Verhalen: ver halen (reizen)?

<!– /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;}@font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;}@font-face {font-family:Verdana; panose-1:2 11 6 4 3 5 4 4 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:536871559 0 0 0 415 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;}p.nospacing, li.nospacing, div.nospacing {mso-style-name:nospacing; mso-style-unhide:no; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman","serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin;}.MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;}.MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;}@page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;}div.Section1 {page:Section1;}–>

Ikhou heel erg van lezen, ik lees ook erg snel.

Hetspelen met woorden door mezelf en anderen, daar kan ik de dag vaak met eenglimlach door beginnen.

 

Alser een beroep lezer bestond, dan zou ik dat graag willen worden.

Maarmisschien is het nog leuker om niet alleen lezer te zijn.

Blijkbaarben ik creatiever dan ik zelf weet of wist.

 

Weetje, toen ik haar vanochtend zag schrijven,

speeldeze met woorden om uit een dalletje te komen.

Zeverpakt ze wel die dalen in haar leven.

Tochgaat ze langzamerhand duidelijk de weg weer naar de bergtop.

Opdit moment zit ze tussen twee banen in.

Maardaarover wilde ze duidelijk vanochtend weer niet tobben.

 

Alsik merk dat ik toch ga tobben, kijk ik nu naar mijn handen en denk ik aan mijngrootvaders:

 

Alsik naar mijn handen kijk,

danvoelen ze wel koud.

Maarze zijn niet kil.

Ikben dan niet zo handig met doe het zelven,

ofzo muzikaal ermee (zoals mijn grootvaders).

 

Mijngrootvaders hebben ook, op geheel eigen wijze,

hetleven geleefd en mij (reis)verhalen verteld of laten vertellen.

 

Uitdie en andere verhalen die ik hoor(de) put ik nu inspiratie.

Voorhet schrijven van verhalen hoef ik dus nu niet ver te reizen.

 

Echterzonder de reislust van mijn voorouders zou ik niet zo kunnen schrijven.

Wantdan kon ik het niet zo (generaties) ver halen.

xxx

Dit keer was het WOW-woord inspiratie.

Dit schreef ik trouwens voor mijn schrijfcursus.

Hierbij verbond ik drie eerdere fragmenten met elkaar.

<!– /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;}@font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;}@font-face {font-family:Verdana; panose-1:2 11 6 4 3 5 4 4 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:536871559 0 0 0 415 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;}a:link, span.MsoHyperlink {mso-style-priority:99; font-family:"Times New Roman","serif"; mso-ascii-font-family:"Times New Roman"; mso-hansi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; color:blue; text-decoration:underline; text-underline:single;}a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; color:purple; mso-themecolor:followedhyperlink; text-decoration:underline; text-underline:single;}p.nospacing, li.nospacing, div.nospacing {mso-style-name:nospacing; mso-style-unhide:no; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman","serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin;}.MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;}.MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;}@page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;}div.Section1 {page:Section1;}–>

Endit waren ze eerst: lezen,  schrijven en reizen!

Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk, Write On Wednesday. Bookmark de permalink .

22 reacties op Verhalen: ver halen (reizen)?

  1. Alice zegt:

    Mooi Ver Halen, je verhalen ver halen. Leuke stukken heb je geschreven voor je schrijfcursus.

    @ Alice: Dank je! En tja in september hoop ik weer daarmee verder te gaan.

  2. rietepietz zegt:

    Woordspelingen zijn leuk ja , ook ik ben gek op !Lastig om met een WOW woord te werken ,ik wil me daar nog steeds niet aan wagen en blijf gewoon spontaan schrijven over wat er op mijn pad komt óf wat er voor brainwaves door m’n hersenpan schieten .;-)

    @ Riet: Dit verhaal komt toch echt uit de voorraad verhalen voor de schrijfcursus. Want tja op dit moment heb ik even wat minder inspiratie ;-).

  3. Jeroen zegt:

    Ik hou ook wel van woordspelingen. En het beroep lezer bestaat echt. Nieuwslezer! Maar ook gesproken boeken inspreken tbv blinden. Een soort voorlezen dus.

  4. Min zegt:

    @ Jeroen: Whahahaha, we deden vroeger Fred Emmer na als nieuwslezer.. En hier in huis heeft Juan echt het mooiste stemgeluid.
    Vandaar dat zijn stem ook te horen is op ons antwoordapparaat 😉

  5. Toaske zegt:

    Handen kunnen zoveel uitbeelden vind ik altijd. Van die oude handen, die voor ons gewerkt hebben, die ons lief hebben gehad. Vind ik prachtig.

    @ Toaske: Inderdaad!

  6. Elmar zegt:

    Leuk dat jij nu dankzij de reislust van je voorouders nu zo mooi kunt verhalen! Jij hoeft die verhalen in ieder geval nu niet ver te halen!
    groetjes,
    Elmar

    @ Elmar: Voor ons is reizen in binnen- en buitenland al heel normaal geworden, maar voor hen (generatiegenoten Juliana) was het echt nog een hele belevenis.

  7. tagrijn zegt:

    Een reis door de geest
    is iedere dag feest!

    @Tagrijn: Mooie spreuk! Gelukkig doe ik dat bijna dagelijks..

  8. Vedat zegt:

    Dus je hebt jouw wow-inspiratie niet ver gehaald. Knap hoor, Min.

    @ Vedat: Dank je, maar hij lag echt nog op de stapel al gemaakt voor de schrijfcursus.. Ik heb namelijk even wat minder inspiratie voor logjes..

