Dag (en nacht-) dieren

<!– /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;}@font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;}p.MsoNoSpacing, li.MsoNoSpacing, div.MsoNoSpacing {mso-style-priority:1; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;}.MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;}.MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;}@page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;}div.Section1 {page:Section1;}–>

 

Vanjongs af aan ben ik opgegroeid met huisdieren.

Altijdwas er wel minimaal een hond en een kat in huis.

Inde hokken buiten scharrelden de kippen, de gans, de cavia’s en het konijn.

Ende eerste hond Bambi werd ook nog zwanger, wat voor ons als kleuters een helebelevenis was.

Nadie zwangerschap heeft Hilde er altijd voor gezorgd dat honden en kattengeholpen werden.

Lieverleegte in die buiken dan moeten leuren met jonge dieren.

Onlangstoonde een buurmeisje mij haar cavia’s

Alspuber had ik die ook, waarbij Babbel zijn Knabbel zwanger maakte.

Nahet overlijden van de laatste (Moriaantje) is er geen nieuwe meer in het hokgekomen.

Hetkonijn werd bij de laatste verhuizing van mijn ouders, waarbij ik ook nog deeluitmaakte van de huishouding bij de nieuwe bewoners achtergelaten.

Sindsdie tijd heb ik geen dieren meer buiten in hokken, dat is dus al heel watjaren.

Enin augustus 1988 trok ik de ouderlijke woning achter mij dicht om tijdelijk inhet fietsenhok van Tante Do en Ome Hartmann te gaan wonen.

(Zehadden nog thuiswonende zonen).

Inmijn eerste eigen 1 kamer huurwoning had ik het gezelschap van Remie, dehamster.

Omdateen afscheid mij niet in de koude kleren ging zitten heb ik van 1991 tot 1998zelf geen huisdier gehad.

Datveranderde niet nadat Juan en ik gingen samenwonen op 1 januari 1998.

Die`leegte` in huis werd pas vanaf 17 oktober 2001 gevuld door onze kat(ten).

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Dieren, Write On Wednesday. Bookmark de permalink .

19 reacties op Dag (en nacht-) dieren

  1. J@n. zegt:

    Onze poes is precies drie jaar geleden gestorven en daar heb ik zoveel leed van gehad dat er hier geen huisdier meer zal komen en daarbij vind ik ook nog dat het feit dat ik op een appartement woon ook een reden is. Je kan het volgens mij een dier niet aandoen om het zo in de bewegingen die ze nodig hebben te beperken.
    Gr. J@n.

    @ J@n: Precies de reden waarom ik jaren geen huisdier had. En als ik een huisdier miste ging ik gewoon een paar dagen naar de ‘ouderlijke’ woning 🙂

  2. Truus zegt:

    Dankzij deze WOW weten we nu jouw ‘huisdierengeschiedenis’. 😉
    Ik hoop dat madame M die ‘leegte’ in jullie huis nog lang zal mogen vullen. 🙂
    Enne, Hilde is een verstandige vrouw. 🙂

    @ Truus: Als ik alle namen van de huisdieren waar ik een band mee heb of heb gehad moet noemen dan ben ik nog wel even bezig..
    En volgens ons wordt Madame M heel oud en Hilde is inderdaad heel verstandig :-))

  3. Plato zegt:

    Oh ik zie nu pas dat het een WOW is. Joh…. goed stuk. En nog beter dat je niet zo maar het ene dier tegen het andere dier verwisselt. Dat geeft wel aan dat je echt een band met ze hebt.

    @ Plato: Die band is voor het leven en die band geldt trouwens ook voor de huisdieren van veel (schoon)familieleden..

  4. Alice zegt:

    Huisdieren is ellende en ook veel plezier. Je hebt het hier mooi neergezet.

    @ Alice: En gelukkig weegt het plezier toch vaak op tegen de ellende. En van veel (soms al heel lang geleden) gestorven huisdieren bestaan er ook nog foto’s en filmmateriaal.

