Handelen

<!– /* Font Definitions */ @font-face {font-family:PMingLiU; panose-1:2 2 5 0 0 0 0 0 0 0; mso-font-alt:新細明體; mso-font-charset:136; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611969 684719354 22 0 1048577 0;}@font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 415 0;}@font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-520092929 1073786111 9 0 415 0;}@font-face {font-family:"@PMingLiU"; panose-1:2 2 5 0 0 0 0 0 0 0; mso-font-charset:136; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611969 684719354 22 0 1048577 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:PMingLiU; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-bidi-language:HE;}p.MsoNoSpacing, li.MsoNoSpacing, div.MsoNoSpacing {mso-style-priority:1; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:PMingLiU; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-bidi-language:HE;}.MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:PMingLiU; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-bidi-language:HE;}.MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;}@page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;}div.Section1 {page:Section1;}–> 

Ik heb het al bijna 42 jaar niet.

Nou was / ben ik natuurlijk in de gelukkige omstandigheiddat er meestal wel iemand in de buurt is die er verstand van heeft.

 

En ja ik weet heus wel dat het ook kan gebeuren datdegene die er verstand van heeft het slachtoffer is.

Is me namelijk al een paar keer overkomen.

 

Mijn moeder Hilde is haar werkzame leven verpleegkundigegeweest.

Dus als we al eens wat aan de hand hadden kon zij met éénblik of handeling de schade herstellen.

 

En als zij vond dat er een (huis)arts diende te handelennam ze je mee naar de dichtstbijzijnde dienstdoende (huis)arts.

 

Zo sleepte ze me mee nadat ik door de hond van de burengebeten was.

En in die zelfde tijd liet de buurvrouw haar hondinslapen, want ze vertrouwde hem niet meer.

 

Midden jaren tachtig had ik dus ook een grote snee inmijn linkerbovenbeen, waarvan mijn moeder meteen vond dat hier een arts eenpaar steken in mocht zetten.

 

Eind jaren tachtig, op één van de laatste dagen dat ik erwerkte op de afdeling vlees, kaas en vleeswaren, kreeg ik het toch nog voorelkaar om een paar millimeter van mijnrechterduim met de snijmachine af te snijden.

 

Mijn collega’s gewaarschuwd en ik werd door dedienstdoende EHBO-er verbonden.

En wat doet Minneke als ze dan naar huis wordt gestuurd?Ik pakte de trein richting ouderlijk huis (200 km).

Mijn moeder dacht daardoor waarschijnlijk dat het wel meezou vallen.

Om de volgende ochtend bij het verschonen van de wonderachter te komen dat een paarhechtingen wellicht een beter plan geweest waren.

 

Wat dus het totaal zichtbare littekens van momentenwaarop ik EHBO (en meer) nodig had op 4 brengt.

 

En onlangs, mijn ouders waren er toevallig bij, kreeg ikhet weer voor elkaar om me te snijden bij het opruimen van scherven glas.

 

Het was de laatste bloeddruppel die de emmer deedoverlopen.

Op 8 maart jl. ben ik gestart met de internetcursusIedereen EHBO.

 

En ja het is eng, want verdorie bij snijwonden,beetwonden, diepe / lange beenwonden enbij een ernstig hersentrauma kan ik inderdaad mijn littekens wel voelenopspelen.

 

Maar ik weet nu beter hoe ik dien te handelen…

<!– /* Font Definitions */ @font-face {font-family:PMingLiU; panose-1:2 2 5 0 0 0 0 0 0 0; mso-font-alt:新細明體; mso-font-charset:136; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611969 684719354 22 0 1048577 0;}@font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 415 0;}@font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-520092929 1073786111 9 0 415 0;}@font-face {font-family:"@PMingLiU"; panose-1:2 2 5 0 0 0 0 0 0 0; mso-font-charset:136; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611969 684719354 22 0 1048577 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:PMingLiU; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-bidi-language:HE;}a:link, span.MsoHyperlink {mso-style-priority:99; color:blue; mso-themecolor:hyperlink; text-decoration:underline; text-underline:single;}a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; color:purple; mso-themecolor:followedhyperlink; text-decoration:underline; text-underline:single;}p.MsoNoSpacing, li.MsoNoSpacing, div.MsoNoSpacing {mso-style-priority:1; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:PMingLiU; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-bidi-language:HE;}.MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:PMingLiU; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-bidi-language:HE;}.MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;}@page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;}div.Section1 {page:Section1;}–>

http://www.iedereenehbo.nl/index.php

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

15 reacties op Handelen

  1. J@n. zegt:

    Goeie reclame Min!
    Gr. J@n.

    @ J@n: Dank je!

  2. Plato zegt:

    Tja,min veel succes met die EHBO, maar jij kan beter in de politiek gaan hoor. Lees maar…..

    Plato nodigt u uit voor de platoonline kabinetsverkiezingen. Alle vuile trucs zijn toegestaan.