  9. J@n zegt:

    Je haalt nog eens een 10 joh!

    @ Leo: Een tien voor taal, joh daar droom ik van.
    Ik heb wel eens een tien voor mijn cijfers gekregen, maar dat was niet die keer dat ik de g voor 9 door wilde laten gaan.

    23-04-09:
    Oeps sorry J@n.. Blijkbaar ben ik woordblinder dan ik dacht. Want dit zijn wel drie hele andere letters dan in jou jouw naam zitten…

  10. Mama Muis zegt:

    Moet je maar bij een uitgever gaan werken, daar lezen ze nieuwe boeken, moet nog snel ook, dus je zit gebakken!

    @ Mama Muis: En dan kan ik zelfs boeken in het Duits en Engels lezen. Ik denk dat ik gelijk eens bij uitgevers kijk voor deze vacature!

  11. frans54 zegt:

    Baantje als corrector niets voor je? Kun je lezen of anderen goed gespeld hebben.

    @ Frans54: Nou ik haal niet alle spelfouten eruit.
    Bij mijn schrijfcursus liet ik een litteken voor een lidteken doorgaan, dus…

  12. Trui zegt:

    Een bibliotheek lijkt me ook wel een leuke werkplek voor jou. De hele dag tussen de boeken en alle tijd om te lezen.
    Grootvaders handen vertellen verhalen zonder woorden.
    Prachtige WOW dit.

    @ Trui: Oh leuk! En onlangs werd ik geadviseerd in een boekenwinkel, maar zoveel over boeken vertellen kan ik nog niet. En dank voor het compliment!

  13. Leo zegt:

    Inspiratie genoeg om met de taal te spelen. Om al mijn woorden met de lezers te delen. Maar als ik dan besef dat zij dan ook een commentaar gaan kwelen, open ik een fles en ledig de dorst in alle kelen. Want tot grote schrijfdaden laat zelf ik mij niet bevelen…

    @ Leo: Geweldig geschreven en nee aan bevelen heb ik ook een grote hekel. En morgen komt mijn eigen commentaar op dit stukje.

  14. novelle zegt:

    prima wow inspiratie minneke.

    @ Novelle: Het stuk lag zeg maar al een tijdje in het water te spartelen 😉

  15. wilma zegt:

    Ik geniet van jou mooie verhalen Min.
    Liefs:Wilma.

    @ Wilma: Dank je!

  16. hanneke zegt:

    mooie wow, heel goed geschreven.
    ik vind het spelen met taal ook prachtig.
    vind het echt jammer dat de nederlandse taal vervlakt door bijv. msn-taal en ver-engelsing. ik schrik me iedere keer rot als ik zie hoe kinderen op de middelbare school met hun taal omgaan.
    ze zouden allemaal verplicht een web-log moeten starten 🙂

    @ Hanneke: Dank je! En tja ik denk dat ik ook mijn (groot)ouders aardig in de rats heb laten zitten terwijl ik op de middelbare school zat.
    Wellicht hoort het gewoon bij die leeftijd…

  17. J@n zegt:

    @ Min: Je moet mij geen Leo noemen, het is een hele aardige man en hij is een stuk jonger als ik, maar zijn denkbeelden komen niet altijd overeen met die van mij. Bij voorbaat dank;-))

    @ J@n: Oh dear (Bloost!)! Het zijn inderdaad allebei korte namen met drie hele verschillende letters. Ik pas het aan!
    Dank voor je opmerkzaamheid. Zie ik zie echt niet alle fouten die ik maak 😉

  18. Melody zegt:

    Een hele mooie WoW…. en ja taal is een prachtig iets waar je veel mee kunt doen…. idd vind ik het zelf ook jammer dat er steeds meer breezertaal etc in onze taal tot ‘gewoon’ bestempeld wordt…

    Vooral het letterlijk nemen van wat men zegt kan, als je het opmerkt, leiden tot de meest dolkomische situaties, lachen dus!

    Fijne donderdag, liefs Melody

    @ Melody: Hopelijk groeien we ook daar weer overheen.
    Die dolkomische situaties ken ik en dank voor het compliment..

  19. Leo zegt:

    @Jan – Welk een opgewonden reactie bij een aardig taalbewuste dame. Terwijl we het in 90% van de gevallen gewoon eens zijn samen. Behalve over de politiek. So what?

    @ Leo: Een log speciaal voor jullie volgt. Want ik weet dat ik namen kan verhaspelen, maar dat het me ook op dit log zou overkomen..

  20. Truus zegt:

    Een leuke WOW Min. Het is heel leuk om met taal te spelen, je kan alle kanten op met taal. 🙂

    @ Truus: Meer kanten dan ik wist!

  21. Marloes zegt:

    Dit noem ik nou een geweldige wow, de manier waarop je verschillende stukje met elkaar in verbinding brengt is super!

    @ Marloes: Dank je, maar zoals gezegd het komt echt van mijn voorraadje schrijfopdrachten voor een schrijfcursus.
    Er is geen woord meer of minder neergezet om er een WOW van te maken!

  22. plato zegt:

    Een wervelende WOW. Gelukkig is de schrijfster aan het klimmen. Dat is goed. Het gaat je lukken. Dat is zeker.

    @ Plato: Dank je! En aangezien ik met deze cursus bezig was voor, tijdens en na mijn baanverlies kon ik inderdaad het stijgingspercentage van de klim aardig bijhouden 😉

Geef een reactie

