Fladderaars

Vandaag zag ik nog een vlinder vliegen, maar deze had ik onlangs al op de film gezet.
Echter ik zag ook vogels in de tuin.
Daarom besloot ik toch om wat voer in de tuin te zetten.

Maar ik maak een notitie voor volgend najaar.
Dit is geen goed idee.

Jawel voor de vogels,
maar niet voor de overwinteraars die achter het voederhuisje zitten.

Maar ja ik heb biologie, net als geschiedenis en aardrijkskunde heel snel laten vallen.
Dus ik haalde het voederhuisje van de schuur.

En gelukkig zag ik ze gelijk zitten.
Snel naar binnen om het op film te zetten.

Want er zaten wel 6 grote en 1 kleine lieveheersbeestje.
Ik hoop maar dat ik ze niet al te zeer gestoord heb.

Misschien aan Sint maar een Lieveheersbeestjeskast vragen.

En voor filmpjes vertrouw ik de huidige laptop dan weer net even wat minder.
Dus voor filmpjes nog even geduld a.u.b.

Dit bericht werd geplaatst in Dieren. Bookmark de permalink .

18 reacties op Fladderaars

  1. Truus zegt:

    Maar goed dat je ze op tijd zag Min. Lieveheersbeestjes zijn nuttige diertjes. 🙂

    @ Truus: Voorlopig laat ik het voederhuisje tot de lente komt met rust.

  2. J@n. zegt:

    Hier zetten ze die kevertjes iedere zomer in tegen bladluis, maar dat is een soort die hier niet kan overwinteren. Hopelijk kunnen die van jou het wel anders is alles voor niks.
    Gr. J@n.

    @ J@n: Ik hoop er maar het beste van

  3. rietepietz zegt:

    Misschien laten de vogels ,dankzij jouw voedsel , de lieveheersbeestjes met rust 😉

    @ Riet: Doorgaans heb ik hier dagelijks een merelpaar op bezoek en die zijn vooral op pierenjacht.

  4. jeer zegt:

    Min,

    Zojuist met een van mijn kleinkinderen in de speeltuin ook nog een lieveheerbeestje gezien.
    Hij/zij moet maar snel een schuilplaats gaan zoeken.
    Bedankt voor je felicitaties!

    groetjes en goed weekend,

    jeer

    @ Jeer: Ik hou mijn ogen nu goed open, want ik vind het wonderlijke ontmoetingen..

  5. Alice zegt:

    Leuk kleine beestjes en je hebt er een heel nestje van. Bescherm ze maar goed, volgend jaar houden ze je rozen weer luisvrij.

    @ Alice: Ze zaten eigenlijk van de zomer heel veel in de druif, dit merkten we bij het oogsten van de druiven.

  6. Marika zegt:

    Ik heb ook al wat voer neergelegd voor de vogeltjes, er zaten al enkele kool- en pimpelmeesjes in het voederhuisje net. Gelukkig geen lieveheersbeestjes. 😉 Het vlinder-bijenhuisje wordt trouwens bewoond door een spin, is in een van die gaten gekropen en heeft een weg gesponnen voor het huisje. Dus als er nu een vlinder of een bij naar het huisje wil gaan… ai. :-/ Maar wel slim van die spin…

    @ Marika: Hmm hier zag ik hel wat spinnen rond om de vogel(voeder)huisjes.

  7. Annemiek zegt:

    Ons vogelhuis staat sinds een weekje weer in de tuin. het duurde een paar dagen voor de vogels het weer gevonden hadden, maar inmiddels wordt het bezocht.

    De lieveheersbeestjes waren waarschijnlijk niet blij met je actie om het vogelhuis in de tuin te zetten.

    @ Annemiek: Hier hangt het voederhuisje gewoon altijd buiten. Ik haalde het van de muur af, wat ik dus voortaan niet meer in de herfst of winter zal doen..

  8. Maurice zegt:

    ik geniet altijd van de vogeltjes op m’n balkon. Er zit tegenwoordig altijd een boomklever, prachtig beestje!
    Bij de jumbo is het vogelvoer in de aanbieding….ik kan me nu al verheugen op de mezen, vinken, en ander gevogelte. Ze maken me blij.

