spelletje meegedaan, walnoot slaan, maar mislukte uiteraard dus ik was mijn 20 cent kwijt 🙂

    @ Margreet: Ik was vooral op de vrijmarkt omdat kinderen van een vriendin er zouden staan. Maar die ben ik dus niet tegengekomen. Konijn met (bier)kroon, ben benieuwd hoe lang konijn de kroon op wil houden, kun je mooi spelletje van maken 😉

  15. Elmar zegt:

    Als kind is het natuurlijk geweldig om van alles te verkopen!
    Jullie hebben wel pech met dit weer, want een dakraam vervangen met regen is verre van ideaal!
    Maar jullie zolder is in ieder geval weer netjes opgeruimd, dat moet hier ook hoog nodig eens gebeuren!
    groetjes,
    Elmar

    @ Elmar: Nou daarom zit het dakraam er ook nog niet in. We wachten op wat dagen dat er geen spatje regen valt.
    En om nu te zeggen dat de zolder netjes opgeruimd is. Mmm, netter dat wel. Maar netjes ? ;-))

  16. Plato zegt:

    Ik droom nog wel eens van Fred Oster. Mens wat een zemelige man vond ik dat in zijn te krappe kostuumpje. Gelukkig hebben we dat tegenwoordig niet meer. Brrrr… Koninginnedag vond ik aan de slappe kant. Geen wanklanken, geen spanning… een beetje klompendansen, wat regen en een stelletje valszingende kinderen. En een koningin die vermoedelijk dacht: vanavond nog een concertje dan hebben we dat ook weer gehad.

    Maar een heerlijke dag hoor. De zon scheen en ik zat in België. Daar doen ze niet aan koningsdag of wat dan ook. Daar proberen ze een regering te vormen. En zelfs dat lukt ze niet.

    Het moet heerlijk zijn om zeemeermin te zijn en plats,, plats te doen.

    @ Plato: Nou ik heb een virtuele staart hé. Dus ik werd plats plats mooi nat op de terugweg naar huis. En blijkbaar hebben jullie net als wij niet naar de dodenherdenking op de Dam gekeken. Wij keken 4 mei rond 20:00 uur op een ander net naar de Waalsdorpervlakte…

  17. wilma zegt:

    Wat goed zeg!
    Wij zijn heerlijk naar de kweker geweest om de tuin op te vrolijken.
    X Wilma.

    @ Wilma: Ëén van de planten wilde toch echt heel graag verhuizen. Hij staat nu bij Hilde en Sjoerd 😉

  18. Truus zegt:

    Wij zijn helemaal nergens naar toe geweest die dag. Wat een rotweer…

    @ Truus: Het was droog toen ik erheen ging op de fiets, maar ja heb huis niet droog gehaald…

Geef een reactie

