Overgang

<!– /* Font Definitions */ @font-face {font-family:PMingLiU; panose-1:2 2 5 0 0 0 0 0 0 0; mso-font-alt:新細明體; mso-font-charset:136; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611969 684719354 22 0 1048577 0;}@font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 415 0;}@font-face {font-family:Cambria; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073741899 0 0 415 0;}@font-face {font-family:"@PMingLiU"; panose-1:2 2 5 0 0 0 0 0 0 0; mso-font-charset:136; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611969 684719354 22 0 1048577 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Cambria","serif"; mso-fareast-font-family:PMingLiU; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:EN-US; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:EN-US;}p.MsoNoSpacing, li.MsoNoSpacing, div.MsoNoSpacing {mso-style-priority:1; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Cambria","serif"; mso-fareast-font-family:PMingLiU; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:EN-US; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:EN-US;}.MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:10.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-fareast-font-family:PMingLiU; mso-hansi-font-family:Cambria;}@page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;}div.Section1 {page:Section1;}–>

De huisbaas keek zuchtend in zijn kasboekje.

Het werd nu toch echt te bont.

Hij had er toch echt bij Kees op aangedrongen om de huursom op de 1evan de maand te betalen.

Hij wist dat Kees al het werk aanpakte wat er voor handen was.

Het geld wat hij met zijn muziek verdiende werd echter door Saar alskwartjes uitgegeven, terwijl het dubbeltjes waren.

 

Saar, Kees en de twee nog thuiswonende kinderen werden het huis uitgezet.

De huisbaas had, om de huurschuld te vereffenen, beslag laten leggen op eencompleet nieuwe inboedel.

 

Mijn moeder Hilde hield ons altijd voor dat we zelf onze broek op diendente houden.

Zij wist uit eerste hand hoe vervelend het was om aanmaningen endeurwaarders op de deurmat te vinden.

Het was één van de redenen dat ze al vroeg het ouderlijk huis was uitgegaanom haar eigen boontjes te leren doppen.

Ons werd geleerd om eerst een bedrag bij elkaar te sparen en er daarna ietsvoor te kopen.

En niet andersom.

 

De geldlessen van Hilde hadden geholpen.

Als zelfstandig kamerbewoner gaf ik niet meer uit dan er binnenkwam.

Ik kon zelfs samen met mijn broer Ernst, in 1990, een rondreis door Amerikabetalen.

 

Nee, op mijn werk was ik al bekend als Harriët Potter.

Daar leerde ik mijn collega’s Knabbel en Babbel om zelf(s) geld te gaansparen.

 

Naast geldlessen gaf Hilde mij nog één heel goed advies:

Min, denk er aan: geen halen me dijkjes!

En dat zei ze dan als ik weer eens een driftbui had.

Want daarin herkende ze ook een wat mindere karaktertrek van haar moeder.

Een vrouw waar we beiden sprekend op lijken.

 

Genen zijn een raar iets.

Je kunt ze niet, zoals geld, ruilen of wisselen.

Je zit er een heel leven mee opgescheept.


<!– /* Font Definitions */ @font-face {font-family:PMingLiU; panose-1:2 2 5 0 0 0 0 0 0 0; mso-font-alt:新細明體; mso-font-charset:136; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611969 684719354 22 0 1048577 0;}@font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 415 0;}@font-face {font-family:Cambria; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073741899 0 0 415 0;}@font-face {font-family:"@PMingLiU"; panose-1:2 2 5 0 0 0 0 0 0 0; mso-font-charset:136; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611969 684719354 22 0 1048577 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Cambria","serif"; mso-fareast-font-family:PMingLiU; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:EN-US; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:EN-US;}a:link, span.MsoHyperlink {mso-style-noshow:yes; mso-style-unhide:no; color:#3333CC; text-decoration:underline; text-underline:single;}a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; color:purple; mso-themecolor:followedhyperlink; text-decoration:underline; text-underline:single;}p.MsoNoSpacing, li.MsoNoSpacing, div.MsoNoSpacing {mso-style-priority:1; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Cambria","serif"; mso-fareast-font-family:PMingLiU; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:EN-US; mso-fareast-language:EN-US; mso-bidi-language:EN-US;}.MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:10.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-fareast-font-family:PMingLiU; mso-hansi-font-family:Cambria;}@page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;}div.Section1 {page:Section1;}–>

http://platoonline.web-log.nl/platoonline/2009/12/we–300-overgan.html

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

15 reacties op Overgang

  1. wilma zegt:

    Erg mooi geschreven Min!!
    Liefs:Wilma.

    @ Wilma: Dank je!

  2. Frans54 zegt:

    Wat van de ene generatie op de andere overgaat kan zowel goed als slecht uitpakken. Mooi verhaal weer.

    @ Frans: Tja en als het dan slecht uitpakt (aangeboren ziekte) weet mijn familie daar zie ik nu ook weer een voordeel van te maken. En dank voor het compliment.

  3. J@n. zegt:

    Er is toch niks mis mee om op je ouders te lijken!?
    Gr. J@n.

    @ J@n: Op mijn ouders wil ik best wel lijken. Maar op mijn grootouders, dat niet altijd..

  4. Jeanine zegt:

    Wat mooi en liefdevol geschreven Min!

    @ Jeanine: Dank je!

  5. tagrijn zegt:

    In jouw verhaal is er niets mis mee, maar vaak wordt het ook als een verontschuldiging gebruikt: het zit nu eenmaal in mijn genen.

