(af)leren

In de eerste twintig jaar van je leven doe je veel eerste indrukken op.
Die eerste indrukken gaan allemaal in een koffertje en die blijk je maar moeilijk te kunnen verliezen.

Maar ja zoals ik vandaag al ergens las:
‘ Je zult nooit in staat zijn de hele oceaan over te zwemmen, dus kun je beter leren hoe je je kunt laten meevoeren met de golven’.

Soms zien mijn reacties er ook uit als een golfbeweging.
Ooit, midden jaren tachtig, liet ik in Hongarije een parfumflesje vallen in een badkamer van een camping.
Dat flesje spatte op de tegels uit elkaar en een glassplinter trof mijn linker bovenbeen.
Waarop ik dus mijn handdoek pakte en terugliep naar het familiekampeermiddel.

De reactie van mijn vader Sjoerd was heel grappig.
Gossie Min, jij bent stom ongesteld.

Het werd in Hongarije gehecht en mijn huisarts had een week later veel plezier bij het verwijderen ervan. (Waarschijnlijk had hij die hechting voor het laatst bij zijn leermeester gezien).

Nu heb ik al jaren dus een heftige reactie als ik glas of glaswerk hoor vallen.
Iets wat ik, als me dat gevraagd was, wel eens had af willen leren.

En ja je kunt zoiets afleren blijkt nu.
Van de week brak er weer met veel kabaal een (nieuw!) glas
(onze buurman schrok ervan).
En ik, ik vroeg alleen maar heel droog.
Heb je zelf niets, Juan ?
Op het glas na werd er niemand de pineut.

Dus ja ik kan yogha wel aanraden, als je graag je reacties in toom wil houden…

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

13 reacties op (af)leren

  1. Alice zegt:

    Ouder, wijzer, bedaarder en niet meer zo snel ergens van schrikken, ja het komt met de jaren. Hier is ook een glas gesneuveld, jammer het was een van mijn favorieten, dat doet altijd pijn.

    @ Alice: Ik denk dat ik de oude glazen maar binnen handbereik ga zetten, want echt die staan nu alweer jaren heel fier in de kast…

  2. tagrijn zegt:

    On de reactie af te leren kunnen ze je ook een dagje aan een glasbak vastbinden natuurlijk.

    @ Tagrijn: Tja ik denk zelfs dat het geblinddoekt niet helpt. Want dat geluid daar schrik ik niet van…

  3. J@n. zegt:

    Alles bij elkaar schat ik dat ik zo’n paarhonderd woningen glasdicht heb gemaakt, zoals dat in mijn werkkring heette, dus je kan je misschien wel voorstellen dat ik niet echt onder de indruk ben van het geluid van brekend glas, maar ik kan me ook voorstellen dat dit bij jou anders is…..Kleine oorzaken grote gevolgen.
    Gr. J@n.

    @ J@n: Tja wij hebben, met dank aan jeugdige vandalen, de (vorige) grote grijze auto al twee keer en het huis een keer weer glasdicht mogen maken tijdens carnaval.
    Dus zodra we glas buiten horen is het echt een ander verhaal…

  4. Jeanine zegt:

    Scherven brengen geluk zeggen ze. Nou ja behalve als de scherven in jezelf komen dan:)

    @ Jeanine: Tja en dan had die scherf ook nog heel veel snijkracht. In feite zie ik met dank aan de hechtingen nog waar de ritssluiting open is geweest …
    Maar anderen valt het helemaal niet meer op..

  5. Leo zegt:

    Nou ik heb dat niet zo hoor. Wel bij zgn. ‘positieve geluiden’. Het grommen van een zuigervliegtuig, het rochelen van een Harley of een Anmerikaanse V8. Ooit was ik als de dood voor het geluid van een straalvliegtuig. Ik was nog een klein kind. Decennia lang was ik er daarna idolaat op. Het kan niet luid genoeg…heerlijk. Niet alles wat je ooit meemaakte hoeft dus een negatieve stempel in je ziet te zetten hoor. Hoewel, die schoolprikken in de derde klas werken nu nog steeds na….maar dat is een heel ander onderwerp…

    @ Leo: Ik heb al ergens gelezen dat ik zaken die ik eng of vervelend vind bewust moet opzoeken. Nou dan ben ik dit jaar goed bezig, ik heb in een vliegtuig gezeten, een deel van een kerktoren beklommen (ondanks hoogtevrees)..
    En ik rijd er geen meters voor om 🙂

  6. wilma zegt:

    En dan zeggen ze nog wel dat scherven geluk brengen…
    ik zou ook wel yoga willen 🙂
    Liefs:Wilma.