    @ Plato: Whahaha dat schaduwkabinet zal vast als een splinter uit de politieke kast komen ;-))

  3. Elmar zegt:

    Hoe meer mensen iets van EHBO weten hoe beter Min!
    groetjes en een fijn weekend!
    Elmar

    @ Elmar: Tja en in mijn omgeving zijn het er al heel wat die de kennis hebben.

  4. Aline zegt:

    Ow jij mist ook al zo’n stukkie door zo’n zelfde apparaat… ik mis ook een plakkie maar dan aan mijn wijsvinger… en ik ben gelijk naar de ehbo post gestuurd…

    @ Aline: Brrrr! En hoe gevoelig is nu je wijsvinger. Mijn duim heeft tijden gewaarschuwd voor weersveranderingen 😉

  5. kamira zegt:

    kijk uit met die verbandschaar bij de cursus E.H.B.O.

    @ Kamira: Doe ik!

  6. Annemiek zegt:

    Als mij ooit iets gebeurd waarbij ik EHBO nodig heb roep ik je 😉

    @ Annemiek: Laat me maar eerst de theorie en de praktijk halen 😉

  7. Lydia zegt:

    Oh wat een goed idee! Ik neem me elke keer voor om een cursus te doen om te leren hoe je hartmassages kan verlenen, mocht het nodig zijn.

    @ Lydia: Tja het voornemen was er ook al langer. Al zeker een jaar of 6….

  8. rietepietz zegt:

    Heftig hoor maar wel keigoed , ik vertrouw eigenlijk altijd gewoon op Henk die in zijn diensttijd dienst deed op de ambulance ….

    @ Rietepietz: Eerst maar eens de cursus halen en dan hopen dat ik hem niet of nauwelijks echt nodig heb. Je weet ik heb mijn rijbewijs ook al jaren, maar maak er maar matig gebruik van ;-))

  9. tagrijn zegt:

    Ook met zo’n cursus kan je je nog behoorlijk in de vingers snijden.

    @ Tagrijn: Ja dat weet ik. Mijn moeder doet dat op regelmatige basis met kaasschaaf e.d. ;-))

  10. Jenke zegt:

    Goed voorbeeld,las pas dat maar een paar % een ehbo diploma heeft.Vond het zoooooooo laag,geloofde het eigenlijk niet.

    @ Jenke: Het is toch te hopen dat alle hulpverleners een EHBO-diploma hebben. Want anders kunnen ze geen hulp verlenen. Geen idee of die wel of niet in dat percentage zitten…

  11. wilma zegt:

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!
    X Wilma.

  12. Truus. zegt:

    Hé, wat goed van jou Min. Ik heb her en der ook de nodige littekens en een sleutelbeenbreuk. 😉
    Ik denk dat het ook belangrijk is om te leren kalm te blijven zodat je adequaat kunt handelen als het erop aan komt.
    Als je klaar bent ook nog een cursus dieren-EHBO?! 🙂

    @ Truus: Kalm blijven, tja dat is een goede. Als ik zelf het “slachtoffer” ben lukt me dat redelijk. Maar als anderen die ik lief hebben het “slachtoffer” zijn, dan wil ik die kalmte wel verliezen… En eerst maar deze cursus halen en dan verder kijken wat handig is…

  13. Jeanine zegt:

    Hahaha, net mijn zusje dus:) Die staat op alle kinderfoto’s met gips, pleisters of verband:)

    @ Jeanine: Nou volgens mij heb ik er geen foto’s van ;-))

  14. Beste Min,

    Leuke blog! Leuk dat je over iedereenEHBO schrijft.
    Zoals je zelf al zegt; erg belangrijk om de EHBO kennis in Nederland eens behoorlijk op te krikken!!
    Ook wel interessant; kijk eens op http://www.iedereenehbo.nl/jouw-verzekeraar-betaalt-mee.html
    want veel zorgverzekeraars vergoeden onze cursussen!
    Veel succes, zet hem op en vooral vertel het voort want..
    Iedereen EHBO!

    @ Barbara: De nota is al naar de zorgverzekeraar 😉

  15. Leo zegt:

    Tja, ik ben zelf allergisch voor bloed, spuiten, snijden en wat dies meer zij. Als modelbouwer sneed ik mijzelf meerdere malen met een stanleymes, soms heel diep en onverwacht heftig. Niks hechten, tapen, en dan maar hopen dat het bloed te stelpen viel. Alles beter dan naar het zh te moeten voor zoiets ‘ónbenulligs’. Daardoor lopen er best wat littekens over de verschillende vingers. Ook van klauwende katten en zo meer. Na de recente operatie is de allergie voor spuiten wat afgenomen, maar om er nu erg enthousiast over te worden? Nee! En dat terwijl ik in 1971 mijn ERHBO-diploma behaalde in het kader van een toen nog verplichte BB-opleiding.

    @ Leo: Tja met een moeder als verpleegkundige laat ik het ook wel uit mijn hoofd om met iets naar het zh te gaan wat ik zelf op kan lossen. Maar ja zoals geschreven is dat niet altijd de beste remedie.

Geef een reactie