    @ Tagrijn: Tja ik heb geleerd dat er altijd een keuze mogelijk is. Het ergste wat mij kan overkomen is dat ik net als mijn grootmoeder een Kijfwijf wordt. Nou dat wil ik mezelf echt niet aandoen.

  6. Novie zegt:

    hahahaha harrièt Potter mooi geschreven Minneke.

    @ Novie: En het was toch echt de bijnaam op mijn werk.

  7. Ik en Mij zegt:

    Het is fijn als je de juiste genen meekrijgt. Soms geef je de genen door die je absoluut niet door wil geven.
    Het is een mooi, maar ook best herkenbaar geschreven stuk (zeker in deze tijd).

    Min en Meer ik wens jullie een heel gezond en waterrijk 2010!

    @ Ik en Mij: Tja het is soms wel handig om te weten aan welke karaktertrekken men zich min of meer het meeste ergert. Want zoals mij geleerd is: je hebt altijd een keuze om daar dan iets aan te doen..

  8. Toaske zegt:

    Hier wordt ook wijs met geld omgegaan hoewel het ook gewoon rolt hoor. Maar er wordt nergens voor geleend (behalve de hypotheek dan) en er is een fijne buffer.

    @ Toaske: Ja maar als er een fijne buffer is dan mag geld ook best rollen. Als je er dan ook maar van geniet.
    Kijk en dat vind ik dan lastig, dus dat heb ik dan maar als doel voor 2010 opgeschreven.

  9. Dieneke zegt:

    heb ook de les geleerd om eerst een bedrag bij elkaar te sparen en er daarna iets voor te kopen,na lang wikken en wegen en er dan lang van genieten.Lenen kost geld zie je in de spotjes,onbegrijpelijk dat mensen dat niet snappen,maar het gebeurd.Ze missen de lessen van Hilde en al die andere moeders,mooie we 300.

    ‘Min, denk er aan: geen halen me dijkjes!’deze uitdrukking is mij onbekend,maar wij hebben er wel één van genen,als iemand iets vreemds doet,zeggen we ’t zal wel in de genen zitten.

    @ Dieneke: Rond 1950. schaamde men zich gewoon nog voor leningen. Nu lijkt het de gewoonste zaak om een lening ergens voor te hebben. En ik zal toch eens vragen hoe mijn moeder aan die uitdrukking gekomen is..

  10. sparen voor iets dat je wilt hebben…. er geen schulden voor maken, dat heb ik ook ‘moeten’ leren en gelukkig aan mijn kinderen kunnen overbrengen, die genen heb ik ze graag gegeven 😉

    Mooie WE! Leuk dat je meedoet!

    Muzikale Groeten Melody

    @ Melody: En zolang we nog kunnen sparen heb ik me voorgenomen me niet meer schuldig te voelen over de uitgaves die we wel maken.

  11. Jet zegt:

    Tja ik kan niet in iemands hoofd kijken waarom en hoe men dingen koopt gelukkig. Maar als je kan sparen ; doe het dan ook! Beter mee verlegen dan om verlegen. 🙂

    Mooie bijdrage!

    @ Jet: Gelukkig niet, het is al druk genoeg soms in mijn eigen hoofd. En zolang ik kan sparen zit ik niet om geld verlegen ;-))

  12. Plato zegt:

    Hee Minneke. Ik ben een beetje laat door omstandigheden. Maar nu heb ik het toch gelezen. Een mooie invalshoek. Die had niemand nog. En dat van die genen is natuurlijk helemaal waar. Waren Kees en Saar je voorouders?

    Fijn dat je mee doet. Vind je het leuk, zo’n uitdaging van 300 woorden? Ik heb daar en van de WOW veel geleerd.

    @ Plato: Ik reageer ook niet altijd op de dag waarop men iets publiceert, geeft helemaal niets. En inderdaad waren het mijn voorouders.

    Ik vind het leuk om op verzoek iets te schrijven.
    In dit geval is er heel veel weer aan geschaafd.
    Want tja er zitten twee mutaties in het stuk:
    Genen en geld.

  13. rietepietz zegt:

    Je vindt het inderdaad in iedere familie …”dat heb je van je vader/moeder en helaas wordt het vaak negatief bedoeld .
    Jij maakt er een reuze positief verhaal van en nog een móói verhaal ook !

    @ Riet: Tja wat mijn uiterlijk betreft weet ik precies wat mijn voorland is. Zelf geniet ik ook zo van die verhalen, zie en dat vergeet ik dan weer te melden bij mijn doelen van 2010.
    Iedereen laten meegenieten van de verhalen die in mij opborrelen…

  14. Truus zegt:

    Mooi verhaal Min over weer een andere overgang. 🙂
    Mijn enige lening is een hypotheek en daar voel ik me prima bij. 🙂
    Maarre, wat betekent toch: “geen halen me dijkjes”? Ik ken alleen de Haarlemmerdijk. 😉

    @ Truus: We hebben ook alleen een hypotheek. En ik zal eens aan mijn Amsterdams moeder vragen hoe ze aan die uitdrukking komt en wat het echt betekent.
    Want ik heb er denk ik mijn geheel eigen betekenis van gemaakt: Gewoon (jezelf) blijven…

  15. Vàn fouten kèn je oôk lèren, begrijp ik?
    Annie zeg gedachies.

    @ Annie: Inderdaad en men maakt ook niet altijd dezelfde fouten als de voorouders..

Geef een reactie

