Wie?

<!– /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;}@font-face {font-family:Verdana; panose-1:2 11 6 4 3 5 4 4 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:536871559 0 0 0 415 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Verdana","sans-serif"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; color:#000066; mso-ansi-language:EN-US;}.MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:10.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt;}@page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;}div.Section1 {page:Section1;}–>

Mijn moeder Hilde kanheel goed namen verhaspelen.

Nu ben ik er me vaak vanbewust dat we uiterlijk op elkaar lijken.

En dat mijn vader SjoerdJuan al ontelbare keren heeft gewaarschuwd wat zijn voorland is.

 

Als mijn moeder één vanons, de kinderen, riep deed ze het al.

Maar het jongens eten,hielp niet.

Dan spitsten wij (erghoor) onze oren om te horen hoe onze namen nu weer verhaspeld werden.

 

Kijk hier op dit loghebben mijn broer en ik korte namen, maar in het echt hebben we beide tweeklemtonen in onze namen.

 

Het leek wel of ze dehele familie riep, behalve ons..

 

En wij (Ernst en Min) dangelijk:

Ja joh noem gelijk dehele familie op (wij zijn vernoemd!):

Cor, Henny, Kees, Saar,Inge, Elvis, Willem, Hartmann, Rose…

 

Zelf ben ik ook nietaltijd even sterk met namen onthouden.

En helaas heeft goedluisteren naar (telefoon)stemmen ook weleens tot gevolg dat ik niet gelijk doorheb wie ik aan de lijn heb.

 

Zo lijken de stemmen vanmijn vader en broer door de telefoon op elkaar.

Denk je de ene tespreken, is het de andere..

 

Maar dat het me zelfs opdit log zou overkomen..

Dat is toch echt heelfrappant..

Want ik kan toch echtniet zeggen dat men geen namen schrijft bij de reacties..

 

Wie is ook drie letters,dus deze is speciaal voor Jan en Leo

 

Soms is taal geen abc-tjevoor me.

Net als dat cijfers somsabracadabra voor me zijn (wiskunde!).

En vaak genoeg zie ikmijn vergissing op tijd.

 

Want vierenzestig is geen46.

(Terwijl fourtysix datwel is, ik bedoel maar)

 

Maar ja, soms schiet erwel eens eentje tussendoor.

Als ik het de volgendekeer dan heb over de dinges, van de danges, van de donges mag je altijd meldendat zoiets anders heet of genoemd wordt.

Ik wens iedereen een prettig weekend.

Wij gaan van Groesbeek richting Maastricht wandelen (40 km Pieterpad).

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

17 reacties op Wie?

  1. chaval zegt:

    Ach ja, klinkt bekend. Ook bij ons thuis werden de namen veranderd in vanalles en nog wat. Ik verder verwissel ik ook nog weleens de een met de ander. Nou ja joh, zolang dit niet in het huwelijksbed gebeurt is er weinig aan de hand, toch?

    @ Chaval: Het is in het samenlevingsbed gelukkig nog nooit voorgekomen.

  2. Annemiek zegt:

    Het is wel hilarisch als iemand namen zo verhaspelt. Maar voor degene die moeite heeft met het onthouden van namen kan het knap lastig zijn. Soms zelfs genant.

    @ Annemiek: Al heel snel hoorde ik volgens mijn schoonzusters tot de familie en dan belden er een op:
    Hai, met mij!
    En ik kom me dan soms een kwartier lang niet bedenken hoe mij nou heette..

  3. J@n zegt:

    In de eerste plaats neem ik je absoluut niets kwalijk Min, zo was mijn hint echt niet bedoeld hoor! maar ik vond het vreemd dat ik werd verwisseld met een persoon die toch wel wat betere teksten schrijft als ik, dus het is eigenlijk een compliment voor mij;-)) Nee joh, het is mij ook wel overkomen en wie niet? Je hebt toch weer een heel leuk logje ervan gemaakt.
    Gr. J@n.