  5. Elmar zegt:

    Leuke huisdieren Wow Min!
    Hamsters waren mijn eerste huisdieren toen ik 5 of 6 was, daarna heb ik altijd huisdieren om me heen gehad. Konijnen, kanaries, valkparkieten allerlei vissen, cavia’s, een hond en nu hebben we 4 katten. Ik zou het leven zonder huisdieren een stuk minder gezellig vinden!
    groetjes,
    Elmar

    @ Elmar: Ik heb al een kwart van mijn leven bewust even geen huisdieren gehad. Maar ook omdat er daarvoor niet of nauwelijks ruimte was. Nu hebben we een ruime woning voor 2 personen en 1 kat :-))

  6. Mama Muis zegt:

    was wel een verbouwd fietsenhok naar wij hopen?

    @ Mama Muis: De fietsen stonden er niet meer in, het was in het flatgebouw en er zat geen verwarming in. Ik ging dus elke avond met een warme kruik naar het fietsenhok voor in mijn bed ! Maar ik had daardoor wel heel snel zelf die al genoemde 1 kamerwoning.

  7. Toaske zegt:

    Ik kan me een huis zonder kat(ten) niet voorstellen. Leuke invalshoek deze WoW.

    @ Toaske: Ik heb nooit echt een huis zonder katten gehad. Maar ja dat komt ook ik heb een verzameling boeken over en gebruiksspullen in de vorm van katten :-)) En die verzameling is dan weer in 1987 begonnen, oh dear..

  8. Tsja, huisdieren….
    Door de onbedwingbare dierenliefde van Dochterkind huisden hier al ratten, vissen, cavia’s, vogels, enzovoort. Maar ik BLEEF anti-hond! (Met katten heeft zij dan weer niets…)
    Maar ja… uiteindelijk huist hier dan toch een hond. Je weet ervan. De tijd moet er rijp voor zijn…

    @ Libra: Mijn broer Ernst hield zelfs een tijdje spinnen, maar dat ging mijn moeder toch net iets te ver. En hier hebben we buiten af en toe een pad op bezoek.

  9. wilma zegt:

    Erg mooi geschreven deze WoW.
    Liefs:Wilma.

    @ Wilma: Dank je!

  10. tagrijn zegt:

    Moet er toch ook eens over denken, kom nu niet verder dan wat fruitvliegjes en de vloermijt.

    @ Tagrijn: Die rekenen we hier niet mee hoor. En ook de spinnen en andere gevleugelde dieren worden buiten de deur gezet, met hulp van een lege mayopot.

  11. Margreet zegt:

    Myrthe zei gisteravond nog dat ze niet zonder katten kon. Zolang ze leeft hebben we ook al katten gehad, nooit waren we katloos. We hadden er ook een tijdje een cavia bij, grappig om te hebben meegemaakt maar dieren in hokjes vind ik niks, dus niet weer.
    Op dit moment hebben we een kleintje, en een grotere die zoek is.

    @ Margreet: Huisdieren die zoekraken, dat is heel frustrerend. Ik blijf hopen dat WB snel weer thuis is. Onlangs hoorde ik van oom Lennaert dat hij nooit had gehoord dat mijn ouders wel wisten wat het lot in de jaren 70 van bovengenoemde Bambi was.
    Ik heb hem dus in 2009 kunnen melden dat een jager haar voor een konijn had aangezien…(Het was een reepinzer)

  12. Melody zegt:

    Ik zou ook niet zonder mijn huisdieren kunnen hoor!
    Al sinds ik zo’n kleine 30 jaar geleden niet meer bij mijn ouders woon heb ik dieren geahd…

    Ze geven je hun liefde en het is inderdaad niet leuk hoe de leegte voelt als ze er ineens niet meer zijn.!

    Fijn weekend, liefs Melody

    @ Melody: Ik zal zo weer eens kijken hoe het met de kat is, ze is vandaag 5 oktober niet in haar hum…

  13. rietepietz zegt:

    Huisdieren zijn inderdaad een hele verantwoording waar veel liefde tegenoverstaat . Vooral de grotere dieren kun je behoorlijk aan gehecht raken ik kan je besluit van destijds dus goed begrijpen .
    Maar ja ,je bent het blijkbaar toch gaan missen om huisdieren om je heen te hebben , ook dát snap ik wel!

