Horde(s)

<!– /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;}@font-face {font-family:Verdana; panose-1:2 11 6 4 3 5 4 4 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:647 0 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Verdana","sans-serif"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; color:#000066; mso-ansi-language:EN-US;}.MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:10.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt;}@page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;}div.Section1 {page:Section1;}–>

In de jaren tachtig groeide ik van een elfjarige spicht op tot een 21jarige zelfstandige vrouw.

 

De jongens kregen in die tijd, of het hun ambitie was of niet, altijd eenoproep tot dienstplicht.

 

Blijkbaar waren er meer waar water wel trok, want er reisden heel watdienstplichtigen als marinier van onze waterplaats naar Den Helder (per spoor).

 

Een aantal daarvan hebben samen metde kroonprins gediend.

 

Voordat de diensttijd begon was er een keuring.

Die keuring bepaalde of je wel of niet geschikt was voor diensttijd.

 

(Terzijde Juan is nooit in dienst geweest, zijn geboortejaar 1959 werdgewoon uitgeloot).

 

Ook Ernst kreeg een oproep voor de keuring.

Samen met een hele horde jongens van zijn lichting  (1969) was er dus een keuringsdag.

 

En terwijl Ernst heel graag wilde (en dan het liefst een diensttijd bij deMarine), hoopten anderen op afkeuring in de S5 categorie.

 

Er was een conditietest, een ogentest en er was een gehoortest.

Die laatste test bleek een onhaalbare horde voor mijn broer Ernst.

 

Tenminste dat vond de keuringsarts. Want als er dan een kogel langs het verkeerdeoor zou vliegen dan was er een grote kans dat mijn broer het hoge geluid ervan nooitof te laat zou horen

 

Uit die test bleek namelijk dat mijn broer al iets te vaak in ruimtes (denkmachinekamers) had verbleven, waardoor hij beroepsdoof (aan één oor) isgeworden.

 

Wat betekende dat hij al halverwege de keuringsdag het terrein mochtverlaten.

Een heleboel jongens jaloers achterlatend.

Dit bericht werd geplaatst in Write On Wednesday. Bookmark de permalink .

13 reacties op Horde(s)

  1. Marika zegt:

    Mijn broer kreeg ook een oproep in die tijd, hij hoopte dat hij afgekeurd zou worden op zijn allergieën, maar het werden zijn knieën, hij wist niet eens dat hij daar iets aan mankeerde. 😉

    @ Marika: En heeft hij daarna nog last van die knieen gehad?

  2. Alice zegt:

    Mijn broer is na een week dienstplicht naar huis gestuurd, het ging niet erg goed met hem.

    @ Alice: Dienstplicht was vast ook niet iets voor mij geweest..

  3. Leo zegt:

    IK werd goedgekeurd, mocht meteen door naar de Luchtmacht, onderofficiersopleiding, maar uiteindelijk toch niet in dienst geweest. Via uitstel afstel gekregen….Met redenen omkleed….ben er nog blij om.

    @ Leo: Het loopt gewoon zoals het loopt, dat blijkt!

  4. Rietepietz zegt:

    Veel van onze huidige jongeren zouden gebaat zijn bij een jaartje afknijpen in militaire dienst ,nou ja ,dat denk ik dan hé!

    @ Rietepietz: Tja, daar zit wel wat in..

  5. tagrijn zegt:

    Wie niet horen wil…

    @ Tagrijn: Brrrr!

  6. Marika zegt:

    Ik geloof dat dit wel meevalt, maar hij doet ook niet echt dingen waardoor de knieën teveel belast worden. Wel veel fietsen en dagelijks trainen op een crosstrainer. Hij had pas wel moeite met een oefening van Active Sports op de Wii. Skeeleren… je moet dan door je benen zakken in een gehurkte houding en die houding vasthouden, en dan ook nog op het goede moment springen als je manneke over een springschans gaat (het is een vrij lang parcours met veel springschansen). Dat is heel zwaar voor je bovenbenen en ook voor je knieën vrees ik. Hij haalde de finish maar net. 😉

    @ Marika: Mijn broer is dus al ruim 20 jaar beroepsdoof, maar ik zou echt niet weten of het nu zijn linker- of zijn rechteroor is. Waardoor ik weleens wat aan het verkeerde oor wil vertellen :-))

  7. J@n. zegt:

    Mijn lichting was van 1962 en ik zat bij de zandhazen oftewel infanterie. Met zware tegenzin! Ik heb wel het geluk gehad dat ik na één jaar het leger al kon verlaten tengevolge van een strenge winter (’62-’63), waardoor de bouw erg achterop geraakt was en dat ik dus in de bouw werkzaam was.

    @ J@n: Ik denk dat ook mijn vader Sjoerd tot de lichting van 1962 behoorde. En hij heeft het me vast met heel veel smaak en vaak verteld wat hij in zijn diensttijd deed, maar op dit moment wil er even niets van boven komen drijven 🙂

  8. wilma zegt:

    Zelf wilde ik vroeger ook in dienst, het is er nooit van gekomen.
    Piet heeft wel gediend….

    Mooi geschreven.
    Liefs:Wilma.

    @ Wilma: En van welke lichting is Piet?

  9. Plato zegt:

    Ik wil reageren maar kijk eerst naar dat filmpje. Ik lag weer dubbel. Wat heerlijk toch om dat weer te zien. Ik heb gelukkig niet in dienst gezeten. Ik haat dat militair gezag en alles wat op legers lijkt. Ik wil er niks mee te maken hebben.

    @ Plato: Ik durf nog steeds niet naar het filmpje te kijken. Want ik ken Dorus vooral van de langspeelplaat. En daar zongen wij, Hilde, Ernst en ik dan bij mee tijdens het afwassen..

  10. Maurice zegt:

    ik heb de dienstplicht omzeilt (om maar in watertaal te blijven 😉 ), ik heb vervangende dienstplicht gedaan op t gemeentehuis in Heerlen.
    Ik zag er t nut niet van in, ik heb niks met wapens en legers en geweld.
    ik stemde destijds ook psp……..
    dag

    !

    @ Maurice: Daar waren meer jonge mannen goed in, de diensttijd omzeilen. Over stemmen gesproken, wij waren in onze oude waterbuurt apart met geen CDA-affiche voor de ramen 🙂

  11. Melody zegt:

    De dienstplicht-horde heeft mijn man met plezier vervuld, hij ging mager die tijd in en kwam er dik weer uit 😉 Oftewel het was een vreet-& zuipfestijn in die tijd, volgens hem dan he?

    Zelf heb ik me indertijd wel eens afgevraagd waarom zoiets niet voor meisjes gebeurde.. maar tegelijkertijd was ik daar ook wel weer blij om,. ik zag het mezelf namelijk niet doen.

    HOe dan ook mooie wow is dit wel!

    Muzikale groeten, Melody

    @ Melody: In mijn middelbare schooltijd wilde het enige meisje op de LTS heel graag dat ik of andere meiden ook op die school kwamen. Dus wie weet waren, als we het maar hadden aangekaart best wel mogelijkheden geweest.

  12. Marloes zegt:

    In mijn jeugd was de dienstplicht onderdeel van ieders leven. Ik ben blij dat we dat ver achter ons gelaten hebben.

    @ Marloes: Nu kiest men er zelf voor als men bij de marine of het leger wil.

  13. Truus zegt:

    Mijn oudste broer is net als ik slechthorend en is destijds dus afgekeurd op allebei zijn oren. 😉

    @ Truus: Mijn broer loopt nou bij een arts voor zijn oor, volgens hem is zijn gehoor dit jaar verslechterd..

Geef een reactie