    @ J@n: Dat weet ik J@n, maar ik vond het best wel stom van mezelf. Blijkbaar was ik er weer eens niet helemaal bij met mijn gedachten. Praten en breien zei mijn lerares gaat niet tegelijk..

  4. plato zegt:

    Hee, het Pieterpad. Dat is een leuk idee. Veertig km is wel lang. Op één dag?

    Mij noemen ze altijd Wim. Dat is vervelend want ik heet Willem. Wim klinkt kort en snauwerig met ook nog een achternaam van drie letters. Maar dat snappen veel mensen niet. Ik wil niet verhaspeld en ook niet verkort. Grom!!

    @ Plato/Willem: Gemiddeld is een etappe ca. 20 km, dus we lopen 2 etappes.

    En tja die verkortingen zijn inderdaad niet altijd even prettig. Maar langere achternamen worden ook verkort weet ik (vriend, moeder) en dat is soms geinig en soms heel irritant. En dan heb jij het voordeel dat niet veel mensen je achternaam op drieentachtig manieren fout kunnen schrijven..

  5. Alice zegt:

    Daar heb ik nu toch echt geen last van. Lijkt me heel erg als je niet weet wie er bedoelt wordt.

    Wandel ze

    @ Alice: Als ik in gedachten ben kan het voorkomen dat ik je niet eens opmerk. Jaren geleden vroeg mijn schoonmoeder of ik boos op haar was. Nee hoezo? Je zag me niet in de winkel… Sindsdien let ik toch wel beter op.

  6. frans54 zegt:

    Ik ben een meester in het onthouden van gezichten en namen. Alleen zitten ze in mijn hoofd in twee verschillende archieflades en heb ik nogal eens moeite om de bij elkaar behorende archiefstukken te vinden.

    Engelsen en o.a. Zweden hebben inderdaad een logischer manier om getallen uit te spreken, eerst de duizendtallen, dan de honderdtallen en dus ook eerst de tientallen en dan de losse exemplaren erachteraan zoals je het ook schrijft. Met ons systeem hebben veel mensen moeite, vooral vaak met het noteren van (telefonisch doorgegeven) huis- en telefoonnummers. Zelfs in ondertitelingen zie je vaak dat het verkeerd geschreven/vertaald wordt.

    @ Frans54: En dan dat laadje met de kennis waar je iemand van kent.. Is bij mij ook niet altijd even paraat.
    Maar ja ik ken dan ook heel veel mensen.
    Laatst zei ik iemand gedag (en zij ons!). Zo, zei Juan, je kent ook iedereen. Ehm Juan dat was de slijter..

  7. Trui zegt:

    Oh, daar heb ik tegenwoordig ook last van! Ik verwissel regelmatig de namen van mijn zonen en zeg dan uiteindelijk maar: de oudste of jongste o.i.d.

    @ Trui: Mijn moeder doet het al jaren, ik weet niet beter.
    Maar dat oudste en jongste ga ik voor Pim en Frits onthouden, want oef die heren lijken nu al sprekend op elkaar..

  8. kamira zegt:

    k roep ook de hele santekraan bijeen

    @ Kamira: Ze weten vast bij de eerste naam al wie je echt bedoelt. Dat wisten mijn broer en ik al heel jong 😉

  9. Elmar zegt:

    Mijn schoonmoeder haalde altijd haar zoon qua naam door elkaar. Mijn moeder noemt me altijd Elfriede (mijn doopnaam) als ze iets van me moet.
    Ik denk dat er veel mensen zijn die last hebben van verhapselingen ;-)!
    groetjes en wandel ze!
    Elmar

    @ Elmar: Blij dat ik niet de enige ben en ik heb Juan nog nooit bij zijn doopnamen genoemd, maar ja we hebben er beide 3 😉
    Het weer en de wandelingen waren prachtig!

