Vreemd woordgebruik ?

<!– /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;}@font-face {font-family:Verdana; panose-1:2 11 6 4 3 5 4 4 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:647 0 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Verdana","sans-serif"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; color:#000066; mso-ansi-language:EN-US;}.MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:10.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt;}@page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:70.85pt 70.85pt 21.3pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;}div.Section1 {page:Section1;}–>

Het is echt niet dat ik dagelijks zeg dat ik heel goed in foeksen ben.

Toch zei Hilde het heel vaak tegen ons, Ernst en Min:

Je mag niet foeksen.

 

Wij foeksten wat af blijkbaar.

Geen idee of Pim, Frits en Ida al met dit woord bekend zijn.

 

Want wanneer begint dat eigenlijk willen winnen met foeksen?

 

En dan betekent foeksen, volgens Hilde, vals spelen.

Maar dan wel zo dat het voor iedereen duidelijk is dat je het doet.

 

Een ander woord in mijn familie, wat Juan nu ook alweer jaren kent, isploempkast.

De eerste leer dat ik dat tegen hem zei schoot hij in de lach.

Wat wil je van me Min, de ploempkast?

Ja ik wil de afstandsbediening..

 

Hoe kwam ik hier eigenlijk op?

Zou ik gefoekst hebben met de ploempkast 🙂

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

11 reacties op Vreemd woordgebruik ?

  1. J@n. zegt:

    Dat foeksen van jullie heette bij ons vroeger foetelen, ook zo’n mooi woord.
    Een ploempkast kennen we hier niet en dat vind ik nou ook niet direct een mooi woord.
    Gr. J@n.

    @ J@n: Foetelen, dat klinkt prachtig. En wellicht is het andere woord leuker als je me / ons het hoort zeggen.

  2. Alice zegt:

    Wat leuk een paar famillie woorden, heel apart hoor. Je hebt ook streekwoorden die alleen in bepaalde streken worden gebruikt.

    Fijne dag nog Min

    @ Alice: In mijn (schoon)familie hoor je (soms) de leukste (streek)woorden of uitspraken..

  3. Annemiek zegt:

    Er bestaat zo’n leuk boekje van Wim Daniels. Het heet Thuistaal. Woorden die in bepaalde families gebruikt worden en die onbekend zijn voor anderen.

    In onze familie hebben we er ook een paar:

    Moekefoek is Maggi
    Pimpeltjes is hagelslag
    Gebreid uit eten is ontbijten met versgebakken broodjes en zo.
    Uikelen is een potje vrijen
    Mumzels zijn de eerste kopvoeters van onze kinderen
    Lawaaisoep is een beetje van jezelf en de rest uit een pakje
    Keuzemenu zijn kliekjes
    Grummetjes zijn pluisjes op je trui

    @ Annemiek: Oh leuk die familiewoorden.
    Wij aten wel eens kindertjespoep (pindakaas) en gestampte muisjes (hagelslag).

  4. Vedat zegt:

    Inderdaad aparte woorden, maar wel heel leuk, als je ze kent en heeft niet iedere familie zo z’n eigen woordjes.

    @ Vedat: Eigen woorden, eigen bijnamen.. Al tijdens mijn jeugd ontstond dus de voorzet voor dit blog..

  5. Wat leuk!

    En Annemiek gooit er nog een stel tegen aan.
    Krijg nu zin om er zelf een boel te verzinnen!

    @ Al: Je kent er vast wel een paar. Ze zijn wellicht even in onbruik geraakt..

  6. Mama Muis zegt:

    Lollig idd van die ‘familieslang’

    @ Mama Muis: Tja als je veel familie hebt, dan heb je dus een hele verzameling slangen :-))

  7. Leo zegt:

    Mij zijn dit te veel foeselefeetjes…..

    @ Leo: ;-))) Foeselefeetjes doet mij denken aan Fiezelefoozen. Enne dat is een heel leuk spelletje voor twee personen :-))

  8. tagrijn zegt:

    Je kunt toch niet foeksen met een ploempkast? Dan raakt het breersel in de lenko.

    @ Tagrijn: In de meeste huishoudingen heeft de man des huize het beheer over de afstandsbediening. Hier is dat meestal niet zo, dus ik kan foeksen als ik dat zou willen :-))

  9. een Oldtimer zegt:

    Bij ons was dat: “Hol is op met dat gefoesel.”
    Maar foeselen met een ploemkast?
    Ik zol niet weten hoe ai dat mut doen.

    @ Oldtimer: Met een westerse familie was het vaak de uitdrukking: Kappen nou! Maar hol is op, dat ken ik ook :-))

  10. Mijn kinderen merken op dat ik vaak rare woorden gebruik voor wat ik bedoel: “willen jullie even jullie sokken uitfrupselen voordat je ze in de was gooit?” Ik gebruik ook wel eens het woord “rupselen”, maar dat betekent dan net weer iets anders dan “frupselen”. Ook kan ik het hebben over “romselen”, wat weer iets anders betekent dan “slommeren”.
    Het is vooralsnog geen familie-“slang”, het zijn door mijzelf verzonnen woorden. En toch weten mijn kinderen feilloos wat ik bedoel. Misschien start hier dan “familie-taal”?

    @ Libra: Zo start het. Je roept iets en het wordt overgenomen..

  11. Plato zegt:

    Wat een grappige woorden. Er zou eigenlijk een woordenboek moeten zijn van alle familiegebonden woorden. Zou wel heel dik worden.

    @ Plato: Dat wordt denk ik met mijn (schoon)familie een hele serie boeken.

Geef een reactie

