(geld)Kastje

Ooit schreef ik cheques uit als ik iets wilde betalen.
Die cheque verdween dan in de geldla van een winkel.
Pas nadat de winkel deze geldlade had afgestort bij een bank werd de betaling verwerkt.

Ik schrijf al jaren geen cheques meer.
Voor geld kan ik geld pinnen uit  of betalen via een pinautomaat.
Dan staat er gelijk een reservering op de rekening.
Met daarbij de datum en tijdstip van die transactie.

Ook als ik medicijnen afhaal krijg ik daarvan later altijd weer bericht.
De ziektekostenverzekering houdt dit bij om  de eigen bijdrage hier mee te verrekenen.
Nee met al die zaken die men in computers bij kan houden word ik niet blijer van.

Zo merkte Sjoerd al eens op dat ik vooral vroeg blog.
Gelijk maar wat verandering in aangebracht…

EN nu komt er dan, op termijn, weer een kastje bij in de auto.
Die gaat dan bij houden:
Wat ik rijd per jaar aan kilometers
(volgens de ANWB is mijn kilometerstand ver beneden het gemiddelde…)
Waar ik rijd
(Gemiddeld in een straal van 30 minuten  vanaf huis).
Ook wat ik rijd
(ik heb al gehoord dat dit heel wat verkeerspolitie gaat schelen..)
Dus met dank aan het kastje ga ik dan minder snel rijden??
Krijg ik dan automatisch brieven met verzoeken om  daar waar mogelijk met de stroom auto"s mee te rijden ??

Ik wil geen kastje, ik maak wel een foto met mijn kilometerstand.
Maar nogmaals, die wordt nu al niet geloofd..

Om op mijn gemiddelde van 3.000 kilometer per jaar te komen mag ik de komende maanden trouwens nog aardig wat kilometers omrijden…

(Onlangs reed er een man 600 kilometer om, Juan vroeg of die man familie van me was..)

Dit bericht werd geplaatst in Drakengal / geldkraan. Bookmark de permalink .

11 reacties op (geld)Kastje

  1. Leo zegt:

    Mijn mening over rekeningrijden is intussen wel bekend denk ik. Een achterlijk systeem dat alleen maar kan worden bedacht in een land waar belastingen op auto’s voor sommigen gelijk staat aan de ‘pluk ze’ regeling voor criminelen. En de overheid maakt van de nood een deugd door niet alleen de prijzen aan te passen aan de behoefte, maar ook een digitale koppeling te maken zodat ze echt alles over ons rijgedrag te weten komen….rara waarom er zo’n afstand is tussen politiek en burgers….3000km per jaar? INclusief omrijden? In een brommobiel dan niet handiger?

    @ Leo: Dit jaar heeft Deetje, net als in 2003 en 2004 bar weinig kilometers gemaakt. En sinds 2005 tot 2009 werkte ik bijna om de hoek…. Als we dat hadden verwacht bij de aankoop van Deetje in 2002 hadden we het denk ik niet gedaan…

  2. J@n. zegt:

    Nou rijd ik niet veel, maar toch wel wat meer als 3000km. Als het dus goed is moet jij er straks voordeel van hebben met zo’n kastje….En de gegevens zullen niet worden misbruikt door de politie…..Ja ja…..
    Gr. J@n.

    @ J@n: Ik wil best wel meer rijden, maar ja meestal is Juan de chauffeur en rijdt hij in zijn auto en niet in de mijne…
    Ik heb nu dus al bijna 8 jaar dezelfde auto, in die tijd heeft Juan al twee keer een andere (tweedehands) auto aangeschaft.. Maar ja hij rijdt dus een heel slok meer…

  3. Frans54 zegt:

    Zou een EV (eigen vervoer) pas niet handiger zijn? Bij het instappen kaart voor de lezer langs halen, bij het uitstappen weer en dan wordt vanzelf het bedrag voor het afgelegde aantal kilometers van je tegoed afgeboekt. Niet vergeten om als je op een ander vervoermiddel overstapt eerst uit te checken en weer opnieuw in te checken natuurlijk, anders betaal je het maximum dagtarief (waarom zou dat bij het openbaar vervoer wel werken en bij eigen vervoer niet??)

    @ Frans: Ik reis de laatste tijd meer met het OV. Voor 4 euro kan ik mijn auto namelijk niet in Nijmegen parkeren.
    Binnenkort toch maar eens met de bus door Nijmegen, anders verloopt mijn strippenkaart :-))

  4. Jeroen zegt:

    Ik wil ook geen kastje Min. Wat als het kastje niet goed werkt? Niets registreert? Foutief registreert? Als er iets losgaat, word je dan als fraudeur beschouwd? Waar willen ze dat kastje nog in m’n auto proppen? Nee dank je wel. Gaat mij net allemaal iets te ver.

    @ Jeroen: Tja op die vragen weet ik het antwoord ook niet. Wellicht verkoop ik voordat het kastje in Deetje geplaatst wordt en ik nog steeds zo weinig kilometers maak de auto…

  5. Alice zegt:

    Als je zo weinig rijd, heeft een auto dan wel zin, misschien ben je goedkoper uit zonder dat ding, Dan hoef je ook geen kastje maar dan krijg je een ov chip.

    @ Alice: We kochten Deetje in 2002 omdat we in de achterhoek wilden gaan wonen, in de buurt van waar Juan werkte. Dan zou ik meer kilometers gaan rijden.
    Maar die verwachtingen zijn dus niet echt uitgekomen.

  6. Mama Muis zegt:

    cheques uitschrijven… tjonge, dat was ik helemaal vergeten dat fenomeen!

    @ Mama Muis: Ik heb nog wel een ouderwets boekje met acceptgirokaarten :-))

  7. Vedat zegt:

    Ik rij wel meer dan 3000 km per jaar op de fiets, maar in de auto nog geen 1000. Dat ding, de auto dus, staat bijna alleen maar binnen.

    @ Vedat: Mmm nee mijn fietsen rijden niet meer dan mijn auto…

  8. plato zegt:

    Nog een goede reden erbij om geen auto te nemen. Bij mij geen kastjes.

    @ Plato: En dan hebben wij hier dus twee auto’s voor de deur staan…

  9. Maurice zegt:

    ik sluit me helemaal aan bij plato, lekker fietsen, de enige kast: de kettingkast!

    @ Maurice: Tja ik beschouw Deetje als mijn luxe fiets..

  10. rietepietz zegt:

    Géén kastje natuurlijk maar ja , wie ben ik ……. iemand die toch iets meer rijdt dan jij al vond ik al dat wij érrug weinig rijden met nog geen 10.000 km per jaar 😉

    @ Rietepietz: Wij hebben hier twee auto’s voor de deur. En de grote grijze van Juan rijdt denk ik 4 a 5 keer de jaarafstand van Deetje..

  11. Jeanine zegt:

    Ooit schreef ik ooit cheques uit, die dan niet gedekt waren:) Ach, klein misstapje uit mijn jeugd (ik krijg nog steeds geen creditcard)

    Dat rekeningrijden is een goede zaak voor mij. Leuk voor mijn baas hahahahahahahahaha:) Misschien plaatsen ze me wel weer over naar Zwolle!

    @ Jeanine: Tja, blijkbaar hield ik toen al de hand op de knip. Ik wist al heel jong waar ik mijn geld liet.
    Maar nu ik denk dat ik maar niet verder dan een half uur hiervandaan een baan wil zoeken, dank voor de reminder..

Geef een reactie