  10. Jeanine zegt:

    Hahaha, geweldig:) Mijn moeder gooit namen door elkaar, ze verhaspelt ze niet maar noemt mij soms Petra en Petra soms Jeanine, bij haar kleindochters doet ze het ook. Wij lachen natuurlijk…. maar…. Petra en ik hebben elkaar al een paar keer betrapt dat zij Kristy zegt tegen één van haar dochters en ik Jodie of Fleur tegen mijn dochter. Oeps………

    @ Jeanine: Pim en Frits lijken veel op elkaar, dus als dat zo blijft wordt het wellicht best lastig om de heren uit elkaar te houden.. En wat zeggen jullie dochters dan? Ik zal het wel aan haar vragen als ik haar zie ? 😉

  11. Vedat zegt:

    Wat leuk, dat je een stukje van het Pieterpad gaat lopen. Nou ja, stukje… Veertig kilometer is heel wat om te lopen. Maar Min, ik heb toch een vraag. Heeft jouw echte naam twee klemtonen of bedoel je toch twee lettergrepen?

    @ Vedat: Wij lopen al jaren een stukje van het Pieterpad en per etappe doen we ca. 20 km.
    En oeps ja daar zeg je wat mijn naam heeft twee lettergrepen (net als mijn broer), alleen tja de klemtoon wordt weleens verkeerd gelegd…

  12. novelle zegt:

    ga je echt 40km lopen Min? Pieterpadden lijkt mij ook erg leuk alleen 40kmm das te ver voor èèn dag of doe je er een weekend over.

    @ Novelle: Wij deden het in twee dagen en ik heb de laatste ca. 5 kilometers niet meegelopen. En ik woon in de omgeving van Nijmegen dus er zijn mensen die hier
    4 dagenlang 50 km per dag lopen bij de Nijmeegse 4-daagse..

  13. Leo zegt:

    IK weet soms ook niet meer hoe mijn broer heet, maar die houdt het contact ook niet echt warm. Gelukkig kan ik zijn naam wel onthouden, maar verder….. Als hij was voorzien van een Gooise naam had ik wellicht nog eenexcuus voor het gedrag kunnen vinden…

    @ Leo: Ik ken wel drie bijnamen van mijn broer, dat is mijn excuus. Want zijn echte naam wil ik nog wel eens verkeerd uitspreken volgens hem..

  14. Mama Muis zegt:

    en… hoe is het met de voetjes?

    @ Mama Muis: De voetjes zijn van de vloer en blij.
    De beide benen en mijn bovenrug tintelen nog aardig na..

  15. Truus zegt:

    Ik heb regelmatig moeite met namen. Gelukkig ben ik niet de enige lees ik hier. 😉
    Een vrouw die ik van de manege ken heeft het (hele) Pieterpad samen met haar zus gelopen.

    @ Truus: Naarmate ik ouder word, wordt het ook niet beter..
    En wij hebben nog zo´n 130 kilometer te lopen richting de Pietersberg. Maar ik heb al heel wat kilometers gesmokkeld..

  16. rietepietz zegt:

    Mijn moeder begon met een dochter roepen steevast bij de verkeerde van haar drie dochters om pas na drie pogingen die juiste naam te roepen .Dat werd dus Tru-Le-Riet als ze mij moest hebben ,het schijnt er bij te horen 😉

    @ Riet: Dat deed mijn moeder ook en dan gooide ze er ondertussen ook de naam van onze vader ertussendoor.

  17. Ik heb “maar” twee kinderen en dat schijnt al teveel te zijn soms! Roep ik zoiets als: eh… jij hoe heet je ook alweer!!!
    BF en ik praten tegenwoordig ook vaak in de dinges-danges modus met elkaar. Vreemd genoeg snappen we elkaar dan meestal wel! Wij noemen het “Alzheimer-Light”…

    @Libra: Herkenbaar ja. Mijn moeder en ik praten soms in halve zinnen met elkaar. Wij snappen wat we bedoelen, maar de rest snapt er geen biet van..

Geef een reactie