    @ Wilma: Nou ik ken helaas al wat glasscherven waar we wat minder gelukkig mee werden. Want tja als je zelf iets laat kapot laat vallen en je schade hebt is nog te begrijpen.
    Helaas hebben we ook al eens glasschade door vandalisme gehad…

  7. Plato zegt:

    Inderdaad, ouder en dus wijzer. Maar ook rustiger. Wel iets om blij over te zijn.

    Men heeft mij wel eens aan de Yoga willen laten meedoen. Maar ik word een stuk rustiger als ik niet van alles hoef. Gewoon met een boek op de bank en een hele kan met hete thee. Daar word ik nou relaxt van.

    @ Plato: Oh met een boek en een kop thee op de bank relax ik ook wel, maar met yogha lukt dat net een stukje beter.

  8. rietepietz zegt:

    grappig ,ik liet ooit een flesje chanel nr.5 in de badkamer van een appartement in Spanje vallen .Gelukkig had niemand last van de glassplinters en de badkamer rook héérlijk .

    @ Riet: Ik neem sindsdien geen parfum meer mee op reis.
    En dat terwijl ik me echt veel vaker met een kaasschaaf heb bezeerd, dan aan glasscherven…

  9. een Oldtimer zegt:

    Glasscherven brengen geluk vertelde mijn moeder vroeger.
    Ik heb dat nooit begrepen want als ik een glas liet vallen dan kreeg ik een draai om mijn oren.

    @ Oldtimer: Nou daar zeg je iets… Zo leren we om niet ons glaswerk te laten vallen.. Daardoor valt het weinig en als het dan valt brengt het geluk. Nou ik ben benieuwd.

  10. Ik en Mij zegt:

    We moeten er alleen voor zorgen dat die koffer niet te groot en zeker niet te zwaar wordt.

    @ Ik en Mij: Tja het is de bagage in mijn hoofd en ik durf niet te zeggen hoeveel koffers ik daar verstopt heb…

  11. Frans54 zegt:

    Af en toe zou het handig zijn als je die koffer eens flink uit zou kunnen ruimen. Hij zorgt er ook voor dat jaren naarmate je ouder wordt steeds sneller voorbij lijken te vliegen omdat er steeds minder gebeurt dat nieuw voor je is en de moeite waard om nog in die koffer er bij te proppen. En juist die dingen in die koffer vormen naderhand de reeks gebeurtenissen die de lengte van een jaar in je geheugen bepalen.Ook daar helpt yoga trouwens: die koffer uitruimen lukt niet, maar je kunt wel leren alles als iets nieuws te bekijken.

    @ Frans: Ik ben net 4 weken er mee bezig en ik vond dit een opmerkelijk resultaat. Het nadeel is wel dat je voor het beste resultaat dagelijks moet oefenen, maar ja dan leer je weer nieuwe ervaringen…

  12. rietepietz zegt:

    @ Min
    Ik had de Chanel nou juist belastingvrij op het vliegveld gekocht , dat scheelde in die tijd nog héél veel ! Verkeerde zuinigheid dus blijkbaar , er zijn goedkopere spullen om de badkamer mee te dweilen 😉

    @ Riet: Misschien moet ik het dan maar eens doen met mijn parfumflessen die ik niet of nauwelijks nog gebruik :-))

  13. Maurice zegt:

    het is heel moeilijk om irrationele gedachten en de daardoor veroorzaakte reactie (angst/schrikken) af te leren.
    fijn dat yoga jou erbij helpt!

    @ Maurice: En dan doe ik vooral Yogha om elke dag minimaal een half uur thuis (niet) te bewegen :-))

Geef een reactie