    @ Riet: Ik ben gehecht geraakt aan alle huisdieren, groot of klein.

  14. Vedat zegt:

    Als je opgegroeid bent met dieren, dan komen er vaak op de een of andere manier steeds weer dieren in je leven/huis. Het maakt vaak niet eens uit wat voor dieren.

    @ Vedat: Nou ik heb mijn voorkeuren. En vogeltjes en vissen dat gaat het echt niet worden..

  15. Marloes zegt:

    Onze trouwe viervoeter is aan haar laatste dagen/maanden/jaren begonnen. Ook hier zal haar dood voor een grote leegte zorgen.

    PS: in het fietsenhok van Tante Do en Ome Hartmann te gaan wonen?? wie woont er nou in een fietsenhok?

    @ Marloes: Onze kat heeft blijkbaar vandaag weer een wat mindere dag…

    En het fietsenhok had ik in gebruik als slaapkamer. Want om er echt in te wonen was het wel wat klein 🙂

  16. Truus zegt:

    Ik lees dat het weer wat minder gaat met Madame M.
    Gaat de dierenarts nog iets doen Min?

    @ Truus: Die gebitsproblemen flikkeren zo nu en dan op.
    Nu ze weer haar favoriete eten krijgt is ze weer in haar nopjes… Katten, het blijven portretten!

    Morgen is de controle bij de DA.

  17. Leo zegt:

    Een huis zonder huisdieren is op een of andere manier net te leeg voor mij. Ongekend, vroeger thuis toen ik jong was al, altijd een kat, of kat/hond. Vissen ook, en soms daarnaast nog wat vogels. Toen ik op mij zelf ging wonen was er altijd een kat. Sinds de jaren negentig hebben we een hond en daarnaast twee katten. Heerlijk om met die beestjes samen te leven. Ook al is het soms passen en meten in de tijd, in de zorg of wat ook.

    @ Leo: We hadden tot november 2004 twee katten. En doordat ik ook dat jaar zonder werk zat konden we totdat het echt niet meer ging voor hem zorgen (nierfalen). En als we al zien hoeveel we hem, na al die jaren nog missen…

  18. Frans54 zegt:

    Ik heb ook altijd dieren in en om huis gehad. Grasparkietjes, valkparkieten, duiven, guppies, wandelende takken en toen ik op mij zelf woonde kippen, katten, kanariepiet etc. Door mijn ziekte kon ik op een gegeven moment het opruimen van het kippenhok niet meer doen en zijn die verdwenen en later werd ook het goed verzorgen van de kat een probleem zodat die ook verdween. Na transplantatie is men niet bepaald enthousiast over het houden van huisdieren ivm besmettingsgevaar dus is het daarna nogal stil gebleven in huis. Maar buiten vliegt gelukkig nog genoeg rond aan mezen, mussen, roodborstjes, merels etc. en de laatste jaren ben ik heel blij met mijn aanloop kat (Zwarte Piet/Malle Pietje): toch wat gezelschap maar geen probleem met het schoon moeten maken van een kattebak.

    @ Frans54: Mijn tante Millie heeft een harttransplantatie ondergaan (medio 1997) en heeft een hond. Maar er is altijd iemand in de buurt die voor die hond zorgen kan.

  19. Frans54 zegt:

    @Min: hond en kat mag eventueel wel, maar het advies is toch wel om als je die nog niet hebt er ook geen aan te schaffen en toch zeker zaken als het schoonmaken van de kattebak, borstelen van de hond en achter de hond opruimen tijdens het uitlaten aan anderen over te laten en ze niet aan je te laten likken, zeker niet in het gezicht.

    @ Frans54: Ze heeft echt tijden na haar operatie alleen handen van haar familieleden willen schudden..

Geef een reactie