    @ Maurice: Ik heb nog voldoende vogelvoer. Maar ja hier komen de vogels dan ook meestal alleen als ze jongen hebben buurten. We wachten het maar weer af.

  9. Jeroen zegt:

    Zou zonde zijn als die nuttige beestjes de winter niet doorkomen.

    @ Jeroen: Inderdaad. Maar ze zitten op een plek die droog is en nu ook met extra bescherming..

  10. een Oldtimer zegt:

    In de ren van ons kippenhok, vanuit de woonkeuken
    heb je daar een mooi zicht op, zitten heel veel
    mussen en andere vogels.
    Ik hoef ze niet speciaal te voeren want ze maken
    volop gebruik van het aanwezige kippenvoer.
    Zoveel zelfs dat ik soms denk dat ik de kippen bij moet voeren.

    @ Oldtimer: Hier heb ik dus meer dieren dan ik dacht en ik geniet er met volle teugen van. Maar aan het voer wat ik dan buiten heb gezet is nog niemand bijgeweest.

  11. wilma zegt:

    Bewaar er een paar voor mij;-)
    Liefs:Wilma.

    @ Wilma: Ik denk niet dat ze hele grote afstanden vliegen :-))

  12. Plato zegt:

    Hebben die lieveheersbeestjes dan geen onderkomen, al is het maar een omgekeerde bloempot? Ik wist trouwens niet eens dat die beestjes konden overwinteren. Ik heb ook maar kort biologie gehad.

    @ Plato: In de omgekeerde bloempot zit meestal een pad. En het vogelvoederhok zit dicht bij een klimplant, dus ik denk dat ze voor de kortste route gekozen hebben.

  13. Leo zegt:

    De gasten van vorig winterseizoen hangen nu ook alweer aan de waslijnen en bivakkeren op de rand van de schuur. Loerend naar de plekken waar we normaal de vetbollen en dat soort dingen uitstallen..zouden we een strenge winter krijgen?

    @ Leo: Van mij mag er wel weer een elfstedentocht komen..
    En hier komen de vogels meestal alleen als ze jongen hebben, m.u.v. de merels die het hele jaar hier buurten.

  14. Elmar zegt:

    Goed idee van dat lieveheersbeestenkastje!
    Hopelijk komt het goed met je lieveheersbeestjes!
    groetjes,
    Elmar

    @ Elmar: Voorlopig laat ik ze maar daar waar ze nu zitten..

  15. Heb gisteren nog een heel gevecht gehad om een Lieveheersbeestje te redden: bleek ingeklemd te zijn tussen het wasgoed van de kids! Uiteindelijk kon hij ontsnappen, via mijn vinger richting het zolder-dakraampje…

    @ Libra: Mooie actie!

  16. Margreet zegt:

    Ik ben ook wat aan het rommelen in de tuin..opruimen en zo..kom ik opeens een pad tegen die een mooi holletje had gevonden. Snel de zaak weer teruggelegd, daar kon het gelukkig wel. Ik vind het altijd rot als ik dieren stoor, maar je ontkomt er niet altijd aan.

    @ Magreet: Tja vandaag zag ik in de voortuin leuke vogels.
    Maar ik kon toch echt moeilijk de rest van de dag in Deetje blijven zitten. Zodra ik haar deur opendeed waren de vogels weg..

  17. tagrijn zegt:

    Lieveheersbeestje. Een prachtnaam voor een terrorist… Vandaag zaten ze alweer met honderden tegen m’n raam geplakt. Nog even en ze zijn weer binnen… Probeer ze maar eens weg te krijgen. Stap je in bed…ja hoor, lieveheersbeestjes tussen de lakens. Laat dat lieve maar weg en als heer gedragen ze zich ook al niet. Redden? Nevernooitniet. Uitroeien die handel!

    @ Tagrijn: Het is wel de bedoeling dat ze buiten de deur blijven, net als andere fladderaars.

  18. Ik heb het gevoel dat er dit jaar heel veel lieveheersbeestjes zijn…?? Of proberen ze ons iets te vertellen: tegen geweld en zo?

    @ Libra: Ik ben er inderdaad wel veel (of steeds dezelfde) tegengekomen. En tja is geweld ooit zinvol ? (Wie heeft die term zinloos geweld toch bedacht??)

Geef een reactie

