Waar blijft die (top)tijd ?

“Het is vandaag een witte wereld, boom en tak en ieder  huis,alles heeft een muts gekregen …”

Zo begon een liedje dat ik leerde op mijn lagere school na 7-7-(19)77.
En zo ziet dit weekend buiten de wereld hier uit.
Wandelde ik donderdag nog door een landschap waarin alle sneeuw verdwenen,
nu lijkt het erop alsof het niet al 3 x is weggeweest.

Van 1975 tot 1988 zat ik op 3 verschillende scholen, waarbij ik 4 diploma’s wist te behalen.
De scholen waren klein opgezet, dus ik wist precies met welke 20 tot 30 mensen ik in de klas zat.
Ik wil niet zeggen dat ik iedereen van de laagste tot de hoogste klas even goed kende.
Maar tja als klassenvertegenwoordiger op de Handelsschool in Arnhem hield ik een schooljaar wel bij wie er aan- en afwezig waren. 

Na mijn lagere schooltijd werden de Bijbellessen voor Maatschappijleer ingeruild.
Waarbij ik dus het “Wilhelmus” mocht (nou mocht, moest) leren.
Het eerste en het laatste couplet kan ik dus net als het Onze Vader op verzoek declameren.
Net dus als de eerste regel van dat winterliedje wat ik hierboven heb geschreven.

Mijn schoolopleiding is eigenlijk net zo divers als mijn (schoon)familie.Van een uur bijbelles tot een 24-uurs actie voor Afrika (1985).Waar ik me, achteraf eigenlijk, nog het meeste over verwonder is dat ik al die jaren (1974 -1988) bijna geen gymles gemist heb.

En ik ben echt niet het Olympische type, ik hoef niet hoger, sneller of verder.
Meedoen was (en is) belangrijker dan winnen.Geen wonder dat ik bij danswedstrijden  (1984- 1987) wel de laatste 8 maar nooit de beste top  3 bereikte.

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

8 reacties op Waar blijft die (top)tijd ?

  1. Leo zegt:

    OP de handelsschool die ik ooit bezocht deed men echt niet aan het Wilhelmus, laat staan aan het Onze Vader. Handelskennis kwam eerst en dat soort vakken. Later door gegaan in Nederlands (associatie) en allemaal in de avonduren, naast mijn drukke baan en een jeugdig sociaal leven…..

    @ Leo: Oh Handelskennis! Daar had ik goede cijfers voor!
    En mijn moeder raad me aan om ook door te gaan met Nederlands, want ze baalt ervan dat ik wel haar de droom van een eigen winkel ooit heb gemeld, maar niet die van auteur…

  2. J@n. zegt:

    Die twee coupletten van het Wilhelmus kennen hoort gewoon bij je algemene ontwikkeling en dan hoef je ook niet kwaad te worden omdat er in voorkomt: “Ben ik van duitsen bloed,” want dat “duitse” = “dietse” en betekent middennederlands, zoals je dan ook weet.
    Gr. J@n.

    @ J@n: Dat heb ik inderdaad geleerd, ja. Ik hoop dat van alle andere vakken (gymles uitgezonderd) ook na ruim twintig jaar het nodige is blijven hangen ;-))

  3. Ik en Mij zegt:

    Grappig, ook ik heb in die periode drie scholen (lagere school, Mavo op twee scholen) bezocht. Slechts 1 diploma weten te behalen. Ik ken, ondanks ik elk jaar opnieuw klassenvertegenwoordiger was, weinig bij naam. In die jaren leerde wij drie coupletten van het Wilhelmus, maar moesten ze wel allemaal opschrijven. Leuk deze herinneringen… (typ ik glimlachend).
    Hoe is het nu met je muizenissen?

    @ Ik en Mij: Nou dat bedacht ik me eigenlijk ook dat er ruim twintig jaar later maar weinig namen van de laatste school zijn blijven hangen. Maar ja de belangrijkste twee vergeet ik nooit: Ann en Patt.

    Met de muizenissen gaat het een stuk beter, dank je.
    in 2008 had men mij al gewaarschuwd, er komen terugvallen. En inderdaad eerst leek er geen dag zonder terugval voorbij te gaan. Daarna was het wel een keer per week. Maar de overgang van een keer per maand naar een keer per kwartaal heb ik gemist. Dus we zijn op de goede weg..

  4. Mama Muis zegt:

    Mijn schoolopleiding is eigenlijk net zo divers als mijn (schoon)familie, dat zinnetje blijft wat hangen eigenlijk. Je zou verwachten dat je er op door zou borduren…
    nouja, ik zeg ook maar wat.

    @ Mama Muis: Het leek heel logisch toen ik het opschreef. Ik snapte eindelijk waarom ik de schoolweg was gegaan die ik ging. Want die is, net als mijn schone familie, een beetje apart ;-))

  5. tagrijn zegt:

    ‘ieder huis, alles heeft een muts gekregen’
    Was het niet: iedere muts heeft een huis gekregen?

    @ Tagrijn: Whahaha, ja dat zou leuk zijn!

  6. rietepietz zegt:

    Grappig ,rond ’88 was ik druk bezig met een inhaalactie op aanvankelijk de moeder MAVO en later nog een aantal deelcertificaten HAVO ,maar aan 4 diploma’s ben ik toch niet meer gekomen ;-), wél aan een eerste prijs in een danswedstrijd maar dat was in de B klasse 😉

    @ Riet: Nou met de Moeder M(H)avo is niet mis, mijn ouders hebben er ook nog jaren 70 of 80 lessen gevolgd. En mijn ouders hebben vooral ruime praktijkervaring die niet in diploma’s is uit te drukken. En ik heb echt geen idee in welke dansklasse ik rondzwierde

  7. Ik ken het eerste en tweede couplet van het Wilhelmus. En dat vind ik prettig.
    Voor het overige schiet jouw blog bij mij van de hak op de tak. Wat hebben gym, acties, bijbel en dansen te maken met jouw (schoon)familie???

    @ Libra: Oh ik ook hoor. En mijn schone familie zal je kunnen vertellen dat ik niet alleen op mijn blog van de hak op de tak schiet. Ze willen ondertiteling met: Min zei…, maar ze bedoelde…

  8. Jeanine zegt:

    Ik weet niet meer op hoeveel scholen ik gezeten heb, wel veel dat wel. Het Wilhelmus, ik ken het nog steeds niet. Ja de eerste paar zinnen en dan houdt het wel op!

    @ Jeanine: Nou ja je weet heel veel over paarden en die kennis heb ik dan niet. De laatste keer dat ik op een paard reed was in 1994 en de laatste rijles was denk ik in 1977. Maar het is eigenlijk net als fietsen, echt verleren doe je het niet…

Geef een reactie

